Czy wiesz, że podczas pisania kodu, na każde tysiąc jego wierszy, programista może popełnić od setki do stu pięćdziesięciu błędów?
Stworzenie aplikacji internetowej może wydawać się prostym zadaniem, lecz zespoły programistów często napotykają różnego rodzaju nieprawidłowości, co zmusza ich do korzystania z dedykowanych narzędzi do monitorowania tych niedociągnięć.
Pojawianie się błędów nie jest wyznacznikiem złego programisty. Jednakże, jeżeli to użytkownik końcowy natrafi na problem, programista może nie zostać oceniony jako ten „najlepszy”.
Błędy mogą skutkować niezadowoleniem klientów, zmniejszeniem zysków, a nawet zatrzymaniem całego procesu produkcyjnego. Wyobraź sobie sytuację w e-commerce, gdzie klienci nie mogą sfinalizować zakupu, pomimo dobrze zaprojektowanej strony. Brak możliwości śledzenia błędów w aplikacji niesie za sobą poważne straty.
Czym jest śledzenie błędów? 🪲
Śledzenie błędów, nazywane również śledzeniem defektów, czy też problemów, to proces rejestrowania i analizowania błędów pojawiających się w trakcie testowania oprogramowania. Rozbudowane systemy i aplikacje internetowe mogą zawierać wiele, czasem nawet setki błędów. Każda nieprawidłowość wymaga monitorowania, oceny i ustalenia priorytetu naprawy.
Jak działa system śledzenia błędów?
Błąd pojawia się, gdy system lub aplikacja nie działa zgodnie z założeniami projektowymi. Przyczyną takich problemów mogą być pomyłki programistów, projektantów, lub architektów. Zespoły testujące korzystają z różnych narzędzi do śledzenia błędów, aby monitorować i zgłaszać problemy pojawiające się w trakcie tworzenia i testowania aplikacji.
Narzędzie do śledzenia błędów powinno posiadać bazę danych, w której zapisywane są wszystkie informacje o znanych błędach. Rejestrowane dane mogą obejmować między innymi: czas zgłoszenia błędu, jego istotność, wpływ na działanie aplikacji, sposób odtworzenia problemu, osobę która go zidentyfikowała oraz osobę odpowiedzialną za jego usunięcie.
Typowy błąd przechodzi przez następujące etapy:
- Błąd aktywny. Trwa analiza i identyfikacja problemu.
- Błąd do testów. Błąd został teoretycznie usunięty i czeka na weryfikację.
- Błąd zweryfikowany. Błąd został ponownie przetestowany i jego naprawa została potwierdzona przez dział kontroli jakości.
- Błąd zamknięty. Dział jakości ponownie przetestował naprawiony błąd i potwierdził jego usunięcie, lub uznał go za nieistniejący.
- Błąd ponownie otwarty. Zdarza się, że błąd mimo przejścia przez powyższe etapy nadal nie jest naprawiony, wówczas wraca do ponownej analizy.
Klasyfikacja błędów
Błędy nie są sobie równe. Niektóre mogą mieć niewielki wpływ na działanie systemu, podczas gdy inne mogą prowadzić do jego całkowitej awarii.
Poniżej przedstawiono najczęstsze klasyfikacje błędów:
- Bardzo drobny. Błąd, który można zignorować lub łatwo obejść. Nie wpływa na wydanie produktu.
- Awaria systemów niekrytycznych. Błąd, który można obejść. System może zostać wydany po dokładnym udokumentowaniu takiego błędu.
- Upośledzona funkcjonalność. Istnieje możliwość obejścia problemu, ale nie jest ona satysfakcjonująca. System w tym stanie nie powinien być udostępniany użytkownikom.
- Katastrofalny. Błąd prowadzący do nieodwracalnej utraty danych i awarii aplikacji. System w tym stanie nie może być wydany.
Jakie cechy powinno posiadać dobre narzędzie do śledzenia błędów?
Priorytetyzacja błędów
Błędy różnią się między sobą. Po zidentyfikowaniu błędu, konieczna jest jego ocena i zaklasyfikowanie. Narzędzia do śledzenia błędów powinny posiadać taką funkcję, aby móc ocenić ich wpływ i nadać im odpowiedni priorytet w zależności od ważności.
Śledzenie statusu
W trakcie tworzenia rozbudowanego systemu, pojawia się wiele błędów. Narzędzie do śledzenia błędów powinno monitorować każdy z nich, aż do momentu jego usunięcia, niezależnie od tego czy problem jest duży, czy mały. Narzędzie powinno zawierać panel, na którym prezentowana jest lista wszystkich błędów wraz z ich aktualnym statusem, co znacznie ułatwia śledzenie.
Analityka i raportowanie
Błąd może być cennym źródłem informacji. Dobrze zaprojektowane narzędzie do śledzenia błędów powinno posiadać funkcje analityczne i raportowania, które pozwalają na gromadzenie danych o błędzie od momentu jego zgłoszenia aż do jego usunięcia. Dzięki temu można analizować trendy, kluczowe wskaźniki i generować niestandardowe raporty.
Spójrzmy teraz na kilka z najlepszych narzędzi do śledzenia błędów.
Zoho Bug Tracker
Zoho Bug Tracker to prosty, szybki i skalowalny system do śledzenia błędów, który pomaga programistom efektywnie zarządzać problemami.
Kluczowe cechy
- Ustalanie priorytetów. Narzędzie pozwala na rejestrowanie i śledzenie błędów na podstawie terminu, wagi, a także niestandardowych pól i statusów.
- Konfigurowalny pulpit nawigacyjny. Twórcy Zoho mają świadomość, że każdy projekt jest inny, dlatego narzędzie posiada konfigurowalny pulpit nawigacyjny.
- Współpraca. Funkcje takie jak formularze i dyskusje ułatwiają współpracę zespołu i pozwalają na bieżąco śledzić postępy innych członków.
- Automatyzacja. Funkcja automatyzacji wysyła powiadomienia e-mail, gdy błędy są tworzone, aktualizowane, lub usuwane.
Zoho oferuje bezpłatny plan dla maksymalnie 3 użytkowników oraz plany płatne z darmowym okresem próbnym.
Bugyard
Bugyard to narzędzie, które pozwala właścicielom stron internetowych na zbieranie wizualnych opinii od członków zespołu i klientów bezpośrednio na stronie. Jest to doskonałe rozwiązanie do śledzenia błędów dla freelancerów, małych i średnich firm.
Kluczowe cechy
- Wizualna informacja zwrotna. Bugyard oprócz opinii klientów, wykonuje zrzuty ekranu, prezentując stronę tak, jak widzą ją użytkownicy końcowi.
- Dostępne przez cały cykl. Bugyard pomaga śledzić błędy zarówno podczas tworzenia aplikacji, jak i po jej uruchomieniu.
- Gromadzenie metadanych. Zrzuty ekranu zawierają istotne metadane techniczne, takie jak: przeglądarka, rozdzielczość ekranu, system operacyjny i rozmiar.
- Integracja z narzędziami innych firm. Możliwa jest integracja z aplikacjami takimi jak: Zendesk, Freshdesk, Trello, Gmail i Slack.
Bugyard oferuje różne plany dla freelancerów, zespołów i agencji.
BugHerd
BugHerd to narzędzie do zarządzania projektami i śledzenia błędów przeznaczone dla projektantów i programistów. Platforma jest łatwa w obsłudze dzięki intuicyjnemu interfejsowi i licznych materiałach wideo.
Główne cechy
- Automatyzacja. BugHerd posiada wiele zautomatyzowanych narzędzi do zbierania danych technicznych.
- Raportowanie w czasie rzeczywistym. Funkcje nagrywania ekranu i komentowania umożliwiają raportowanie w czasie rzeczywistym.
- Panel zarządzania projektami. BugHerd posiada tablicę zadań w stylu Kanban, gdzie menedżerowie mogą przypisywać zadania programistom.
- Nieograniczona liczba współpracowników. Funkcja nieograniczonej liczby gości i projektów pozwala programistom zaprosić dowolną liczbę osób do przeglądania ich kodu.
Ceny BugHerd zaczynają się od 33 USD miesięcznie z 14-dniowym okresem próbnym.
Marker.io
Marker.io to wizualne narzędzie do zgłaszania błędów dla zespołów programistycznych i agencji. Narzędzie posiada widżet strony internetowej umożliwiający zbieranie opinii, wraz z metadanymi technicznymi, zrzutami ekranu i adnotacjami.
Kluczowe cechy
- Informacje zwrotne w czasie rzeczywistym. Marker.io umożliwia przechwytywanie wideo, adnotacji i zrzutów ekranu.
- Narzędzia współpracy. Platforma ułatwia współpracę zespołom programistów i pozwala na zbieranie opinii od osób z zewnątrz.
- Automatyzacja. Narzędzie automatycznie wysyła powiadomienia e-mail w zależności od etapu, na jakim znajduje się błąd.
- Integracja z narzędziami innych firm. Marker.io można zintegrować z narzędziami do zarządzania projektami i treścią, takimi jak: Teamwork, Shortcut, Notion, Trello, Asana, ClickUp, Wrike, Monday.com, WordPress, Jira, GitHub i GitLab.
Plany zaczynają się od 49 USD miesięcznie, z 15-dniowym okresem próbnym. Oferują również 20% zniżki na plany roczne.
DoneDone
DoneDone to jedno z najstarszych narzędzi do śledzenia błędów, dostępne na rynku od 2009 roku. Nowoczesne podejście narzędzia ułatwia śledzenie i dostarczanie aktualizacji o błędach w czasie rzeczywistym.
Kluczowe cechy
- Raportowanie w czasie rzeczywistym. Narzędzie generuje natychmiastowe raporty, które ułatwiają podejmowanie decyzji.
- Szablony błędów. Dostępne są szablony, które można dostosować w celu ułatwienia rozpoczęcia procesu śledzenia błędów.
- Automatyzacja. Narzędzie wysyła aktualizacje statusu na powiązane adresy e-mail.
- Integracja z narzędziami firm trzecich, takimi jak: Basecamp, HipChat, GitHub.
Plany zaczynają się od 4 USD miesięcznie, z darmową wersją próbną.
MantisBT
MantisBT to narzędzie do śledzenia błędów typu open source, przeznaczone dla programistów. Narzędzie łączy w sobie moc i prostotę, pozwalając użytkownikom na szybkie rozpoczęcie pracy i współpracę nad różnymi projektami.
Kluczowe cechy
- Raporty i opinie użytkowników. Narzędzie posiada wbudowaną funkcję zgłaszania błędów.
- Raporty i komentarze zespołu. Zespół programistów może rejestrować raporty i komentarze za pomocą narzędzia.
- Monitorowanie błędów. Dostępne są analizy i raporty historii błędów, co ułatwia ich śledzenie.
- Raporty i opinie testerów. Beta testerzy mogą pozostawiać swoje opinie przed udostępnieniem nowych funkcji użytkownikom.
MantisBT dostępny jest z darmową wersją próbną. Płatne plany zaczynają się od 4,95 USD miesięcznie.
Disbug
Disbug to narzędzie umożliwiające wykrywanie i monitorowanie błędów poprzez nagrywanie ekranu, robienie zrzutów ekranu, zapisywanie logów z konsoli i sieci.
Kluczowe cechy
- Przycisk pojedynczego kliknięcia. Problem lub błąd można łatwo opisać i wyjaśnić za pomocą jednego kliknięcia.
- Integracja z narzędziami innych firm. Disbug można połączyć z takimi narzędziami jak Jira i Trello.
- Narzędzia współpracy. Disbug umożliwia współpracę, pozwalając na zapraszanie innych do projektów.
Disbug oferuje różne plany dla startupów, agencji i firm, a także indywidualne plany dla przedsiębiorstw.
Ruttl
Ruttl to narzędzie do przesyłania opinii o stronach internetowych, które pozwala na edycję stron na żywo, zostawianie komentarzy w czasie rzeczywistym, komentowanie dla gości, szybkie przesyłanie obrazów i udostępnianie linków klientom.
Kluczowe cechy
- Przechwytywanie problemów/błędów. Ruttl posiada wbudowane szablony ułatwiające przechwytywanie szczegółów błędu.
- Współpraca. Ruttl to idealne narzędzie dla programistów i projektantów, którzy chcą współpracować przy różnych projektach.
- Powiadomienia/Alerty. Rejestrowany jest cały cykl życia błędu, a powiadomienia wysyłane są e-mailem.
- Integracja z narzędziami innych firm. Ruttl można połączyć ze Slackiem, Trello i Jira Board.
Ruttl posiada darmowy plan oraz płatne plany od 13 USD miesięcznie.
Backlog
Backlog z Nulab jest wykorzystywany przez programistów i liderów zespołów do przechwytywania, ustalania priorytetów i przydzielania różnych zadań różnym członkom zespołu.
Kluczowe cechy
- Konfigurowalne szablony. Backlog zawiera szablony, które można dostosować do potrzeb.
- Przechwytywanie szczegółów. Narzędzie przechwytuje żądania, scalenia, kompilacje, aktualizacje i wiele innych ważnych szczegółów.
- Git i SVN. Narzędzie posiada wbudowane repozytoria ułatwiające zarządzanie kodem.
- Udostępnianie plików metodą „przeciągnij i upuść”. Wszystkie powiązane pliki robocze mogą być przechowywane w jednym miejscu.
Backlog oferuje darmowy plan, a płatne pakiety zaczynają się od 35 USD miesięcznie.
Bird Eats Bug
Bird Eats Bug to narzędzie dla menedżerów projektów, inżynierów oprogramowania, testerów QA i projektantów. Narzędzie ma rozszerzenie do przeglądarki Chrome, które pokazuje błędy sieciowe i JavaScript w czasie rzeczywistym.
Kluczowe cechy
- Łatwe przechwytywanie ekranu. Funkcja przechwytywania ekranu umożliwia rejestrowanie błędów w czasie rzeczywistym, a zgłaszanie błędów odbywa się jednym kliknięciem.
- Web SDK. Deweloperzy mogą zainstalować Web SDK, które przechwytuje szczegółowe raporty o błędach.
- Integracja z narzędziami innych firm. Bird Eats Bug można używać z różnymi narzędziami, takimi jak: GitHub, Trello, Zapier, Slack i Jira Cloud.
Bird Eats Bug posiada darmową wersję, a płatne wersje zaczynają się od 40 USD miesięcznie przy rozliczeniu rocznym.
Podsumowanie
Jeśli chcesz być postrzegany jako poważny programista, zacznij zwracać uwagę na śledzenie błędów, niezależnie od tego, czy tworzysz stronę z portfolio, czy aplikacje internetowe dla klientów. Zrezygnuj z arkuszy kalkulacyjnych i wybierz jedno z powyższych narzędzi, które najlepiej odpowiada Twoim potrzebom!