Co to są pomarańczowe i zielone kropki na iPhonie lub iPadzie?

Na urządzeniach iPhone i iPad w prawym górnym rogu ekranu możesz zauważyć pomarańczowe i zielone kropki, które znajdują się powyżej ikon sieci komórkowej, Wi-Fi oraz poziomu baterii. Te wskaźniki informują, kiedy aplikacja korzysta z mikrofonu lub kamery. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat.

Wskaźniki te przypominają kolorową diodę LED obok kamery w laptopach MacBook i stanowią wizualny sygnał aktywności mikrofonu lub aparatu w iPhonie lub iPadzie. Pomarańczowe i zielone kółka wprowadzono w aktualizacjach iOS 14 oraz iPadOS 14, które Apple zaprezentowało we wrześniu 2020 roku.

Pomarańczowa kropka oznacza aktywność mikrofonu

Pomarańczowa kropka sygnalizuje, że aplikacja korzysta z mikrofonu. Na przykład, gdy prowadzisz rozmowę telefoniczną, widoczna będzie ta kropka. Podobnie, gdy nagrywasz notatkę głosową lub rozmawiasz z Siri, również ją zobaczysz. Dodatkowo, aplikacje zewnętrzne mogą także korzystać z mikrofonu, co również zostanie oznaczone pomarańczowym wskaźnikiem.

Jeżeli zauważysz pomarańczową kropkę, a nie oczekiwałeś jej, może to sugerować niewłaściwe użycie dostępu do mikrofonu przez aplikację.

Pomarańczowa kropka nie precyzuje, w jaki sposób aplikacja wykorzystuje mikrofon. Może to oznaczać nagrywanie twojego głosu i przesyłanie go na serwer, lub po prostu rejestrację dźwięku lokalnie w telefonie. W każdym przypadku oznacza to, że aplikacja korzysta z mikrofonu.

W poprzednich wersjach systemu iOS, tj. w iOS 13 i wcześniejszych, użytkownik nie miał sposobu na sprawdzenie, kiedy mikrofon był używany przez aplikację. Mimo że można było przyznać lub cofnąć uprawnienia do korzystania z mikrofonu, brakowało informacji o jego aktywności. Teraz, użytkownicy mają pewność, że ich mikrofon nie jest wykorzystywany bez ich wiedzy, na przykład przez Facebooka.

Zielona kropka oznacza aktywność kamery

Gdy aplikacja na Twoim iPhonie korzysta z kamery, na ekranie pojawi się zielona kropka. Na przykład, podczas rozmowy przez FaceTime lub nagrywania wideo, będzie widoczna zielona kropka. Jeżeli aplikacja robi zdjęcie, również ją zobaczysz.

Warto zauważyć, że dostęp do kamery automatycznie wiąże się z dostępem do mikrofonu. W związku z tym, jeśli widzisz zieloną kropkę, oznacza to, że aplikacja korzysta zarówno z kamery, jak i mikrofonu. Nie jest możliwe, aby jednocześnie były widoczne obie kropki – zielona i pomarańczowa.

Jeśli zauważysz zieloną kropkę, gdy się tego nie spodziewasz, może to sugerować, że aplikacja nadużywa dostępu do kamery.

Podobnie jak w przypadku pomarańczowej kropki, zielona kropka nie informuje o tym, co dokładnie aplikacja robi z kamerą. Może to być jedynie podgląd ekranu, by umożliwić wykonanie zdjęcia lub nagranie wideo, lub też może to oznaczać przesyłanie wideo na serwer. W każdym przypadku, obecność zielonej kropki oznacza, że aplikacja korzysta z kamery (i potencjalnie z mikrofonu).

Jak sprawdzić, która aplikacja korzysta z mikrofonu lub kamery

W momencie, gdy zauważysz pomarańczową lub zieloną kropkę, możesz szybko dowiedzieć się, która aplikacja uzyskuje dostęp do mikrofonu lub kamery.

Aby to zrobić, przesuń palcem w dół z prawego górnego rogu ekranu iPhone’a lub iPada, tuż ponad kropką. Otworzy się Centrum sterowania, w którym na górze ekranu zobaczysz nazwę aplikacji korzystającej z mikrofonu lub kamery.

Nawet jeśli pomarańczowa lub zielona kropka zniknęła, ponieważ aplikacja korzystała z mikrofonu lub kamery tylko przez chwilę, możesz nadal sprawdzić, która aplikacja miała dostęp. Wystarczy, że ponownie przesuń palcem w dół z prawego górnego rogu ekranu. Zobaczysz nazwę aplikacji, a obok niej napis „ostatnio”, co oznacza, że aplikacja miała dostęp do mikrofonu lub kamery, ale obecnie go nie ma.

Jak zablokować aplikacjom dostęp do mikrofonu i kamery

Jeśli nie jesteś zadowolony z tego, jak aplikacja korzysta z mikrofonu lub kamery, masz dwie opcje: możesz usunąć aplikację z iPhone’a lub cofnąć jej uprawnienia do korzystania z tych funkcji.

Aby usunąć aplikację, przytrzymaj ją na ekranie głównym, wybierz opcję „Usuń aplikację”, a następnie potwierdź tę decyzję. Możesz także znaleźć aplikację w bibliotece aplikacji, przytrzymać ją i wybrać „Usuń aplikację”.

Jeśli chcesz zachować aplikację, ale nie ufasz jej, możesz przejść do Ustawienia > Prywatność > Mikrofon oraz Ustawienia > Prywatność > Kamera. Znajdź aplikację na obu listach i użyj przełącznika obok, aby cofnąć jej dostęp do mikrofonu lub kamery.

W przyszłości, jeśli zmienisz zdanie i zechcesz przywrócić dostęp danej aplikacji, możesz wrócić do tych ustawień i ponownie włączyć dostęp do mikrofonu lub kamery.

Ostatnia aktualizacja: 7 grudnia 2020 r. o godzinie 23:33