Najważniejsze aspekty Yadea Trooper 01
- Yadea Trooper 01, z jego pokaźnym reflektorem i siedzeniem stylizowanym na ławkę, przypomina bardziej mały motocykl niż typowy rower elektryczny.
- Ten model jest szczególnie polecany osobom o niższym wzroście i opiera się głównie na manetce gazu, gdyż pedałowanie jest utrudnione i mało efektywne.
- Pomimo wyzwań związanych z pedałowaniem i wyższej ceny, Trooper 01 wyróżnia się unikatowym wyglądem, przywodzącym na myśl motocykl, i płynną pracą silnika, która sprawia, że jazda z wykorzystaniem wyłącznie manetki jest satysfakcjonująca.
Yadea Trooper 01, za sprawą dużego reflektora i siedzenia przypominającego ławkę, prezentuje się bardziej jak miniaturowy motocykl, na przykład Triumph Street Twin, niż jak standardowy rower elektryczny. Jego wygląd z pewnością przyciąga wzrok i może wywoływać zdziwienie wśród przechodniów, którzy zastanawiają się, dlaczego taki pojazd porusza się po ścieżce rowerowej.
Wyposażony w silnik o mocy 750 W, Yadea Trooper 01 zapewnia znaczną siłę i płynną pracę, umożliwiając pokonywanie nawet stromych podjazdów bez większego wysiłku. Mimo swojego wyrafinowanego wyglądu, jest to prosty rower z pewnymi ograniczeniami. Jazda nim dostarcza przyjemności, szczególnie jeśli jest się osobą o niższym wzroście lub akceptuje się rezygnację z pedałowania.
Żołnierz Yadei 01
Yadea Trooper 01 to interesujący wybór, jeśli traktuje się go jako motocykl, a nie rower. Najlepiej sprawdzi się u osób o niższym wzroście, a i wtedy warto go rozważyć tylko wtedy, gdy nie przeszkadza nam korzystanie głównie z manetki gazu. Funkcja pedałowania jest mocno ograniczona i służy głównie odciążeniu silnika, a nie aktywnemu uczestnictwu użytkownika w napędzaniu pojazdu.
Producent: Yadea
Akumulator: 48V 20Ah
Waga: 33 kg
Prędkość maksymalna: 32 km/h
Układ hamulcowy: hydrauliczny
Zawieszenie: pełne
Silnik: 750 W, w piaście tylnej
Zasięg: realnie 32-40 km
Wspomaganie elektryczne: 3 poziomy
Ładowanie: szybka ładowarka 3A
Łączność: brak
Wzrost użytkownika: 160-180 cm
Opony: CST 20 x 4,0″
Przekładnia: brak
Tryb spacerowy: tak
Rama: typu straddle
Plusy:
- Design – Wygląd małego motocykla.
- Wyjątkowo wygodne siedzenie i komfort jazdy.
- Pełne zawieszenie.
- Płynne oddawanie mocy.
- Wbudowany schowek pod siedzeniem.
- Dobre dopasowanie dla niższych osób.
- Zaskakująco kompaktowy.
- Dostarczany w większości złożony.
Minusy:
- Bardzo trudne i mało praktyczne pedałowanie.
- Osoby o wzroście około 177 cm mogą odczuwać dyskomfort podczas pedałowania.
- Brak zabezpieczeń antykradzieżowych.
- Prosty wyświetlacz informacyjny.
- Brak dodatkowych funkcji, które uzasadniałyby wysoką cenę.
Wiele reklam sugeruje, że ten rower jest przeznaczony do jazdy terenowej. Choć pełne zawieszenie i szerokie opony o grubości 4 cali radzą sobie z nierównościami i niektórymi drogami gruntowymi, to nie jest to idealny wybór na leśne ścieżki.
Paul Antill / MakeUseOf
Trooper 01 najlepiej sprawdza się w miejskiej dżungli, oferując komfort i wygodę. Miękkie siedzenie i schowek pod nim są idealne na drobiazgi. Pomimo masywnego wyglądu, rower jest zaskakująco mały. Z jednej strony, czyni go to kompaktowym i łatwym do przenoszenia, z drugiej strony, osoba o wzroście 170 cm może czuć się na nim przytłoczona.
Trooper 01 zapewnia komfortową jazdę i moc, ale pedałowanie to zupełnie inna historia.
Montaż w dużym stopniu niepotrzebny
Paul Antill / MakeUseOf
Jednym z atutów tego roweru, poza stylem, jest prostota jego konfiguracji. Trooper jest dostarczany w większym kartonie niż większość testowanych przeze mnie e-rowerów, co początkowo sugerowało, że jest to naprawdę masywny pojazd. Po otwarciu okazało się, że rower był w dużej mierze wstępnie zmontowany, co zaoszczędziło mi przynajmniej 30 minut pracy.
Po wyjęciu go z kartonu, wystarczy zamontować przednią kierownicę, przykręcić pedały (choć rzadko będą używane), podłączyć akumulator i przewody do reflektora, napompować opony i naładować baterię. Dzięki tak dużemu kartonowi, koszty transportu Yadea muszą być wyższe, ale zaoszczędzony czas na montaż jest bezcenny.
W kartonie znajduje się również instrukcja, która jednak prawdopodobnie nie będzie potrzebna, chyba że do sprawdzenia zasad konserwacji i rozwiązywania problemów. Do zestawu dołączone są także klucze do wyjmowania akumulatora. Warto zaznaczyć, że nie są one niezbędne do uruchomienia roweru. Brak systemu śledzenia czy alarmu antywłamaniowego.
Wygląd i funkcje
Paul Antill / MakeUseOf
Jeśli zastanawiasz się nad tym rowerem, to prawdopodobnie ze względu na jego odważny wygląd. Na pierwszy rzut oka można go pomylić z motocyklem, choć mniejszym. Dopiero widząc pedały i łańcuch, zdajemy sobie sprawę, że to rower, choć wrażenia z jazdy są zupełnie inne. Poza unikatowym designem, Trooper 01 może rozczarować pod innymi względami.
Rower posiada wbudowany schowek, umieszczony w ramie. Jest on na tyle szeroki i głęboki, że pomieści kilka mniejszych przedmiotów lub torbę.
Paul Antill / MakeUseOf
Podczas krótszych dojazdów do pracy, ten schowek okazał się wystarczająco pojemny na butelkę wody i torbę z tabletem. Jeśli przedmioty nie przylegają dobrze do ścianek, to niestety będą się w nim przesuwać i generować hałas. Brak możliwości zamontowania bagażnika tylnego lub kosza przedniego. Chociaż pewnie nikt nie chciałby tego robić w tym modelu, to warto o tym wspomnieć.
Paul Antill / MakeUseOf
Sterowanie jest proste – manetka gazu znajduje się z prawej strony, a nad nią umieszczono mały, monochromatyczny wyświetlacz, umożliwiający zmianę trybów zasilania. Jeśli Yadea chciała nawiązać do motocyklowej stylistyki, powinna zdecydować się na manetkę typu twist.
Paul Antill / MakeUseOf
W rowerach z tej półki cenowej zazwyczaj montowane są duże, kolorowe ekrany LCD. Biorąc pod uwagę cenę ponad 2000 dolarów, wydaje się, że Yadea mogła pozwolić sobie na lepsze rozwiązanie. Poza tym brakuje tu inteligentnych funkcji, jak integracja ze smartfonem lub kierunkowskazy, które są obecnie standardem.
Paul Antill / MakeUseOf
Po lewej stronie znajduje się przycisk włączający reflektor, a pod nim przycisk klaksonu. Klakson, choć niewielki, jest umiejscowiony w idealnym miejscu, by dosięgnąć go lewym kciukiem bez odrywania ręki od kierownicy. Od razu można zauważyć brak przerzutek. Po przetestowaniu kilku innych e-rowerów bez nich, wiedziałem, że będzie to miało swoje konsekwencje, ale nie byłem przygotowany na ich faktyczny zakres.
Zaskakująco płynna jazda
Paul Antill / MakeUseOf
Trooper 01 został wyposażony w silnik w piaście tylnej o napięciu 48 V i mocy 750 W, który generuje moment obrotowy 80 Nm i posiada trzy tryby wspomagania pedałowania: Eco, Mid i High. Oddawanie mocy jest płynne i przewidywalne.
Brak tu gwałtownego włączania i wyłączania silnika podczas rozpoczęcia pedałowania lub dodawania gazu. Wspomaganie uruchamia się z opóźnieniem, i nie jest tak responsywne jak silniki umieszczone centralnie, ale robi swoje bez wyczuwalnych zakłóceń. Nawet w trybie dużej mocy, mocne naciśnięcie manetki powoduje płynne, a nie gwałtowne przyspieszenie. Jeśli szukasz ekstremalnych wrażeń, to nie jest rower dla ciebie, ale ma wystarczająco dużo siły, by bez problemu pokonywać wzniesienia, a tego oczekuję od mojego roweru do codziennych dojazdów.
Paul Antill / MakeUseOf
Niestety, poważnym problemem Troopera 01 jest brak biegów. W połączeniu z masą własną wynoszącą prawie 37 kg, pedałowanie może być prawdziwym wyzwaniem. Jeśli spróbujesz ruszyć z miejsca za pomocą pedałów, szybko odczujesz te ograniczenia. To jak start na najwyższym biegu, mimo że powinieneś ruszać na pierwszym – a nie masz możliwości zmiany przełożenia. Zwykle musiałem najpierw dodać gazu, by rower ruszył z miejsca, zanim zacząłem pedałować. Jak wygląda pedałowanie, gdy już rozwiniesz prędkość? Używanie manetki jest rewelacyjne, ale niestety pedałowanie wcale nie jest lepsze. Więcej na ten temat za chwilę.
Paul Antill / MakeUseOf
Z dodatkowych funkcji przydałby się tempomat. Ponieważ prawdopodobnie nie będziesz dużo pedałował, w Trooperze 01 polegasz głównie na manetce, by utrzymać prędkość. Dlaczego nie odciążyć przy okazji kciuka? Trooper 01 ma hydrauliczne hamulce tarczowe Tektro o średnicy 160 mm. Zapewniają niezawodną siłę hamowania. Podczas testów mogłem zatrzymać się nawet przy prędkości 30 km/h bez utraty równowagi i przyczepności.
Paul Antill / MakeUseOf
Akumulator o pojemności 48 V i 20 Ah obsługuje szybkie ładowanie 3A. Teoretyczny zasięg wspomagania pedałowania wynosi 90 km, ale, ze względu na to jak często musiałem korzystać z manetki, mój zasięg nie przekroczył 40 km.
Nie stworzony do pedałowania
Paul Antill / MakeUseOf
Choć nie wygląda, to technicznie rzecz biorąc, nadal jest rower. Przez większość czasu jeździłem na Trooperze 01 jak na motorowerze lub motocyklu. Ustawienie pedałów sprawia, że jazda jest bardzo niewygodna. Yadea deklaruje, że rower z siodełkiem na wysokości około 76 cm jest przeznaczony dla rowerzystów o wzroście od 160 do 180 cm. Wydaje się jednak, że zawyżyli te szacunki o około 5 cm. Może i mieszczę się w górnej granicy wzrostu zalecanego dla tego roweru, ale nawet rowery dziecięce były dla mnie bardziej ergonomiczne. Gdybym mógł unieść siodełko o około 8-10 cm, to pewnie bym tego nie odczuł. Podczas normalnej jazdy, gdy nogi popychają pedały w dół, w przypadku Troopera kolana są powyżej bioder, co drastycznie zmniejsza moc generowaną przez nogi.
Paul Antill / MakeUseOf
W połączeniu z brakiem przełożeń, to przepis na prawdziwy koszmar. Kiedy rower jest już w ruchu, pedałowanie przy wspomaganiu silnika jest możliwe. Odciąża to silnik i nieznacznie zwiększa zasięg. Jednakże, przy prędkościach powyżej 30 km/h, pedałowanie traci sens. Przy tych prędkościach ma się wrażenie, jakby rower potrzebował wyższego biegu. Pedały obracają się tak szybko, że lepiej polegać tylko na manetce. Taki problem dotyczy także niższych rowerzystów, z powodu ograniczeń piasty z jednym przełożeniem.
Paul Antill / MakeUseOf
Niezależnie od wzrostu rowerzysty, pedałowanie bez wspomagania jest po prostu okropne. Powiem więcej, wolę zsiąść z roweru i iść pieszo. Brzmi przesadnie? Podczas jednej z moich testowych przejażdżek źle oceniłem stan naładowania akumulatora, w rezultacie czego zabrakło mi mocy na ostatni kilometr. Trasa była przeważnie płaska, a ja nie byłem w stanie utrzymać prędkości większej niż 8 km/h. Oczywiście, wyglądałem przy tym jak idiota. Po około pięciu minutach doszedłem do wniosku, że lepiej będzie doprowadzić rower do domu na piechotę. Zostawiło to nieprzyjemne wrażenie, ale pozwoliło na wyciągnięcie ważnego wniosku.
Czy chcesz pedałować?
Jeśli szukasz roweru, na którym czujesz się jak na rowerze, to nie jest to rower dla ciebie. Dopóki będziesz traktował Troopera 01 jako pojazd elektryczny udający motocykl, wszystko jest w porządku. Podoba mi się jego estetyka, i uważam, że bardzo przypomina prawdziwy motocykl, ale w bardziej kompaktowej wersji i z mniejszą mocą. Jeśli będziesz jeździł tylko z użyciem manetki i zapomnisz o pedałach, będziesz cieszyć się dynamiczną, wygodną i bezproblemową jazdą.
A co by było, gdybyśmy nie nazywali tego e-rowerem? A co, gdybyśmy nazwali go małym e-motocyklem, rozwijającym prędkość maksymalną 30 km/h?
Żołnierz Yadei 01
Yadea Trooper 01 to fajny rower, jeśli traktujesz go jak motocykl, a nie rower. Najlepiej nadaje się dla niższych jeźdźców, ale nawet wtedy warto go rozważyć tylko wtedy, gdy nie masz nic przeciwko poleganiu głównie na przepustnicy. Możliwość pedałowania jest bardzo ograniczona i ma głównie na celu odciążenie silnika, a nie zapewnianie użytkownikowi znaczącego wkładu.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.