Jak zapobiec trafianiu e-maili do spamu w Gmailu

Photo of author

By maciekx

Czy zdarza Ci się, że istotne powiadomienia umykają Twojej uwadze, ponieważ pierwotne wiadomości e-mail lądują w folderze spam? Najczęściej powodem tego stanu rzeczy jest wykrycie przez filtry Gmaila podejrzanych elementów w treści wiadomości lub niska wiarygodność nadawcy. W celu zapewnienia bezpieczeństwa Gmail automatycznie przenosi takie maile do spamu.

Do innych przyczyn tego problemu zaliczyć można przypadkowe zablokowanie nadawcy lub domeny, błędne oznaczenie maila jako spam, a także nieumyślne wypisanie się z subskrypcji jakiejś usługi lub newslettera. Poniżej przedstawiamy kilka rozwiązań, które mogą pomóc w uniknięciu sytuacji, w której pożądane wiadomości e-mail trafiają do folderu ze spamem.

1. Odblokowanie nadawcy lub domeny

Gmail daje użytkownikom możliwość blokowania niechcianych wiadomości e-mail oraz nadawców, od których nie chcą otrzymywać żadnych wiadomości. W momencie zablokowania konkretnej osoby, wszystkie wiadomości e-mail od niej automatycznie kierowane są do folderu spam w Gmailu.

To samo menu, z którego korzystasz, aby odpowiadać, przekazywać dalej, drukować lub usuwać e-maile, pozwala również na blokowanie użytkowników. Dlatego możliwe jest, że nieświadomie zablokowałeś kogoś, wykonując inne czynności.

Jeżeli większość e-maili trafia do Twojej skrzynki odbiorczej, natomiast te od konkretnego nadawcy lądują w folderze ze spamem, być może przypadkowo go zablokowałeś. Wykonaj poniższe instrukcje, aby sprawdzić, czy dana osoba jest zablokowana i, w razie potrzeby, odblokować ją w Gmailu:

  • Przejdź do strony Gmaila i zaloguj się na swoje konto.
  • Kliknij ikonę koła zębatego, która znajduje się w prawym górnym rogu ekranu.
  • Wybierz opcję „Wyświetl wszystkie ustawienia”.
  • Następnie przejdź do zakładki „Filtry i zablokowane adresy”, która znajduje się na górze strony.
  • Wyszukaj adres e-mail nadawcy, którego wiadomości są klasyfikowane jako spam.
  • Jeżeli dany adres e-mail znajduje się na liście, oznacza to, że nadawca jest zablokowany. Możesz go odblokować, klikając opcję „Odblokuj”.

Jeśli nie widzisz danego adresu e-mail na liście zablokowanych, oznacza to, że użytkownik nie został przez Ciebie zablokowany. Sprawdź inne rozwiązania, aby ustalić, dlaczego wiadomości e-mail od tego nadawcy nie docierają do Twojej skrzynki odbiorczej.

2. Dodanie nadawcy lub domeny do białej listy

Nawet jeśli nadawca nie jest zablokowany, a jego wiadomości e-mail nadal trafiają do folderu spam, Gmail mógł oznaczyć go jako podejrzanego z niejasnych powodów. Może to być związane z niską reputacją nadawcy – wielu użytkowników mogło go wcześniej zablokować lub inne czynniki mogły skłonić Gmaila do zaklasyfikowania go jako spamu.

Możesz dodać nadawcę lub całą domenę do białej listy, aby mieć pewność, że zawsze będziesz otrzymywać od nich wiadomości. Aby to zrobić, musisz utworzyć odpowiedni filtr. Oto instrukcja, jak tego dokonać:

  • Kliknij ikonę koła zębatego i z menu szybkich ustawień wybierz opcję „Wyświetl wszystkie ustawienia”.
  • Przejdź do górnego menu i wybierz zakładkę „Filtry i zablokowane adresy”.
  • Kliknij opcję „Utwórz nowy filtr”.
  • W polu „Od” wprowadź adres e-mail lub nazwę domeny, którą chcesz dodać do białej listy.
  • Kliknij przycisk „Utwórz filtr”.
  • Zaznacz pole obok opcji „Nigdy nie wysyłaj do spamu”.
  • Kliknij przycisk „Utwórz filtr”.

Jeżeli nie wysyłałeś wcześniej wiadomości e-mail do kontaktu, którego maile trafiają do folderu spamu, napisz do niego wiadomość. Spowoduje to dodanie go do Twojej listy kontaktów, co zwiększy wiarygodność nadawcy i zmniejszy ryzyko, że jego przyszłe wiadomości będą traktowane jako spam.

3. Przegląd i dostosowanie filtrów Gmaila

Dzięki filtrom Gmaila możesz łatwo unikać spamu, kierując go do odpowiedniego folderu. Jednakże, zbyt restrykcyjne filtry mogą błędnie klasyfikować prawidłowe wiadomości e-mail jako spam.

Aby tego uniknąć, należy dokładnie przeanalizować wszystkie utworzone filtry i upewnić się, że żadne z zdefiniowanych kryteriów nie blokują bezpiecznych wiadomości e-mail przed dotarciem do skrzynki odbiorczej. Oto jak to zrobić:

  • Kliknij ikonę koła zębatego i z menu szybkich ustawień wybierz opcję „Wyświetl wszystkie ustawienia”.
  • Przejdź do górnego menu i wybierz zakładkę „Filtry i zablokowane adresy”.
  • W tym miejscu zobaczysz listę wszystkich filtrów stosowanych do przychodzących wiadomości e-mail.
  • Sprawdź kryteria i wyzwalacze ustawione dla każdego filtra, aby zrozumieć, dlaczego blokuje on dane wiadomości e-mail.
  • Następnie przejrzyj wszystkie istotne e-maile, które trafiły do folderu spamu i sprawdź, czy zawierają któryś z tych wyzwalaczy.
  • Jeżeli znajdziesz filtr, który prawdopodobnie powoduje problem, zmodyfikuj go lub kliknij „Usuń”, aby trwale się go pozbyć.

Jeżeli usunięcie filtra rozwiąże problem i wiadomości e-mail określonego typu zaczną trafiać do Twojej skrzynki odbiorczej, oznacza to, że zidentyfikowałeś przyczynę problemu. W przyszłości unikaj dodawania podobnych wyzwalaczy do nowych filtrów.

4. Odznaczanie wiadomości e-mail jako spam

W przypadku, gdy oznaczysz jakąś wiadomość e-mail jako spam, Gmail często zacznie traktować wszystkie przyszłe wiadomości od tego nadawcy jako spam. Czasami filtruje również podobne e-maile, które mają podobną treść lub strukturę do tych, które wcześniej zostały oznaczone jako spam.

Aby uniemożliwić Gmailowi klasyfikowanie podobnych wiadomości jako spam w przyszłości, możesz odznaczyć błędnie zaklasyfikowaną wiadomość. W tym celu wykonaj poniższe kroki:

  • Kliknij menu rozwijane „Więcej” po lewej stronie ekranu.
  • Przejdź do folderu „Spam”.
  • Otwórz wiadomość e-mail, która została błędnie oznaczona jako spam przez Gmaila.
  • Kliknij opcję „Zgłoś, że to nie spam”, która znajduje się u dołu wiadomości e-mail.

Kiedy zapisujesz się na newsletter lub ofertę promocyjną, nadawca uzyskuje zgodę na przesyłanie Ci wiadomości e-mail. Tak długo, jak pozostajesz subskrybentem, wszystkie e-maile od danego nadawcy powinny trafiać bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Jeżeli jednak nieumyślnie zrezygnujesz z subskrypcji newslettera lub oferty promocyjnej, aby utrzymać porządek w skrzynce odbiorczej i zapobiec jej przepełnieniu, wiadomości e-mail od danego nadawcy będą kierowane do folderu spam. Ponowne wypisanie się z oficjalnego źródła spowoduje, że nie będziesz już otrzymywał wiadomości e-mail.

Z tego powodu, jeśli zauważysz, że e-maile od konkretnego nadawcy lądują w folderze ze spamem, sprawdź, czy nadal jesteś zapisany na jego listę, i w razie potrzeby, ponownie zapisz się na nią.

5. Utrzymanie ważnych wiadomości e-mail na pierwszym planie

Przeoczenie ważnej wiadomości e-mail, ponieważ Gmail wysłał ją do folderu ze spamem, jest frustrujące. Filtr antyspamowy Gmaila ma na celu ochronę użytkownika przed niechcianymi i potencjalnie szkodliwymi wiadomościami, jednak nie jest on niezawodny.

Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu, rozumiesz, co sprawia, że Twoje wiadomości e-mail trafiają do folderu spam oraz jakie kroki możesz podjąć, aby zmusić je do lądowania bezpośrednio w skrzynce odbiorczej. Podejmij działania już teraz i zadbaj o to, aby każda istotna wiadomość otrzymała należytą uwagę!


newsblog.pl