Najważniejsze Cechy Roweru MorphRover
- Wykorzystuj rower MorphRover w domu, wytwarzając przy tym darmową energię elektryczną.
- Rower oferuje płynną jazdę i mocny silnik, jednak jest dość ciężki i brakuje mu precyzyjnego sterowania.
- Jego najbardziej unikatową cechą jest możliwość doładowywania baterii podczas treningów, co może być jednak wyzwaniem dla osób początkujących.
Freebeat MorphRover to rewolucyjny rower elektryczny 2w1 z szerokimi oponami, idealny zarówno do jazdy na zewnątrz, jak i do ćwiczeń w domu. Co więcej, podczas treningów w pomieszczeniu z aplikacją Freebeat, MorphRover będzie się ładował, przygotowując Cię na kolejną wyprawę. Pomimo, że rower ten sprawdza się jako sprzęt treningowy i pojazd do jazdy, w żadnej z tych ról nie osiąga mistrzostwa.
Freebeat MorphRover
Freebeat MorphRover to potężny rower elektryczny, który w łatwy sposób transformuje się w rower treningowy ze zmiennym oporem. Podczas treningu, rower doładuje swój akumulator, czyniąc go gotowym do następnej podróży. Należy jednak pamiętać, że osoby o przeciętnej kondycji fizycznej nie wytworzą zbyt dużej ilości energii podczas ćwiczeń.
Marka: FreeBeat
Pojemność baterii: 720 Wh
Waga: 35 kg / 77 funtów
Układ hamulcowy: Hydrauliczny
Rozmiar kół: 26×4 cale
Zawieszenie: Przednie, hydrauliczne
Moc silnika: 750 W
Wspomaganie elektryczne: 5 poziomów
Ładowanie: Sieciowe lub poprzez trening
Łączność: Bluetooth z aplikacją Freebeat
Wysokość użytkownika: Przekrok – od 155 cm do 183 cm; wysoki stopień – od 168 cm do 193 cm
Opony: Chao Yang
Przekładnia: 8-biegowa
Czujnik: Kadencji
Tryb spacerowy: Tak
Rama: Wysoki stopień lub z obniżonym przekrokiem
Oświetlenie: Przednie
Przerzutka tylna: Shimano
Wymiary: 190 cm długości
Zalety:
- Możliwość treningu w domu, połączona z wytwarzaniem energii.
- Płynna jazda na różnych nawierzchniach.
- Mocny silnik o mocy 750 W.
- Regulowany opór do treningu.
Wady:
- Pełne wykorzystanie roweru treningowego wymaga subskrypcji Freebeat.
- Czujnik kadencji i kontroler są niedopracowane i czasami zawodzą.
- Rower jest duży i ciężki, co utrudnia przenoszenie.
Specyfikacja Techniczna: Moc i Gabaryty
Jamesa Bruce’a / MakeUseOf
MorphRover to masywny i ciężki rower, ważący 35 kg i mierzący 190 cm długości. Z tego powodu, mimo możliwości zmiany w rower stacjonarny, jego wnoszenie po schodach jest niezwykle uciążliwe.
Dostępny w trzech wersjach kolorystycznych: Sage Green, Sahara Sand i Midnight Black (według recenzji) oraz z ramą z obniżonym przekrokiem lub wysoką. MorphRover jest wyposażony w szerokie opony Chao Yang 26×4 cale – największe spotykane w rowerach elektrycznych. Wersja z obniżonym przekrokiem będzie odpowiednia dla osób o wzroście 150 – 180 cm, natomiast wysoka dla użytkowników 170 – 193 cm wzrostu. Dla porównania, sam mam 180 cm wzrostu, dlatego wybrałem wersję wysoką.
Aby napędzić to ciężkie urządzenie, potrzebny jest mocny silnik, w tym przypadku 750 W silnik w tylnej piaście. Aktywowany czujnikiem kadencji, oferuje moment obrotowy do 85 Nm, umożliwiając prędkość do 32 km/h.
Dla bezpieczeństwa, rower wyposażony jest w hydrauliczne hamulce tarczowe, małe przednie światło i tylny odblask. Co ciekawe, okablowanie tylnego światła jest, ale w zestawie nie było samego światła, do którego można by je podłączyć. Przerzutka to 8-biegowe Shimano, umieszczone przy przepustnicy – za blisko jak na mój gust, gdyż przyciski zmiany biegów są trudne w użyciu.
Jamesa Bruce’a / MakeUseOf
Rower posiada regulowane przednie zawieszenie, ale brak tylnego. Baterię można łatwo wyjąć za pomocą kluczyka, co ułatwia ładowanie lub przechowywanie. Wszystko tutaj jest standardowe, z wyjątkiem dużych opon i funkcji zmiany z trybu wewnętrznego na zewnętrzny.
Montaż: Więcej Pracy Niż Zwykle
Jamesa Bruce’a / MakeUseOf
MorphRover wymaga zamontowania kilku elementów, w tym ekranu i przycisków na kierownicy. Dołączona instrukcja jest dosyć zwięzła i brakuje w niej kilku istotnych kroków, takich jak podłączenie kabli i umiejscowienie linki hamulcowej. Chociaż nie były to poważne problemy, takie niedociągnięcia w instrukcji są zaskakujące. Na szczęście, w pudełku znajduje się komplet narzędzi.
Po złożeniu roweru, można przystąpić do montażu ramy stacjonarnej. Znajduje się ona w dodatkowych pudełkach w głównej przesyłce, a jej montaż nie jest trudny. Przednie koło jest umieszczone na specjalnej podstawce, zapobiegającej obracaniu, a tylne jest podnoszone i blokowane za pomocą mechanizmu z ręczną śrubą.
Wysyłka całości w jednym opakowaniu jest wygodna, ale sprawia, że całość jest niesamowicie ciężka – około 55 kg. Było to znacznie więcej niż mogłem przenieść samodzielnie. Konieczna była pomoc przyjaciela aby przenieść całość do kuchni.
MorphRover robi wrażenie – to jeden z największych rowerów elektrycznych, które miałem okazję testować. Dzięki 26 calowym, grubym oponom oraz wytrzymałej ramie, jest on gotowy do jazdy po górskich szlakach. Z pewnością nie jest to rower dla osób o mniejszej posturze. Sam mam 185 cm wzrostu i wciąż wydaje mi się spory.
Bateria dotarła całkowicie rozładowana. Paczka szła z USA do Wielkiej Brytanii przez trzy miesiące, więc ten problem może dotyczyć niewielu klientów.
Pełna instrukcja wspomina o rowerze „Velotric” aż sześć razy. Przypuszczam, że MorphRover jest zmodyfikowaną wersją Nomad 1. Specyfikacja i rama są identyczne, a jedyną różnicą jest prawdopodobnie sterownik z funkcjami Bluetooth.
Rower Spinowy: Subskrypcja Freebeat Jest Wskazana
Jamesa Bruce’a / MakeUseOf
Aby rozpocząć trening, podnieś tylne koło na stojak, wsuwając je na drążek i dokręcając śrubę. Przednia podstawka jest jeszcze łatwiejsza w montażu. Całość jest stabilna i pozwala na energiczną jazdę bez obawy o przewrócenie.
Jamesa Bruce’a / MakeUseOf
Jamesa Bruce’a / MakeUseOf
Przed rozpoczęciem treningu, należy przełączyć rower na tryb wewnętrzny. Można to zrobić za pomocą aplikacji, łączącej się przez Bluetooth z czujnikami roweru, lub korzystając z ekranu LCD i przycisków na kierownicy. Zaleca się również włączenie najwyższego biegu. W trybie wewnętrznym, zmieniamy prędkość na regulację oporu silnika w zakresie od 0 do 100. Opór można kontrolować ręcznie lub automatycznie przez aplikację.
Bez subskrypcji Freebeat, dostępna jest jedynie sekcja Free Ride, zawierająca statystyki treningu. Nie ma w niej żadnych funkcji interaktywnych.
Aby uzyskać dostęp do programów treningowych i gier, konieczne jest wykupienie 45-dniowego okresu próbnego, po którym nastąpi pobranie opłaty w wysokości 20 USD miesięcznie za plan dla jednej osoby lub 35 USD za plan rodzinny.
Co to daje?
Po pierwsze, zajęcia z instruktorem. Trening na podstawie wskazówek w celu utrzymania odpowiedniej kadencji. Pomimo, że to moja pierwsza styczność z zajęciami „spin”, muszę przyznać, że trudno było mi śledzić instrukcję na małym ekranie mojego iPhone’a. Interfejs jest mało intuicyjny. Najlepiej byłoby mieć ekran telewizora, ale w zestawie nie ma uchwytu na tablet.
W niektórych zajęciach muzyka była tak źle zmiksowana, że nie byłem w stanie zrozumieć, co mówi instruktorka. Niektóre zajęcia obejmują również ćwiczenia poza rowerem, bardziej zbliżone do innych zajęć FreeBeat.
Kolejnym trybem jest gra rytmiczna. Tutaj nie ma wyboru – od razu zostajemy wrzuceni do losowej piosenki, która brzmi jak typowy pop. Musisz jechać szybciej lub wolniej, aby dopasować się do rytmu i linii na ekranie. W przeciwieństwie do gier takich jak Guitar Hero, nie ma tu przycisków, które trzeba naciskać, więc powiązanie między tym, co robią twoje stopy, a rytmem jest bardzo słabe.
Po zakończeniu piosenki, automatycznie rozpoczyna się kolejna. Powtórzę, nie ma wyboru, i nie widzę sensu korzystania z tego trybu zamiast włączenia Spotify.
Zarówno zajęcia z instruktorem, jak i tryby gry, automatycznie regulują opór, ale w moim przypadku nie działało to prawidłowo. Opór oscylował w okolicach 10/100. Poddałem się i zacząłem sterować oporem ręcznie.
Ostatnim trybem są przejażdżki widokowe. Możesz wybrać trasę i oglądać ją na ekranie telefonu. Spodziewałem się, że im szybciej pojadę, tym szybciej będzie postępował film, ale tak się nie stało. Niezależnie od prędkości, wideo odtwarzało się w tym samym tempie. Nie ma to żadnego związku z tym, co dzieje się na rowerze. Zwykłe statystyki treningu są całkowicie oddzielone od wideo na ekranie. Znacznie lepiej jest włączyć na YouTube film z malowniczymi trasami i jeździć równocześnie.
Aplikacja Freebeat wysyła również ciągłe powiadomienia o konieczności ustawienia 8. biegu (który był ustawiony). To powiadomienie pojawiało się podczas każdej sesji.
To wielka szkoda, bo ten tryb ma ogromny potencjał. Zamiast subskrypcji, pobrałem aplikację Holofit na Meta Quest 3. Po podłączeniu czujnika kadencji do pedała, aplikacja wykrywa, jak szybko jedziemy na rowerze i dostosowuje wirtualną trasę do prędkości. Jest to zabawne, chociaż sceneria bywa trochę nudna. VZFit to podobna aplikacja oparta na subskrypcji, która oferuje dostęp do zdjęć Google Street View (które w rzeczywistości bywają nieco zniekształcone). Niestety, nie ma dostępu dla osób trzecich do wbudowanych czujników roweru.
Jazda na Zewnątrz: Szorstka, Ale Mocna
Jamesa Bruce’a / MakeUseOf
MorphRover posiada czujnik kadencji, który jest bardzo czuły, co oznacza, że silnik uruchamia się z pełną mocą, niezależnie od ustawionego poziomu wspomagania, gdy tylko czujnik wykryje ruch pedała – aż do 750W.
Na płaskim terenie, nawet na najniższym poziomie wspomagania, odczuwałem zbyt dużo mocy, jakbym w ogóle nie musiał pedałować. Z kolei całkowite wyłączenie wspomagania sprawiało, że ledwo mogłem poruszyć rower ze względu na jego ogromną wagę. Brak tu jakichkolwiek niuansów.
Ze względu na czujnik kadencji w MorphRover, konieczne jest ciągłe kontrolowanie poziomu wspomagania i przełożeń, w zależności od ukształtowania terenu. Natomiast czujnik momentu obrotowego zwiększa tylko siłę, z jaką naciskamy na pedały – im mocniej naciskasz, tym więcej mocy dostajesz od silnika. W przypadku MorphRovera jest to odczucie „wszystko albo nic”.
Brak tylnego zawieszenia lub układu trzypunktowego zawieszenia, sprawia, że jazda po nierównym terenie jest sporym wyzwaniem. Odczuwałem również, że pedały są umieszczone zbyt blisko podłoża w porównaniu do innych rowerów terenowych, co powodowało ich częste zahaczanie o podłoże.
26-calowe opony zapewniają dobrą przyczepność i pomagają wygładzić jazdę, ale ogólne wrażenia z jazdy w terenie nie dorównują Himiway Forest Cobra.
Zasięg: Nie Imponujący, Ale I Nie Mały
Akumulator o pojemności 720 Wh, który można ładować ze zwykłego gniazdka elektrycznego lub poprzez pedałowanie podczas treningu, ma zapewnić zasięg do 96 km. Oczywiście, liczba ta została przetestowana w optymalnych warunkach, podczas jazdy po płaskim terenie, z wykorzystaniem niskiego poziomu wspomagania. W rzeczywistości, przejechałem około 32-40 km. Jeśli martwisz się zasięgiem, możesz spakować stojak do plecaka i doładowywać rower w trakcie treningu.
Freebeat twierdzi, że 30 minut ćwiczeń zapewni zasięg 25 km, jednak uważam, że to bardzo optymistyczne dane. Musiałbyś jechać na pełnym gazie i być osobą o niskiej wadze. Podczas 30 minut treningu naładowałem baterię o około 5%, czyli około 1,5 – 3 km.
Zauważyłem, że poziom naładowania baterii spadał o 2-3% w ciągu nocy. Być może długi czas transportu wpłynął niekorzystnie na akumulator i ten problem zniknie po kalibracji. Na razie, te 5% baterii, które zarobię podczas treningu, zostaje utracone, gdy rower leży nieużywany przez kilka dni.
Czy Warto Kupić Freebeat MorphRover?
Z punktu widzenia roweru elektrycznego, Freebeat MorphRover nie wyróżnia się niczym wyjątkowym. Oferuje stabilną i mocną jazdę po drodze i w terenie, o ile nie jest on zbyt trudny. Dołączony stojak do ćwiczeń w domu i możliwość zmiany roweru w rower treningowy, pozwalają naładować akumulator i korzystać z roweru nawet przy niesprzyjającej pogodzie.
Chociaż aplikacja i zajęcia Freebeat nie wydały mi się na tyle atrakcyjne, aby uzasadnić subskrypcję, korzystanie z trybu roweru stacjonarnego nie jest konieczne.
Trzeba jednak pamiętać, że ilość energii, którą wytworzy Twoje ciało podczas treningu, jest znacznie mniejsza niż się spodziewasz. Nie łudź się, że nie będziesz potrzebował ładowarki sieciowej. Niemniej, jest to funkcja, której nie znajdziesz w żadnym innym rowerze elektrycznym. Już tylko to sprawia, że MorphRover jest wart uwagi.
Freebeat MorphRover
Freebeat MorphRover to potężny rower elektryczny, który w łatwy sposób transformuje się w rower treningowy ze zmiennym oporem. Podczas treningu, rower doładuje swój akumulator, czyniąc go gotowym do następnej podróży. Należy jednak pamiętać, że osoby o przeciętnej kondycji fizycznej nie wytworzą zbyt dużej ilości energii podczas ćwiczeń.
Marka: FreeBeat
Pojemność baterii: 720 Wh
Waga: 35 kg / 77 funtów
Układ hamulcowy: Hydrauliczny
Rozmiar kół: 26×4 cale
Zawieszenie: Przednie, hydrauliczne
Moc silnika: 750 W
Wspomaganie elektryczne: 5 poziomów
Ładowanie: Sieciowe lub poprzez trening
Łączność: Bluetooth z aplikacją Freebeat
Wysokość użytkownika: Przekrok – od 155 cm do 183 cm; wysoki stopień – od 168 cm do 193 cm
Opony: Chao Yang
Przekładnia: 8-biegowa
Czujnik: Kadencji
Tryb spacerowy: Tak
Rama: Wysoki stopień lub z obniżonym przekrokiem
Oświetlenie: Przednie
Przerzutka tylna: Shimano
Wymiary: 190 cm długości