Jak tworzyć kotlety wokalne w swoim DAW

Kotlety wokalne to termin używany do opisania krótkich, pociętych fragmentów plików audio lub próbek wokalnych. Są częstym elementem EDM i innych gatunków muzycznych, ponieważ dodają różnorodne i pożądane tekstury.

Wiele z najbardziej chwytliwych i popularnych utworów elektronicznych zawiera kotlety wokalne jako główny element. Pokażemy Ci najlepsze sposoby wyszukiwania lub nagrywania dobrego wokalu do pocięcia i edytowania go w celu uzyskania uderzających cech wokalnych.

Wybierz próbki wokalne do pocięcia

Pierwszym krokiem w tworzeniu kawałków wokalu jest oczywiście wybór odpowiedniego nagrania audio lub próbki do pocięcia. Ogólnie rzecz biorąc, próbki wokalne, które dobrze sprawdzają się jako kotlety wokalne, posiadają pewne cechy tonalne. Często składają się z następujących elementów:

  • Równe brzmienie z niewielkim wibracją lub opadaniem.
  • Otwarte dźwięki samogłoskowe.
  • Niewiele lub nie ma spółgłosek.

Pamiętaj, że te cechy służą jedynie jako ogólna wskazówka i powinieneś poeksperymentować, aby zobaczyć, jakiego rodzaju dźwięki i efekty możesz wytworzyć poza normą. Omówmy różne metody, które można wdrożyć, aby uzyskać odpowiednie próbki dźwięku wokalnego.

Nagraj własne próbki wokalne

Nagrywanie własnego wokalu w celu wykorzystania go jako sampli wokalnych jest najbardziej opłacalnym sposobem tworzenia fragmentów wokalu. Nie martw się, jeśli Twój głos nie jest czymś godnym napisania, niektóre próbki wokalne naprawdę nie wymagają szkolenia wokalnego ani doświadczenia. Jeśli kiedykolwiek byłeś u dentysty i pomyślnie zdałeś test, gdy kazał ci powiedzieć „aaa”, oznacza to, że jesteś więcej niż zdolny do samodzielnego wytworzenia kilku podstawowych dźwięków wokalnych.

Teraz, gdy próbujesz samodzielnie nagrać wokal, ważne jest, aby mieć przyzwoity mikrofon. Jeśli masz ograniczony budżet, sprawdź najlepsze mikrofony USB do produkcji dźwięku; jeśli masz trochę więcej do zainwestowania, sprawdź, który mikrofon studyjny będzie dla Ciebie najlepszy. Jeśli nie używasz mikrofonu USB, pamiętaj, że do podłączenia całego sprzętu potrzebny będzie monitor wejściowy.

Po ustawieniu tempa projektu w DAW nagraj podstawowe dźwięki samogłoskowe o jednej lub dwóch nutach. Jeśli jesteś użytkownikiem komputera Mac, możesz łatwo nagrać swój wokal w GarageBand. Przyjrzymy się narzędziom wtyczek, których możesz później użyć do oczyszczenia podstawowych nagrań wokalnych.

Użyj fragmentów nagranych wokali

Jedną z najpowszechniejszych metod tworzenia fragmentów wokalu jest przejrzenie istniejącego nagrania wokalu. Na przykład zwrotka, refren lub przejście wcześniej nagranego wokalu.

Ta metoda może być restrykcyjna, ponieważ mogłeś nie mieć wykształcenia piosenkarskiego lub nie mieć możliwości nagrywania innych wokalistów. Jeśli możesz przejrzeć istniejące nagrania wokalne, spróbuj znaleźć segmenty spójne tonalnie i użyj dźwięków samogłoskowych. Powiększ przebieg, aby lepiej zidentyfikować i wybrać żądany segment.

Skorzystaj z gotowych próbek wokalnych

Źródło obrazu: Splatać

Jeśli wokale nagrane osobiście lub przez innego wokalistę nie są możliwe, możesz skorzystać z Internetu i znaleźć gotowe próbki innych firm. Zajrzyj na najlepsze strony internetowe z próbkami audio, gdzie możesz zawęzić wyszukiwanie za pomocą filtrów. Zwykle możesz określić tempo (BPM), którego szukasz, a nawet tonację.

Pamiętaj, że możesz wybrać albo gotowe do użycia kotlety wokalne, albo melodyjne i liryczne linie wokalne, które następnie możesz przekonwertować na kotlety wokalne.

Jak edytować i posiekać wokal

Kiedy już będziesz miał przed sobą dobrego kandydata do przycięcia wokalu, dla bezpieczeństwa zduplikuj region audio, a następnie odetnij cały nadmiar dźwięku wokół dźwięku, którego szukasz. Ogólna zasada podczas edytowania wokalu w kawałkach wokalu polega na tym, aby ostateczna, pocięta wersja była ładna i krótka.

Pamiętaj, aby wyciszyć początek i koniec każdego regionu audio, aby uniknąć trzasków i kliknięć. Jeśli jesteś użytkownikiem Logic Pro, sprawdź, jak wyciszyć cały dźwięk w ciągu kilku sekund.

Aby naprawić błędy synchronizacji, powiększ przebieg regionu audio, którego chcesz użyć, i upewnij się, że początek fragmentu wokalu jest wyrównany z siatką i rytmem w programie DAW. Włącz funkcję przyciągania do siatki, dostępną w większości programów DAW, aby szybko dopasować regiony do siatki.

Jeśli początek pliku audio zawiera oddech lub ciszę, próbka audio pozostanie nieaktualna. Rozwiąż ten problem, usuwając niepotrzebne cisze z początku próbek wokalnych.

Możesz zmaksymalizować wykorzystanie funkcji przyciągania do siatki, ustawiając określone podziały nut, do których będą przyciągane Twoje regiony audio. Zapewnia to nie tylko wyrównanie tempa, ale także umożliwia łatwe eksperymentowanie z różnymi miejscami wokalu. Na przykład, ustaw regiony audio tak, aby przyciągały każdy podział beatu lub szesnastkę (1/16), a następnie możesz z łatwością wypróbować nowe taktowanie próbek wokalnych, idealnie dopasowując się do tempa projektu.

Eksperymenty nieuchronnie przyniosą ekscytujące rezultaty. Możesz także użyć Flex Time w Logic Pro, aby szybko dostosować i wyrównać partię wokalną.

Następnie możesz wyobrazić sobie i wdrożyć pomysł melodyczny, poeksperymentować z różnymi kombinacjami dźwięków samogłosek, rytmów i wysokości dźwięku lub połączyć te metody. Próbki wokalne zawierające wiele rytmów i wysokości dźwięku często można podzielić na części składowe, np. pojedyncze nuty lub dźwięki samogłosek. Można je następnie ponownie połączyć na nowe sposoby.

Może to oznaczać, że dwie ostatnie nuty próbki wokalu zostaną powtórzone na końcu lub pierwsza nuta zostanie powtórzona szybko jako efekt jąkania w przejściu. Eksperymentuj zarówno z prostymi, jak i bardziej złożonymi kombinacjami, aż znajdziesz coś, co pozostanie Ci w pamięci.

Użyj efektów na pociętym wokalu

Do najbardziej przydatnych efektów, których można używać w przypadku podskoków wokalnych, należą wtyczki do zmiany wysokości tonu i formantu.

Możesz użyć Flex Pitch w Logic Pro, aby dostosować wysokość danej próbki audio. Wtyczka Sampler firmy Logic może zrobić to samo, ale dostosowanie wysokości dźwięku doprowadzi do zmiany prędkości. Większość programów DAW zapewnia wtyczkę do zmiany tonu, którą powinieneś wypróbować. Poeksperymentuj z podniesieniem/obniżeniem próbki o oktawę (12 półtonów) i innymi wartościami nut harmonicznych w stosunku do tonacji projektu.

Przesunięcie formantu zmienia zawartość harmoniczną danego tonu i może sprawić, że ta sama nuta zabrzmi tak, jakby była śpiewana przez wiewiórkę lub najgłębszy z głosów. Może to sprawić, że męski segment wokalny będzie brzmiał bardziej kobieco i odwrotnie. Różne ustawienia formantu mogą prowadzić do raczej nieludzkich, zniekształconych dźwięków wokalnych, które często służą jako wysokiej jakości efekty dźwiękowe. Mały AlterBoy firmy Soundtoy to jedna z najlepszych dostępnych wtyczek do zmiany wysokości tonu i formantu.

Nie zapomnij o korekcji próbek wokalu i zastosowaniu efektów pogłosu wokalnego, aby uzyskać dodatkowe poczucie głębi i przestrzeni. Jeśli chcesz dodać dodatkowej krawędzi swoim wokalom, przyjrzyj się różnym typom zniekształceń dźwięku. Rodzaj i intensywność tych efektów oraz wszelkich innych, które umieścisz, powinny pasować do ogólnego stylu Twojego projektu i celów dźwiękowych.

Twórz żywe tekstury wokalne

Kotlety wokalne to muzyczny składnik i tekstura, które mogą zasadniczo poprawić chwytliwość i jakość Twoich projektów audio. Kiedy już wybierzesz odpowiednie próbki wokalne do wycięcia z własnych nagrań lub próbek stron trzecich, czas ożywić je.

Zamień swoje próbki w krótkie klipy, zawierające otwarte dźwięki samogłoskowe i zanikanie. Następnie dodaj kilka efektów, a także zmianę wysokości tonu i formantu, aby uzyskać różne tony i kolory. Eksperymentuj z różnymi kombinacjami melodycznymi i rytmicznymi, a Twoje dzieła mogą zamienić się w coś niezapomnianego.