Co to jest monocykl elektryczny (EUC)?

  • Elektryczne monocykle rewolucjonizują transport swoim futurystycznym designem i przyjaznością dla środowiska, zapewniając wyjątkowe i przyjemne wrażenia z jazdy.
  • Zasilane są silnikiem elektrycznym i akumulatorem, co eliminuje potrzebę pedałowania i ułatwia pokonywanie krótkich dystansów bez dodatkowego wysiłku.
  • Elektryczne monocykle są praktyczne do różnych celów, w tym do dojazdów do pracy w miastach, pokonywania problemów z parkowaniem i eksploracji nierównego terenu, a jednocześnie oferują takie funkcje, jak zawieszenie, przenośność i technologia samobalansowania.

Dzięki futurystycznemu designowi, przyjazności dla środowiska i wyjątkowej funkcjonalności elektryczne monocykle rewolucjonizują sposób poruszania się.

Ale czym właściwie jest elektryczny monocykl i czy jazda na jednym z tych jednokołowych cudów jest faktycznie bezpieczna dla zwykłych ludzi?

Jak działają elektryczne monocykle?

Elektryczny monocykl to osobisty pojazd elektryczny (PEV) przeznaczony do użytku przez jednego kierowcę. Nazywa się go również elektrycznym jednokołem ze względu na jego jednokołową konstrukcję. Silnik elektryczny napędza elektryczny monocykl, dzięki czemu nie musisz pedałować. Chociaż pedały znajdują się po bokach koła, służą one kierowcy do stania. Kierowca może następnie kontrolować ruch, trajektorię i równowagę pojazdu za pomocą ruchów ciała.

Główną różnicą pomiędzy monocyklem elektrycznym a konwencjonalnym jest to, że monocykl elektryczny napędzany jest silnikiem elektrycznym i akumulatorem, a nie mięśniami. Oznacza to, że nie musisz nadwyrężać mięśni podczas pedałowania. Chociaż entuzjaści fitnessu mogą to uznać za oszustwo, ułatwia to zadanie osobom, które chcą pokonywać krótkie dystanse bez dodatkowego wysiłku.

Źródło obrazu: W ruchu

Elektryczny monocykl opiera się na wbudowanej płycie głównej wyposażonej w żyroskopy mierzące i regulujące różne kąty, takie jak przód, tył, lewo i prawo. Żyroskopy odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu równowagi, zwiększając lub zmniejszając prędkość silnika, aby skompensować wszelkie zmiany kąta i zapobiec przewróceniu się monocykla podczas jazdy. Ta metoda samorównoważenia nazywana jest stabilizacją żyroskopową.

Elektryczny monocykl jest całkiem inteligentny i wyczuwa ruchy, aby działać. Jeżeli chcesz zatrzymać monocykl, możesz to zrobić po prostu odchylając się do tyłu, co zmieni Twój kąt w sposób wykrywany przez żyroskop i nakazujący silnikowi zwolnienie i zatrzymanie.

Nawet koła monocykla są z założenia wytrzymałe, co oznacza, że ​​można ich używać w różnym terenie, takim jak zaśnieżone tory, mokre drogi z powodu deszczu, a nawet lekko wyboiste ulice. Chociaż żywotność baterii zależy od wielu czynników, monocykl zazwyczaj wytrzymuje kilka godzin na jednym ładowaniu. Gdy akumulator się rozładuje, można go podłączyć na noc, a rano będzie w pełni naładowany.

Na przykład nasza recenzja InMotion V12HT wykazała, że ​​ładowanie EUC zajmuje około dziewięciu godzin, podczas gdy InMotion v13 Challenger ładuje się od 0 do 100% w około sześć godzin, jeśli używasz jednej ładowarki 5 A i połowę tego czasu, jeśli używasz dwóch ładowarki. Choć może się to wydawać dużo, jest stosunkowo szybkie w porównaniu do innych modeli monocykli.

Choć obsługi tego roweru trzeba się trochę nauczyć, po jego opanowaniu monocykl staje się łatwy w manewrowaniu i pozwala na przyjemną jazdę.

Kto może korzystać z elektrycznych monocykli?

EUC mogą się przydać z wielu praktycznych powodów. Używane są najczęściej do podróżowania na krótkich dystansach w środowisku miejskim lub podmiejskim. Mogą z nich korzystać również osoby mające problemy z parkowaniem, ponieważ można je łatwo przenosić i przechowywać w szafie lub szafce. Osoby dbające o środowisko, które chcą, aby ich ślad węglowy był jak najmniejszy, również uznają EUC za kuszącą perspektywę. Chociaż samochody i rowery elektryczne również spełniają ten szczególny wymóg, nawet najtańsze pojazdy elektryczne mogą być bardzo drogie w porównaniu z monocyklem.

Ponadto ludzie żyjący w nierównym terenie uważają, że EUC są przydatne do wspinania się po wzgórzach i jazdy po nierównych drogach. Oczywiście monocykl będzie Twoim najlepszym towarzyszem, jeśli kochasz przygody i zabawne przejażdżki!

EUC są legalne w większości stanów USA, a mieszkańcy tych stanów mogą z nich swobodnie korzystać. Niektóre stany, takie jak Alaska czy Alabama, wymagają specjalnego prawa jazdy, aby móc korzystać z tych pojazdów. Na Hawajach wymagana jest rejestracja EUC w lokalnym urzędzie miasta.

Jest jednak kilka miejsc, w których EUC są nielegalne, w tym między innymi Nowy Jork i Kalifornia. Dzieje się tak dlatego, że jazda pojazdem PEV z silnikiem o mocy przekraczającej 1000 watów jest w tych miejscach uważana za zagrożenie dla bezpieczeństwa, a silniki EUC mogą osiągać moc do 2000 watów.

Funkcje monocykla elektrycznego

EUC ma wiele funkcji, które czynią go praktycznym pojazdem dla rowerzystów:

  • Zawieszenie: Wyboje na drodze lub drobne skoki są niwelowane przez amortyzatory z zawieszeniem pneumatycznym lub sprężynowym w nowszych monocyklach. Dzięki temu jazda będzie płynna i wygodna, nawet w trudnym terenie.
  • Bateria: Baterie litowo-jonowe napędzają silnik elektryczny monocykla. Można je ładować i służą również do zasilania świateł i tablicy sterującej. Źródło obrazu: W ruchu
  • Przenośność: Monocykle zostały zaprojektowane tak, aby były wyjątkowo lekkie i kompaktowe, dzięki czemu można je bez problemu przechowywać i przenosić, gdy na nich nie jeździsz. Niektóre modele są cięższe, ale wyposażone we wbudowane podpórki, dzięki którym można je łatwo zaparkować.
  • Technologia samobalansowania: Aby utrzymać równowagę i zapobiec upadkowi rowerzysty, w monocyklach zastosowano najnowocześniejszą technologię samobalansowania. Jest to ta sama technologia, która jest stosowana w samobalansujących się deskorolkach i segwayach. Źródło obrazu: W ruchu
  • Opony: Większość modeli monocykli wykorzystuje opony miejskie o szerokości od około 2,125 do 3 stóp. Mając jednak na uwadze tereny terenowe, takie jak trawa, żwir, błoto i brud, w niektórych modelach zastosowano opony terenowe z guzkami w celu zwiększenia przyczepności.
  • Prędkość i zasięg: Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć monocykl, zależy od jego modelu. Chociaż niektóre modele z wyższej półki mogą rozwijać prędkość do 90 km/h lub więcej, większość zwykle działa w zakresie 20 km/h. Zasięg jest również zróżnicowany ze względu na różne czynniki wpływające na pojemność akumulatora, ale na jednym ładowaniu można spodziewać się około 20-200 km.

Te ogólne cechy sprawiają, że EUC są mądrym wyborem ze względów praktycznych i ekonomicznych. Różne modele EUC mają dodatkowe funkcje, które czynią je lepszymi i mądrzejszymi od poprzedniego modelu. Na przykład InMotion V11 EUC ma silnik o stałej mocy 2200 W. W naszej recenzji InMotion V11 EUC odkryliśmy, że jego bateria wytrzymuje cały dzień, a ponadto jest wyposażony w podwójny port ładowania, wbudowany układ chłodzenia i przycisk wyłączania wirowania, który tymczasowo wyłącza silnik.

Źródło obrazu: W ruchu

Ile kosztuje EUC?

Koszt elektrycznego monocykla może się znacznie różnić w zależności od takich czynników, jak marka, funkcje i specyfikacje. Podstawowe modele mogą zaczynać się od 500 dolarów, podczas gdy wysokiej klasy lub specjalistyczne elektryczne monocykle z zaawansowanymi funkcjami mogą kosztować od 1000 do ponad 2000 dolarów. Decydując się na wybór elektrycznego monocykla, należy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak żywotność baterii, moc silnika, jakość wykonania i dodatkowe funkcje. Ceny mogą również zmieniać się z biegiem czasu w miarę pojawiania się nowych modeli i postępu technologicznego.

Elektryczne monocykle to przyszłość dojazdów do pracy

Elektryczne monocykle to wszechstronna i ekonomiczna inwestycja. Jeśli dojeżdżasz tylko na krótkie dystanse i masz ograniczony budżet, elektrycznym monocyklem powinien być Twój wybór. Mają wiele cech, które czynią je pojazdami praktycznymi i dającymi duże możliwości adaptacji.

Chociaż opanowanie obsługi wymaga pewnej praktyki, właściwości samostabilizujące pojazdu sprawią, że w mgnieniu oka opanujesz jazdę. Akumulatory są trwałe, a prędkości są godne pozazdroszczenia także dla pojazdu klasy osobistej.