Smartfon iPhone traci wiele ze swojej funkcjonalności, gdy mikrofon przestaje prawidłowo działać. Awarie mikrofonu uniemożliwiają korzystanie z rozmów wideo FaceTime, prowadzenie normalnych rozmów telefonicznych oraz używanie Siri. Może się też zdarzyć, że nagrane filmy będą pozbawione dźwięku. Zanim jednak zdecydujesz się na kosztowną naprawę w autoryzowanym serwisie Apple, warto spróbować kilku prostych metod naprawy.
1. Określ, który mikrofon sprawia problemy
Przed rozpoczęciem działań naprawczych, niezbędne jest ustalenie, który z mikrofonów w Twoim iPhonie nie funkcjonuje poprawnie. W modelach iPhone 5 i nowszych znajdują się trzy mikrofony: dolny – wykorzystywany podczas rozmów telefonicznych, przedni – używany w trybie głośnomówiącym oraz tylny – przeznaczony do nagrywania wideo.
Przeprowadź test każdego z mikrofonów. Nagraj próbkę dźwięku za pomocą aplikacji Notatki Głosowe (mikrofon dolny), wykonaj połączenie telefoniczne z włączonym głośnikiem (mikrofon przedni), a następnie nagraj krótki film (mikrofon tylny). Jeżeli żaden z mikrofonów nie działa, problem najprawdopodobniej tkwi w samej konstrukcji telefonu. Jeśli tylko jeden mikrofon nie działa prawidłowo lub dźwięk jest stłumiony, przejdź do następnego kroku.
2. Gdy dźwięk z mikrofonu jest przytłumiony lub wyciszony, spróbuj go wyczyścić
Brent Dirks/MakeUseOf
Jednym z najprostszych rozwiązań problemów z mikrofonem jest jego wyczyszczenie. Jeżeli podczas rozmowy jeden z mikrofonów brzmi stłumione, prawdopodobnie wystarczy go oczyścić. Mikrofony iPhone’a są bardzo czułe, a nawet drobne zanieczyszczenia, takie jak kurz lub włosy, mogą negatywnie wpływać na jakość dźwięku.
Podczas czyszczenia mikrofonu, unikaj dmuchania w niego. Zamiast tego, nasącz wacik lub patyczek higieniczny alkoholem izopropylowym. Następnie delikatnie przetrzyj nim okolice problematycznego mikrofonu. Jeśli to możliwe, spróbuj dotrzeć do wnętrza otworu mikrofonu. Alternatywnie, możesz użyć do tego celu miękkiej szczoteczki do zębów.
Alkohol izopropylowy skutecznie usuwa zabrudzenia i szybko odparowuje, nie stanowiąc zagrożenia dla iPhone’a. Zaleca się użycie roztworu alkoholu izopropylowego o jak najwyższym stężeniu. Przy okazji możesz również dokładniej wyczyścić cały telefon, jeśli tego wymaga.
3. Rozłącz urządzenia Bluetooth
Połączenie z urządzeniem Bluetooth może spowodować, że iPhone będzie korzystał z zewnętrznego mikrofonu, a nie z wbudowanego.
Jest to powszechny problem użytkowników słuchawek Bluetooth, takich jak AirPods, oraz innych urządzeń inteligentnego domu. Sprawdź, czy telefon jest połączony z innym urządzeniem Bluetooth. W tym celu otwórz Centrum Sterowania w iPhonie i wyłącz Bluetooth. Możesz również dotknąć i przytrzymać ikonę Bluetooth, aby wyświetlić listę podłączonych urządzeń.
4. Upewnij się, że aplikacje mają uprawnienia do korzystania z mikrofonu
Jeśli mikrofon nie działa w konkretnej aplikacji, możliwe, że nie udzieliłeś tej aplikacji pozwolenia na korzystanie z niego.
Aby przyznać uprawnienia, przejdź do Ustawień i wybierz aplikację, która sprawia problemy. Następnie upewnij się, że przełącznik mikrofonu jest włączony.
5. Użyj zewnętrznego mikrofonu lub słuchawek AirPods
Hamlina Rozario/MakeUseOf
Jeżeli powyższe metody nie przyniosły rezultatów, możesz użyć zewnętrznego mikrofonu z iPhonem. Może to być rozwiązanie tymczasowe, na czas naprawy, lub alternatywa, jeśli naprawa okaże się zbyt kosztowna.
Większość słuchawek, w tym Apple AirPods, posiada wbudowane mikrofony. Ponieważ łączą się z iPhonem za pośrednictwem portu Lightning/USB-C lub Bluetooth, w większości przypadków nie musisz korzystać z mikrofonów wbudowanych w telefon.
6. Inne ogólne rozwiązania
W niektórych przypadkach problemy z mikrofonami iPhone’a mogą być spowodowane błędami w oprogramowaniu. Na szczęście, aktualizacja systemu operacyjnego iOS może rozwiązać wiele problemów, w tym te związane z mikrofonem. W tym celu przejdź do Ustawienia > Ogólne > Uaktualnienia i sprawdź, czy dostępna jest nowa wersja systemu iOS.
Jeśli aktualizacja iOS nie przyniesie poprawy, możesz przywrócić ustawienia iPhone’a do wartości fabrycznych. Czasami aplikacje mogą modyfikować ustawienia telefonu, co może negatywnie wpływać na działanie mikrofonu. Aby to zrobić, wybierz Ustawienia> Ogólne> Przenieś lub zresetuj iPhone’a> Resetuj> Resetuj wszystkie ustawienia.
Jeśli żadna z przedstawionych metod nie rozwiąże problemu, skontaktuj się z autoryzowanym serwisem Apple w celu naprawy lub wymiany iPhone’a. Wizytę w Apple Store można umówić online. Należy jednak liczyć się z wysokimi kosztami naprawy, chyba że Twój iPhone jest objęty ograniczoną gwarancją Apple lub masz wykupione ubezpieczenie AppleCare+.