Sukces Twojej kampanii mailingowej zależy w dużej mierze od tego, czy wiadomości trafią do właściwych odbiorców. Niestety, często zdarza się, że maile są odrzucane, co znacząco obniża efektywność działań.
Podstawowym celem email marketingu jest skłonienie odbiorców do zakupu produktu lub usługi, bądź też do zapisania się do newslettera. Proces ten zakłada, że użytkownik otrzyma wiadomość, otworzy ją, a następnie – w idealnym scenariuszu – podejmie działanie, takie jak kliknięcie linku „Zobacz produkty”, „Dodaj do koszyka” czy „Przejdź do płatności”.
Cały proces przebiega sprawnie, dopóki nie napotkamy komunikatów o błędach dostarczenia. Komunikaty typu „Nie udało się dostarczyć”, „Spam”, czy „Wiadomość odrzucona” sygnalizują problemy i mają negatywny wpływ na wyniki kampanii.
Kluczowe znaczenie dostarczalności w email marketingu
Jeżeli Twoja wiadomość nie dotrze do potencjalnego klienta, trudno oczekiwać, że ten klient w ogóle się pojawi. W takim przypadku wszystkie inne wskaźniki, takie jak współczynnik otwarć, klikalności, dodania do koszyka czy subskrypcje, tracą na znaczeniu.
Dostarczalność e-maili jest tak ważna z kilku powodów:
#1. Skuteczne dotarcie do odbiorców
Wysoki współczynnik dostarczalności to gwarancja, że Twoje maile faktycznie trafiają do docelowej grupy odbiorców. Dzięki temu masz szansę skutecznie przekazać im swoje przesłanie.
#2. Optymalizacja zwrotu z inwestycji (ROI)
Im więcej wiadomości dociera do potencjalnych klientów, tym większa szansa na konwersję. Przykładowo, jeśli współczynnik konwersji w email marketingu wynosi 3%, to przy 100 dostarczonych mailach możesz liczyć na 3 transakcje.
Załóżmy jednak, że przez niedostarczone maile, Twoja kampania dociera tylko do 50 osób. Ile sprzedaży osiągniesz w takim przypadku? Z łatwością policzysz, że będzie to około 1,5. Wzrost współczynnika odrzuceń drastycznie obniża więc Twój zwrot z inwestycji. Zrozumienie tego jest bardzo ważne. Współczynnik odrzuceń to również istotny wskaźnik w email marketingu. Omówimy go dokładniej w dalszej części.
Chcesz uzyskać lepsze rezultaty z ekspertem? Sprawdź platformy, gdzie znajdziesz najlepszych specjalistów od email marketingu.
Czym jest e-mail zwrotny (bounce)?
Gdy serwer pocztowy nie jest w stanie dostarczyć Twojego maila, wysyła do Ciebie raport o niepowodzeniu dostarczenia. W raporcie tym znajdziesz opis problemów, które uniemożliwiły dostarczenie wiadomości.
Powyższy przykład pokazuje raport zwrotny, gdzie Gmail nie mógł dostarczyć maila z powodu problemu z adresem, co klasyfikuje się jako tzw. miękki bounce. Więcej informacji na ten temat znajdziesz poniżej.
W większości przypadków, powiadomienia o niepowodzeniu dostarczenia są generowane automatycznie i wysyłane z adresu, na który nie można odpowiedzieć. W terminologii email marketingu takie wiadomości nazywa się emailami zwrotnymi lub bounce.
Odesłane e-maile generują problemy i utrudniają efektywny email marketing. Według analizy przeprowadzonej przez Constant Contact, średni współczynnik odrzuceń e-maili we wszystkich branżach wynosi 10,09%. Najniższy wskaźnik, 5,80%, odnotowują wolni strzelcy, artyści i wykonawcy. Branża usług prawniczych ma z kolei najwyższy współczynnik odrzuceń, wynoszący 15,69%.
Przyczyny zwrotów e-maili
Oto główne powody, dla których Twoje newslettery, oferty promocyjne i e-maile związane z porzuconymi koszykami nie docierają do odbiorców:
- Skrzynka pocztowa odbiorcy jest pełna i nie może przyjmować nowych wiadomości.
- Serwery pocztowe odbiorców są niedostępne lub przechodzą prace konserwacyjne.
- Serwer pocztowy odbiorcy posiada system filtrów treści, linków i załączników, który uniemożliwia dostarczenie wiadomości.
- Rekordy DNS Twojego serwera pocztowego są nieprawidłowo skonfigurowane.
- Adres e-mail, na który wysyłasz wiadomość, nie istnieje.
- Serwer pocztowy odbiorcy ma niepoprawną konfigurację, co powoduje błędy dostarczania.
- Twój adres IP lub serwer pocztowy ma złą reputację, przez co Twoje maile są blokowane lub trafiają do spamu.
- Wiadomość jest zbyt duża i przekracza limity rozmiaru wiadomości u dostawców darmowych kont, takich jak Gmail, Yahoo czy Outlook.
Rodzaje e-maili zwrotnych
Miękki bounce
Ten rodzaj zwrotu jest zazwyczaj tymczasowy, dlatego nazywamy go miękkim. Najczęstsze przyczyny to:
- Blokowanie treści przez administratora IT lub dostawcę usług pocztowych.
- Przepełniona skrzynka odbiorcza adresata.
- Brak wolnego miejsca w chmurze Gmail (limit 15 GB).
- Prace konserwacyjne serwera pocztowego.
Twardy bounce
Jeśli problemu z dostarczeniem nie da się rozwiązać, mamy do czynienia z twardym bouncem. Przykłady takich sytuacji:
- Nieprawidłowy, fałszywy lub tymczasowy adres e-mail.
- Zablokowanie adresu IP przez dostawcę usług internetowych.
- Użytkownik usunął konto lub domenę.
- Uznanie nadawcy za spamera przez dostawcę usług internetowych.
- Niemożność dopasowania adresu e-mail do użytkownika w danej domenie.
Obliczanie współczynnika odrzuceń
Współczynnik odrzuceń e-maili oblicza się w następujący sposób:
Współczynnik odrzuceń = (liczba odrzuconych e-maili / liczba wysłanych e-maili) x 100
Jeśli wyślesz 100 e-maili, a 20 zostanie odesłanych, to współczynnik odrzuceń wyniesie 20%.
Konsekwencje odbijania e-maili
- Odesłane maile generują straty zasobów, takich jak czas i pieniądze.
- Wysoki wskaźnik odrzuceń negatywnie wpływa na reputację marki i nadawcy.
- Odrzucone maile zniekształcają analizę kampanii i zakłócają wskaźniki otwarć, klikalności i konwersji.
- Odesłany e-mail to utracona szansa na sprzedaż, zaangażowanie i konwersję.
- Współczynnik odrzuceń jest odwrotnie proporcjonalny do zwrotu z inwestycji w email marketing.
- Dostawcy usług internetowych mogą na stałe zablokować Cię jako nadawcę.
- Wysoki współczynnik odrzuceń wskazuje na niską jakość pozyskanych leadów.
Zobaczmy, co możemy zrobić, aby zmniejszyć liczbę odesłanych wiadomości.
Unikaj wysyłania spamu
Upewnij się, że Twoje wiadomości nie trafiają do filtra antyspamowego. Unikaj słów i praktyk, które mogą być odbierane jako spam.
Korzystaj z aktualnej bazy adresów
W naturalny sposób Twoja lista e-mailowa zawiera nieaktywne adresy. Regularnie aktualizuj swoją listę, usuwając nieaktywnych subskrybentów.
Segmentuj swoją listę
Stwórz różne segmenty listy w oparciu o aktywność użytkowników. Możesz kierować spersonalizowane treści do bardzo aktywnych subskrybentów, a do nieaktywnych wysłać maile z prośbą o ponowne zaangażowanie.
Używaj płatnej domeny
Częstym błędem jest wysyłanie e-maili z darmowych domen, np. Gmaila. Wysyłanie maili z płatnej domeny firmowej zwiększa Twoją wiarygodność.
Testuj e-maile A/B
Przed wysłaniem maili na dużą skalę, przetestuj różne warianty. Sprawdź, które elementy najlepiej działają na Twoją grupę docelową.
Zadbaj o odpowiednie zgody
Aby pozyskać zaangażowanych subskrybentów, twórz hiper-skoncentrowane formularze zapisu. Oferuj użytkownikom treści, które ich interesują, aby chcieli podać aktywny adres e-mail.
Sprawdź aktywność adresów
Zapytaj swoich subskrybentów, czy regularnie używają podanego adresu email. Jest to sposób, aby upewnić się, że maile docierają do aktywnych skrzynek.
Zabezpiecz się przed botami
Upewnij się, że na Twoją listę zapisują się prawdziwe osoby. Boty nie przyniosą Ci żadnej korzyści. Użyj systemu captcha, aby uniknąć rejestracji botów.
Usuwaj adresy z twardym bouncem
Każda lista mailowa zawiera niedokładne adresy, które będą powodować twardy bounce. Usuwaj je z listy natychmiast po ich zidentyfikowaniu, aby utrzymać niski wskaźnik odrzuceń.
Wysyłaj maile regularnie
Jeśli wysyłasz maile nieregularnie, subskrybenci mogą zapomnieć, że zapisali się do Twojej listy i mogą Cię zablokować. Wysyłaj maile regularnie, aby utrzymać zaangażowanie.
Doświadczeni marketerzy korzystają z narzędzi do weryfikacji maili, aby czyścić listy ze śmieci. Twoje podstawowe narzędzia mogą nie być tak skuteczne w identyfikowaniu fałszywych adresów, tymczasowych kont czy pułapek spamowych. Z tego powodu, warto korzystać z zewnętrznych usług weryfikacji.
Narzędzia te korzystają z następujących technik:
- Sprawdzanie rekordów domeny.
- Usuwanie duplikatów adresów.
- Weryfikacja wszystkich adresów e-mail.
- Wykrywanie tymczasowej niedostępności.
- Udostępnianie API weryfikacji adresów e-mail.
- Wykrywanie kont ogólnych, np. @billing, @sales.
- Szczegółowe raporty SMTP.
- Walidacja MTA.
- Wykrywanie domen na szarej liście.
- Wykrywanie pułapek spamowych.
Spójrzmy teraz na najlepsze narzędzia do weryfikacji e-maili.
#1. DeBounce
DeBounce weryfikuje listy e-mail w kampaniach marketingowych. Proces składa się z trzech etapów: przesłanie bazy e-maili, skanowanie pod kątem nieaktywnych, spamerskich lub nieprawidłowych adresów, a następnie pobranie oczyszczonej bazy. Narzędzie gwarantuje bezpieczeństwo Twoich danych. Główne funkcje to:
- Minimalizacja liczby odesłanych e-maili.
- Usuwanie tymczasowych adresów.
- Sprawdzanie adresów w domenach typu catch-all.
- Technologia zapobiegająca szarej liście.
- Usuwanie duplikatów.
- API do integracji z innymi produktami.
#2. ZeroBounce
ZeroBounce zwiększa skuteczność kampanii, pomagając w dotarciu do prawdziwych klientów, a nie botów. Usługa weryfikacji poczty e-mail zapewnia 99% dokładność. Dodatkowo, oferuje następujące usługi:
- Wyszukiwarka e-maili, która pomaga w znalezieniu potencjalnych klientów.
- Raport aktywności e-mail, pokazujący najbardziej zaangażowanych subskrybentów.
- Email Score, wgląd AI w bazę danych mailingowych.
- Narzędzia do testowania serwera pocztowego.
- Monitor blokowania domeny w czasie rzeczywistym.
#3. Clearout
Clearout blokuje spam i fałszywe maile na dwa sposoby: Verify at Capture, które uniemożliwia dodawanie spamu do bazy danych, i narzędzie do masowej weryfikacji maili. Istnieje również dodatek Clearout for Sheets do Arkuszy Google.
#4. MyEmailVerifier
MyEmailVerifier oferuje system masowej weryfikacji e-maili. Dzięki temu narzędziu usuniesz spam, oszustwa i fałszywe wiadomości. W ten sposób zredukujesz współczynnik odrzuceń do 99%.
Narzędzie posiada interfejsy API i inne technologie, które pozwalają zintegrować je z Twoim ulubionym systemem CRM, klientem poczty e-mail i arkuszami kalkulacyjnymi. Oferuje również weryfikację poczty e-mail w czasie rzeczywistym i automatyczne czyszczenie list e-mailowych.
Szukasz innych narzędzi do weryfikacji e-maili? Sprawdź tę rozbudowaną listę narzędzi do weryfikacji adresów e-mail.
Podsumowanie
Wiesz już, co powoduje, że Twoje maile odbijają. Znasz rodzaje odbić, przyczyny i wiesz, jak z nimi walczyć. To wszystko pomoże Ci poprawić dostarczalność e-maili w kampaniach mailingowych.
Sprawdź to porównanie Omnisend i Mailchimp, aby wybrać odpowiednie narzędzie do automatyzacji email marketingu dla swojej firmy.