Co to jest dropshipping i czy to oszustwo?

Stos pudełek w magazynie.

Internet radykalnie zmienił sposób działania handlu detalicznego dzięki firmom takim jak Amazon i eBay. Jeśli jednak jesteś na Instagramie lub Facebooku, prawdopodobnie spotkałeś się również z reklamami szokująco tanich towarów butikowych od firm, o których nawet nie słyszałeś.

Są szanse, że te marki nie istnieją poza sklepem Shopify. Po prostu odsprzedają chińskie towary niskiej jakości po wyraźnych cenach. Witamy w mrocznym świecie oszustw dropshipping.

Dropshipping nie jest oszustwem, ale oszuści używają Dropshipping

Sprzedawca korzystający z dropshippingu jest tylko pośrednikiem. Składasz zamówienie u tego sprzedawcy, ale inna firma – producent, sprzedawca lub hurtownik – wysyła Ci produkt. Kupiec bierze swoje cięcie i nigdy nie musi zajmować się ekwipunkiem. Technika ta jest od dziesięcioleci szeroko stosowana przez większość legalnych firm w celu ograniczenia magazynowania zapasów w wielu lokalizacjach i szybszego wysyłania rzeczy do klienta.

Problem polega na tym, że w dzisiejszych czasach dropshipping jest często używany jako część internetowego systemu szybkiego wzbogacenia się. Wszystko, czego potrzebujesz, to strona internetowa i reklamy w mediach społecznościowych, a możesz sprzedawać ludziom produkty ze swojego sklepu internetowego. Nie musisz niczego przechowywać w magazynie ani wytwarzać, ponieważ ktoś inny produkuje, przechowuje i wysyła rzeczywisty produkt.

Powiedzmy, że fabryka w Chinach sprzedaje widżety po 3 dolary za sztukę. Spedytor może założyć stronę internetową i kampanię w mediach społecznościowych, które będą reklamować i sprzedawać te niesamowite, wysokiej jakości widżety za 15 dolarów każdy. Nadawca może nawet sam nie obsłużyć widgetu i nie mieć pojęcia o jego rzeczywistej jakości.

Za każdym razem, gdy na stronie pojawia się zamówienie, kurier kupuje widżet o wartości 3 USD, a następnie producent wysyła produkt do klienta. Spedytor zatrzymuje dodatkowe 12 USD.

Nie wszystko złoto, co się świeci

Większość ludzi napotyka sprzedawców oferujących oszustwa typu drop shipping podczas rutynowych zadań, takich jak bezcelowe przeglądanie mediów społecznościowych. Wśród zdjęć dzieci i celowo wykonanych zdjęć z jedzeniem, dostrzegają reklamę technologii projektanta kalibru lub ubrań w niskiej cenie.

W przeciwieństwie do łatwo zauważalnych reklam oferujących fałszywe Ray-Bany, ta reklama twierdzi, że produkt pochodzi z niezależnego butiku. Jeśli go klikniesz, zobaczysz witrynę, która wygląda profesjonalnie. Może być nawet historia lub zdjęcie studia projektowego, w którym powstał produkt. Prawdopodobnie będzie również zawierał certyfikat SSL, aby dodatkowo sugerować legalność.

Więc wpisujesz dane swojej karty kredytowej i czekasz. I czekaj. W końcu paczka wyląduje na wyciągnięcie ręki, z tą różnicą, że zamiast pochodzić z domu mody z Los Angeles, przyszła prosto z Chin.

Rozczarowanie szybko pojawia się, gdy zdajesz sobie sprawę, że produkt nie do końca spełnia Twoje oczekiwania. Materiał może być zły lub szwy mogą być niskiej jakości. Zamiast czegoś, co wygląda tak, jakby wyszło prosto z wybiegu, masz coś, co można było wyłowić z kosza na okazje Goodwill.

Takie historie są zbyt popularne w świecie sprzedaży online. Można nawet argumentować, że jest to nieunikniona część modelu biznesowego. Sprzedawcy rzadko (jeśli w ogóle) sprawdzają jakość swoich towarów. Ani oni, ani ich klienci nie mają pojęcia, jaki jest naprawdę produkt.

Anatomia operacji oszustwa Dropshipping
Trzy opakowania na wyciągnięcie ręki.

Pomimo tego, że charakteryzują się operacjami typu fly-by-night, które znikają tak szybko, jak się pojawiają, rynek dropshippingu jest ogromny. Analitycy z Grand View Research szacunkowe przychody w 2018 roku wyniosły 102,2 mld USD. Ta imponująca liczba ma osiągnąć 557,9 miliardów dolarów do 2025 roku. Nie oznacza to oczywiście, że to wszystko oszustwa, to tylko pokazuje, że to wielki przemysł.

Produkty modowe stanowią 30 procent sprzedaży, a żywność i środki higieny osobistej (takie jak fantazyjne koreańskie kosmetyki) stanowią kolejne 30 procent. Sprzedaż produktów elektrycznych stanowi 22 procent, a pozostała część jest podzielona na różne kategorie, w tym zabawki, meble i urządzenia.

Oszuści handlujący online używają witryn, które są zaprojektowane tak, aby były szybkie w uruchomieniu i tanie w obsłudze. Często kradną lub zmieniają przeznaczenie obrazów i tekstu z witryn internetowych osób trzecich. Korzystają również z istniejących platform, aby szybko otwierać nowe witryny sklepowe –Shopify jest szczególnym faworytem. Produkty są również rutynowo pozyskiwane z AliExpress, który jest często nazywany „chińskim eBayem”.

Po założeniu sklepu przyciągają klientów agresywnie reklamując się w mediach społecznościowych, przy czym szczególnie ulubione są Facebook i Instagram. Reklama cyfrowa to skuteczny sposób marketingu pod względem liczby wyświetleń do wydanych dolarów, co czyni go idealnym dla tego rodzaju działalności.

Jednym z powodów, dla których oszukańcze firmy internetowe są tak płodne, jest to, że często składają się z wcześniej istniejących części, które są szybko łączone. Operatorzy mogą w pośpiechu połączyć stronę Shopify z tanią kampanią reklamową i wszystko gotowe! Nie muszą budować nowej strony internetowej od podstaw.

Dzięki temu są odporni na negatywne przekazy ustne, z którymi boryka się tradycyjny biznes. Kiedy zaczęli zbierać negatywne recenzje, po cichu przenoszą się na inną witrynę.

Szybko się wzbogacić?

Częścią rozwoju dropshippingu jest jego urok jako łatwy sposób na generowanie pasywnego dochodu podczas pracy w domu. Chociaż jest to prawdą w przypadku niektórych osób, wielu innym traci pieniądze.

Pod wieloma względami ta branża wytyczyła ten sam kurs, co świat marketingu wielopoziomowegoktóra ogromnie wzrosła dzięki stagnacji płac i rosnącym kosztom utrzymania.

Jak na ironię, wiele osób trafia do biznesu dropshipping poprzez reklamy w mediach społecznościowych. Oglądaj wystarczająco dużo YouTube, a zobaczysz reklamę, w której ktoś przechwala się, jak zarobił ogromne pieniądze, pracując w domu. Oczywiście z przyjemnością opowie ci, jak to zrobił – za odpowiednią cenę.

To często pierwszy koszt ponoszony przez potencjalnych spedytorów. Następnie jest koszt budowy i reklamy sklepu. Nawet jeśli wydajesz tylko 5 USD dziennie na reklamy, z czasem jest to przyzwoita kwota – szczególnie jeśli Twój sklep nie przyciąga sprzedaży.

Następnie pojawiają się nieoczekiwane koszty prowadzenia firmy dropshipping. Obciążenia zwrotne kart kredytowych stanowią poważne zagrożenie zawodowe, gdy niezadowoleni klienci próbują odzyskać swoje pieniądze za pośrednictwem swoich banków. Zwroty to kolejny problem.

Strzeż się kupujących

Oczywiście jest tu miejsce na niuanse. Wiele, jeśli nie większość legalnych firm, korzysta z wysyłki drop shipping w takiej czy innej formie. Kiedy kupujesz ten wymyślny nowy telefon i wysyłasz go z Chin, zwykle jest to przesyłka drop shipping w pracy.

Problem pojawia się, gdy kupujesz od małych sprzedawców, których znajdziesz w mediach społecznościowych, którzy sprzedają zgrabnie wyglądający produkt, który w rzeczywistości jest śmieciami wysyłanymi prosto z Chin.

Nie chodzi o to, że drop shipping sam w sobie jest oszustwem, ale o drop shipping, a internet znacznie ułatwia oszustom sprzedawanie produktów niskiej jakości online. Ostatecznie możemy jedynie doradzić ostrożność, niezależnie od tego, czy masz pokusę kupowania rzeczy online, czy też założenia własnej firmy dropshipping. Jest to przestrzeń pełna ryzyka, a zarówno kupujący, jak i sprzedający często tracą pieniądze.

Jeśli coś brzmi zbyt dobrze, aby mogło być prawdziwe, prawie zawsze tak jest.