Czy należy uczyć dzieci kodowania w szkole? Jeśli tak, to od jakiego wieku? [Poll]

Photo of author

By maciekx

Wraz z błyskawicznym rozwojem cyfrowej rzeczywistości, rodzice pragną wyposażyć swoje pociechy w narzędzia umożliwiające odniesienie sukcesu, coraz częściej wprowadzając w ich życie zagadnienia kodowania i programowania już na wczesnym etapie edukacji. Chociaż dla niektórych kodowanie i programowanie mogą kojarzyć się z zaawansowanymi umiejętnościami, zarezerwowanymi dla osób dorosłych, istnieją proste koncepcje, które dzieci mogą przyswoić w przystępnej i angażującej formie.

Kluczowe pytanie brzmi: czy nauka kodowania powinna być integralną częścią szkolnego programu nauczania, a jeśli tak, to od jakiego wieku? Czy też lepiej potraktować ją jako opcjonalne zajęcia dodatkowe, dedykowane dzieciom o wyraźnych zainteresowaniach? Zachęcamy do podzielenia się swoimi przemyśleniami na ten temat!

Jakie projekty związane z kodowaniem są odpowiednie dla najmłodszych?

Dziś dzieci mają łatwy dostęp do nauki języków programowania dzięki specjalnie zaprojektowanym zabawkom-robotom, które wspierają rozwój umiejętności kodowania, a także za sprawą stron internetowych, które w przystępny sposób wprowadzają w podstawowe pojęcia. Dostępne są również ciekawe gry edukacyjne, które w atrakcyjnej formie pomagają dzieciom zrozumieć fundamenty programowania.

Wielu ekspertów zgadza się, że idealny wiek na rozpoczęcie przygody z kodowaniem to przedział od 5 do 7 lat. W tym okresie dzieci są w stanie nauczyć się tworzenia prostych programów, zrozumieć zasady formatowania instrukcji warunkowych, wykorzystywać pętle do powtarzania akcji i przyswoić wiele innych fundamentalnych koncepcji. Dzięki aplikacjom mobilnym, intuicyjnym stronom internetowym i angażującym robotom edukacyjnym, wiele dzieci z radością podejmuje pierwsze kroki w kodowaniu.

Jakie kompetencje dzieci rozwijają dzięki kodowaniu?

Najcenniejszą umiejętnością, jaką dzieci mogą nabyć dzięki programowaniu, jest ćwiczenie logicznego i krytycznego myślenia w celu rozwiązywania problemów. Można by przypuszczać, że koncepcje kodowania będą zbyt skomplikowane dla dzieci, co mogłoby wywołać frustrację, ale w rzeczywistości często okazują się one wystarczająco zdeterminowane, by samodzielnie znaleźć rozwiązanie lub poprosić o pomoc, wytrwale dążąc do celu.

W momencie, gdy problem zostanie rozwiązany, dzieci odczuwają satysfakcję z małego zwycięstwa, co motywuje je do dalszej nauki, gdy ta ma charakter zabawy. Niezależnie od tego, czy dziecko zwraca się o wsparcie do rodzica, rodzeństwa, czy też współpracuje z innymi dziećmi w grupie, nauka programowania sprzyja również rozwijaniu umiejętności kooperacyjnych.

Czy nauczanie kodowania powinno być wprowadzone w szkołach podstawowych?

Edukacja z zakresu kodowania na wczesnym etapie życia może przynieść dzieciom długofalowe korzyści, niezależnie od tego, czy w przyszłości zdecydują się na karierę w branży programistycznej, czy nie. Umiejętność krytycznego myślenia jest cenna dla każdego, a zrozumienie podstawowych koncepcji kodowania może pomóc w lepszym przyswojeniu ogólnych zagadnień związanych z technologią.

Wspominam, jak w dzieciństwie grałem w gry o tematyce matematycznej i uczyłem się pisać na klawiaturze, a te czynności kojarzyły mi się z zabawą, a nie przykrym obowiązkiem. Uważam, że nauka programowania poprzez gry mogłaby być podobnie pozytywnym doświadczeniem dla współczesnych dzieci. Ponadto, jeśli nauka pisania na klawiaturze była niegdyś na tyle istotna, by włączyć ją do szkolnego programu, to w dobie cyfryzacji nauka kodowania może mieć jeszcze większe znaczenie.


newsblog.pl