Co to jest mikrofon XLR i dlaczego miałbym go chcieć?

Niedawno producent mikrofonów Blue ogłosił 100-dolarowy profesjonalny mikrofon studyjny o nazwie Niedopałek. Powstało więc pytanie: co to za XLR i jak go używać? Porozmawiajmy o tym, czym jest XLR i dlaczego warto go używać w swoim studio.

XLR to dźwięk profesjonalny. To jest to, czego używają wszystkie studia nagraniowe i radiowe, i zobaczysz, jak wykonawcy na żywo używają na scenie. Dzieje się tak, ponieważ kable XLR przenoszą zbalansowany dźwięk, który jest niezbędny do uzyskania czystego dźwięku.

Co to jest XLR?

Po pierwsze – zdefiniujmy, co oznacza XLR. To całkiem prosty skrót oznaczający złącze X, złącze blokujące, gumową osłonę. Jednak w dzisiejszych czasach „gumowa osłona” złącza nie zawsze jest częścią równania, ponieważ nie jest już potrzebna. Pomimo niewielkiej zmiany projektu, nazwa pozostała taka sama.

Obecnie dostępnych jest kilka różnych wersji kabli XLR z różnymi dodatkowymi pinami (XLR3 – XLR7), ale mówimy tutaj o XLR3 lub trójpinowym stylu kabla. Jest to zdecydowanie najpopularniejszy typ kabla.

Krótko mówiąc, XLR to standard dla wysokiej jakości wejść audio, takich jak mikrofony. Dzieje się tak, ponieważ wysyłają zbalansowany sygnał, który izoluje szum. Jest to po prostu lepszy typ złącza dla tego typu aplikacji, ale jest również tak solidny, że niekoniecznie jest czymś, o czym przeciętny konsument musi naprawdę myśleć, chyba że jest to wysokiej jakości nagrywanie dźwięku lub przesyłanie strumieniowe.

Oprócz mikrofonu XLR i kabla XLR będziesz potrzebować jakiegoś interfejsu audio lub miksera, aby komputer mógł zobaczyć mikrofon. Przyzwoity interfejs audio można znaleźć za jedyne 40-50 USD, ale ładniejsze jednostki mogą kosztować znacznie więcej. Przeciętny entuzjasta prawdopodobnie będzie chciał wydać około 150-200 USD na dobry interfejs – coś w rodzaju Focusrite Scarlett 2i2 jest na przykład dobrym miejscem do rozpoczęcia.

Jeśli planujesz nagrywać w domu, będziesz potrzebować również DAW – cyfrowej stacji roboczej audio – do przechwytywania nagrań. Możesz użyć czegoś darmowego, takiego jak Audacity, chociaż istnieją również doskonałe opcje, które nie kosztują dużo, jak Reaper. Możesz przeczytać nasze zdjęcia dla najlepszy DAW tutaj.

Techniczna strona tego, co sprawia, że ​​XLR jest o wiele lepsza niż inne wejścia audio, jest całkiem techniczna. Przeczytaj wszystkie soczyste szczegóły.

Ustawa o równoważeniu

Jeśli kiedykolwiek wymieniłeś baterie w swojej latarce, prawdopodobnie zauważyłeś, że są strony plus (+) i minus (-) na baterii. Jeśli zaczepisz tylko jedną stronę baterii o żarówkę latarki, nic się nie dzieje. Aby żarówka się zaświeciła, potrzebne są zarówno połączenia dodatnie, jak i ujemne. To jest obwód elektryczny. Elektrony muszą wykonać pełną pętlę od ujemnego bieguna akumulatora, przez przewód, przez światło iz powrotem do akumulatora. Dźwięk nie jest inny: potrzebujesz pozytywnych i negatywnych stron sygnału audio, aby cokolwiek się wydarzyło. Mikrofon wypycha elektrony na jedną stronę kabla, elektrony są przekazywane do wzmacniacza, a następnie z powrotem na drugą stronę mikrofonu.

Problem polega na tym, że większość systemów audio traktuje obwód tak, jakby był tylko jeden przewód, zwykle środkowy przewodnik w kawałku kabla koncentrycznego, i po prostu łączą drugi przewód z całą pozostałą elektroniką w systemie. Stwarza to możliwość przedostania się do łańcucha sygnału audio kilku różnych rodzajów szumów:

Szum pętli uziemienia: W moim 35-letnim doświadczeniu z profesjonalnymi systemami audio i wideo jest to najbardziej powszechny i ​​irytujący problem, szczególnie w przypadku komputerów. Przeważnie usłyszysz to jako niskie buczenie, chociaż może również objawiać się jako statyczne lub nieregularne brzęczenie. Pętle uziemienia pojawiają się, gdy dźwięk dociera do wzmacniacza dwoma różnymi drogami: jedną ścieżką przez kabel audio i drugą ścieżką przez okablowanie budynku.
EMI i RFI: Transformatory, silniki i elektronika wysokiej częstotliwości mogą wytwarzać pola magnetyczne, które indukują prąd w przewodach audio. Powoduje to brzęczenie, buczenie, a nawet może przenosić słyszalne sygnały radiowe, jeśli znajdujesz się zbyt blisko nadajnika AM.
Przesłuch: Dzieje się tak, gdy jeden sygnał w tym samym systemie przechodzi do innego.

Jak to naprawić? Z perspektywy czasu rozwiązanie wydaje się dość oczywiste: izolujesz oba przewody w łańcuchu sygnałowym, tak aby dodatnia i ujemna połowa sygnału była przenoszona oddzielnie od czegokolwiek innego. Podstawową zaletą zbalansowanego sygnału audio (jeśli jest on wykonany prawidłowo) jest to, że sygnał dźwiękowy nigdy nie dotyka płaszczyzny uziemienia wzmacniaczy lub innych instrumentów w systemie. Nie ma więc możliwości przesłuchu lub pętli uziemienia.

Na przykład pracuję z zespołem grającym na żywo, a kilka tygodni temu mieliśmy problem z „ścieżką klikania” generowaną przez sprzęt muzyczny używany przez jednego z wykonawców na scenie. Dźwięk ze ścieżki klikania przedostawał się do innych wyjść w jego interfejsie audio, więc w systemie PA można było usłyszeć „sygnał dźwiękowy”. Było cicho, ale tam. Odłączyliśmy niesymetryczne kable audio, których używał, i przełączyliśmy go na zbalansowane kable XLR. Problem zniknął.

Inną korzyścią jest tłumienie hałasu. EMI i RFI działają, ponieważ poruszające się lub zmieniające się pole magnetyczne wytwarza napięcie na przewodzie. W przypadku sygnałów niesymetrycznych pole magnetyczne wytwarza napięcie po stronie dodatniej sygnału, ale nie po stronie ujemnej (a może na odwrót). W kablu zbalansowanym przewody znajdują się tuż obok siebie, a więc pole magnetyczne tworzy ten sam sygnał po obu stronach.

Długość fal audioOdwracając kopię przebiegu, zakłócenia znoszą się i pozostaje nam ten sam sygnał, który umieściliśmy na przewodzie.

Po stronie wysyłającej urządzenie XLR tworzy drugą kopię dźwięku, odwracając go. Po stronie odbiorczej sygnału odwrócona kopia sygnału jest sumowana z powrotem do oryginalnej kopii sygnału. I podobnie jak w matematyce, gdzie -2 + 2 = 0, zbalansowany sygnał audio odrzuca szum ze źródeł zewnętrznych.

Wreszcie, możliwości przesłuchów są znacznie ograniczone, gdy sygnały nie mają wspólnej płaszczyzny uziemienia. Wysokiej klasy sprzęt, który wykorzystuje wewnętrznie w pełni zbalansowany łańcuch audio, praktycznie nie ma przesłuchów.

Wykorzystanie tego

Jak więc wykorzystać to wszystko w praktyce? Co to jest dobre?

Jeśli patrzysz na Ember, możesz myśleć o streamowaniu na Twitchu, nagraniu podcastu lub muzyki. W obu przypadkach możesz podłączyć tego Embera do konsoli miksującej USB (np Mackie Pro FX8) i użyj miksera jako wzmacniacza mikrofonu i interfejsu audio USB. Możesz także dodać kolejny mikrofon dla swojego współpracownika w Internecie i podłączyć inny sprzęt – na przykład instrument muzyczny, inny komputer z uruchomionym programem Skype lub Discord lub po prostu smartfon.

Kluczową rzeczą do zapamiętania jest to, że potrzebujesz miksera lub interfejsu audio, który zawiera moc fantomowa (często wskazuje na to przełącznik + 48V). Ponieważ mikrofon potrzebuje mocy do działania, potrzebujesz czegoś, co może ją wytworzyć. To jeden z powodów, dla których mikser jest dobrym wyborem dla interfejsu audio, ponieważ zawiera zasilanie phantom bezpośrednio w urządzeniu. Wysokiej klasy przedwzmacniacze mikrofonowe mogą również mieć zasilanie phantom i pewne Komputerowe interfejsy audio XLR mieć zasilacze phantom wbudowany.

Inne opcje

Wreszcie, oprócz wtyczek XLR, istnieją inne opcje przesyłania zbalansowanego dźwięku.

Wtyczka telefoniczna TRS

Wtyczki telefonu TRS mogą również przenosić sygnały symetryczne. Kable z wtyczkami telefonicznymi są często używane w profesjonalnych urządzeniach audio do łączenia mikserów i wzmacniaczy, a także do podłączania zewnętrznych urządzeń efektów, takich jak procesory pogłosu, korektory, kompresory i rejestratory dźwięku. Podczas gdy wtyczka wygląda tak samo (i jest tą samą częścią), co wtyczki używane w wysokiej jakości słuchawkach, pierścień służy do ujemnej strony sygnału audio.

Możesz także uzyskać niektóre korzyści ze zbalansowanego kabla audio z urządzeniem o nazwie izolator pętli uziemienia. Zwykle wygląda to jak małe pudełko z dwiema parami gniazd RCA lub czasami mini wtyczkami słuchawkowymi. Izolatory pętli uziemienia mają wewnątrz transformator audio 1: 1, który przerywa pętle uziemienia. Jeśli podłączasz komputer do miksera lub dekodera telewizji kablowej, prawie na pewno uzyskasz szum pętli uziemienia i buczenie AC. To prawie zawsze rozwiązuje te problemy z hałasem. Możesz nawet mieć ten problem w samochodzie podczas podłączania smartfona do radia samochodowego, więc a izolator pętli uziemienia z wtyczkami telefonicznymi 3,5 mm to duża pomoc.

Dlaczego nie mikrofon USB?

Wreszcie, prawdopodobnie zastanawiasz się, dlaczego ten niezawodny mikrofon USB nie jest wystarczająco dobry.

W rzeczywistości jest to w porządku, gdy musisz nagrywać tylko jedną rzecz naraz. Mam na biurku niezły mikrofon Samson USB do podcastów lub streamingu i działa świetnie. Ale haczyk z mikrofonami USB polega na tym, że nie można używać więcej niż jednego w tym samym czasie. Każde urządzenie audio USB ma swój własny zegar do sterowania cyfrowymi konwerterami audio, a jeśli te zegary stracą synchronizację, zaczniesz pojawiać się trzaski lub przerwy w nagraniach, gdy oprogramowanie na twoim komputerze spróbuje naprawić te błędy.

Trudniej jest też miksować w ten sposób, ponieważ nie masz tych fizycznych pokręteł do pracy. Więc kiedy chcę robić cokolwiek z więcej niż jedną osobą na raz, sięgam po mój mikser stacjonarny i moje zaufane mikrofony studyjne z podłączeniem XLR.