Badania online to kluczowa umiejętność, niezależnie od tego, czy pracujesz nad publikacją akademicką, piszesz post na blogu, czy po prostu próbujesz dowiedzieć się czegoś nowego o swoich roślinach doniczkowych. Jednak nie zawsze jest to łatwe, gdy zajmujesz się skomplikowanym lub niszowym tematem.
Uporządkuj swoje informacje wcześnie
Porządkowanie informacji może pomóc Ci zaoszczędzić czas i uchronić przed zapomnieniem lub błędnym zapamiętaniem wszystkiego, czego nauczyłeś się podczas swoich badań. Zachowuj linki do każdej odwiedzanej strony internetowej od początku do końca swoich badań. Najlepiej zapisać kilka informacji dla każdego linku, abyś pamiętał, dlaczego je zapisałeś i jakie informacje możesz z nich zabrać. Powinieneś także zapisać wszystkie pliki PDF lub obrazy związane z twoimi badaniami, ponieważ mogą być cennymi źródłami podstawowymi.
Jeśli chcesz uporządkować dużo danych na wielu urządzeniach, rozważ użycie aplikacji do robienia notatek, takiej jak Evernote, OneNote lub Google Keep. Wszystkie te aplikacje świetnie nadają się do śledzenia stron internetowych, plików PDF, zdjęć i wszystkiego, czego potrzebujesz do swojego dużego projektu.
Jeśli po prostu próbujesz napisać krótki esej lub dowiedzieć się czegoś o obróbce drewna DIY, prawdopodobnie nie musisz pobierać specjalnej aplikacji do robienia notatek, chyba że już jej używasz. Łatwiej może być wycinanie i wklejanie stron internetowych do pliku Word lub Google Doc oraz zapisywanie plików PDF lub obrazów na dysku lokalnym lub w chmurze. Upewnij się, że masz uporządkowane pliki i dokumentuj wszystkie źródła.
Ostatecznie prawdopodobnie użyjesz tylko kilku zapisanych linków. Jednak jeśli publikujesz post na blogu lub piszesz esej, musisz być w stanie dokładnie sprawdzić i zacytować wszystkie źródła. W przeciwnym razie możesz stworzyć wiele dodatkowej pracy dla siebie.
Zacznij szeroko i zbierz dużo informacji
Podczas wyszukiwania kuszące jest zanurzenie się od razu w pierwszą ekscytującą rzecz, którą znajdziesz. Jednak powinieneś spróbować zacząć jak najszerzej. W przeciwnym razie możesz przegapić fascynujące informacje i skończyć ze słabym zrozumieniem tematu.
Dlatego postaraj się znaleźć dużo informacji na swój temat, więcej niż myślisz, że będziesz potrzebować. Dobrym sposobem na rozpoczęcie jest wyszukiwanie w Google ogólnych haseł związanych z danym tematem. Jeśli badasz różnicę między słonecznikami a tulipanami, powinieneś poznać trochę informacji o każdym kwiatku, zanim przejdziesz dalej.
Oczywiście, Wikipedia to fantastyczne miejsce do rozpoczęcia poszukiwań. Możesz użyć Wikipedii, aby znaleźć wiele ogólnych informacji na swój temat, a także znaleźć pokrewne tematy lub główne źródła, które mogą być przydatne, gdy będziesz zagłębiać się w swoje badania.
Zdecyduj, co jest ważne, i zawężaj rzeczy
Po zebraniu szerokiego zakresu danych musisz przejrzeć wszystko i zdecydować, na czym się skupić. Nie sięgaj po pierwszą rzecz, która brzmi dla Ciebie interesująco. Spróbuj znaleźć nowe relacje między różnymi zebranymi informacjami.
Powiedzmy, że szukasz autora, takiego jak Mark Twain. W swoich badaniach dowiedziałeś się, że był w wojnie secesyjnej i że niektóre z jego historii mają miejsce na przedwojennym południu. Same te dwie informacje mogą być nudne, ale gdy je połączysz, może istnieć kusząca relacja, która warta jest dogłębnych badań.
Dobrze jest zbadać związek, który wydaje się oczywisty lub dobrze znany, zwłaszcza jeśli piszesz bloga, prowadzisz własne badania lub przygotowujesz podstawowe artykuły historyczne. Jeśli chcesz znaleźć coś wyjątkowego, musisz pomyśleć o zawężeniu swoich badań.
Zoptymalizuj swoją wyszukiwarkę Google
Jesteś gotowy, aby przeprowadzić bardziej szczegółowe badania. Co teraz? Jeśli szukasz czegoś unikalnego, możesz mieć problem ze znalezieniem dobrych wyników wyszukiwania w Google.
Musisz użyć operatorów wyszukiwania Google, aby w pełni wykorzystać wyniki wyszukiwania. Istnieje wiele operatorów wyszukiwania, które są dość proste, ale niektóre są szczególnie przydatne do wyszukiwania informacji online.
Jeśli chcesz wyszukać dokładne frazy lub nazwy w Google, umieść je w cudzysłowie. Na przykład, jeśli wyszukasz w Google wyrażenie „kret ludzie”, znajdziesz tylko strony zawierające słowo „kret”, po którym występuje słowo „ludzie”.
"Mole people"
Pomysł, aby rozpocząć wyszukiwanie od szerszego, a następnie zawęzić wyniki, dotyczy również wyszukiwania w Internecie.
Na przykład, jeśli wyszukiwanie hasła „kretowie” zawiera zbyt wiele wyników związanych z Nowym Jorkiem, możesz użyć znaku minus, aby je wykluczyć. Tak by to wyglądało:
"Mole people" -"New York"
Zwróć uwagę, że w tym wyszukiwaniu użyliśmy również cudzysłowów wokół słowa „Nowy Jork”, ponieważ chcemy wykluczyć całą frazę.
Jeśli dojdziesz do punktu w swoich badaniach, w którym nie możesz znaleźć nowych witryn do odwiedzenia, spróbuj zmienić wyszukiwarkę Google. Użyj odmian tych samych wyszukiwanych haseł i zmień używane operatory wyszukiwania. Czasami najmniejsza zmiana w wyszukiwaniu daje bardzo różne wyniki.
Idź dalej niż Google
Czasami wiedza Google Ci nie wystarczy. Jeśli pracujesz nad pełnym artykułem akademickim lub piszesz dogłębny post na blogu, być może będziesz musiał przejrzeć magazyny, artykuły naukowe lub stare książki. Wiesz, „główne źródła”.
Niektóre strony internetowe, takie jak Projekt Muse i JSTOR, są doskonałymi źródłami czasopism, artykułów naukowych i innych podstawowych źródeł. Zwykle możesz uzyskać do nich dostęp przez swój uniwersytet lub bibliotekę publiczną. Istnieją również bezpłatne alternatywy dla tych witryn, takie jak Google Scholar i SSRN.
Ale jeśli piszesz szczegółowe informacje o reklamach produktów mleczarskich, będziesz musiał znaleźć kilka starych katalogów, magazynów, czasopism i plakatów. Google Books to doskonałe źródło tego rodzaju materiałów.
Możesz także użyć Wikipedii, aby znaleźć podstawowe źródła. Na końcu każdego artykułu w Wikipedii znajduje się tabela „Referencje”. Ta tabela zawiera źródła wszystkich informacji zawartych w artykule. Gdy natkniesz się na interesującą informację, zwykle w tabeli referencyjnej znajdziesz dodatkowe źródła.
Warto przyjrzeć się wszystkim tym zasobom, ponieważ zwykle dają różne wyniki dla tego samego wyszukiwania. Mają także wbudowane zaawansowane funkcje wyszukiwania, które są przydatne w przypadku tematów unikalnych lub niszowych.
Dokładnie sprawdź swoje badania
Po zakończeniu badań upewnij się, że wszystkie informacje są dokładne. Możesz zaoszczędzić sobie wielu trudności, sprawdzając dwukrotnie wszystkie swoje badania przed napisaniem jakiegokolwiek tekstu.
Przeczytaj ponownie wszystkie swoje źródła, ponieważ istnieje szansa, że źle zinterpretowałeś ich treść. Oczywiście nie jesteś jedyną osobą, która może błędnie odczytać źródło, więc dobrze jest również sprawdzić cytaty znalezione w witrynie.
Rozważ również, w jaki sposób wykorzystałeś Google do zbadania swojego tematu. Jeśli uwzględniłeś jakiekolwiek uprzedzenia w wyszukiwanych słowach, istnieje szansa, że zebrane informacje będą odzwierciedlać tę stronniczość. Spróbuj przeszukać Google za pomocą różnych wyszukiwanych haseł i operatorów wyszukiwania Google.
Istnieją również witryny internetowe służące do weryfikacji faktów, z których możesz skorzystać, aby upewnić się, że informacje są dokładne. Witryny takie jak Factcheck.org lub Snopes są pomocne; po prostu nie używaj ich jako jedynego źródła do weryfikacji faktów.
Co się stanie, jeśli znajdziesz sprzeczne informacje?
Czasami spędzasz dużo czasu na dokładnym sprawdzaniu wszystkich swoich badań i zdajesz sobie sprawę, że rzeczy nie wydają się być zgodne. W tej sytuacji kuszące jest opowiadanie się za pewnymi informacjami, które mogą nie być całkowicie oparte na faktach. W końcu łatwiej jest zgodzić się z niedokładnymi informacjami, niż powtórzyć cały proces badawczy.
Jednak nigdy nie powinieneś pisać ani publikować żadnych informacji, jeśli nie masz pewności, że są one dokładne. Jeśli napotkasz sprzeczne informacje podczas badania tematu, wróć do tablicy kreślarskiej lub spróbuj obrócić fragmenty sprzecznych informacji na swoją korzyść.
Na przykład, jeśli podczas badania Titanica znajdziesz wiele sprzecznych relacji naocznych świadków, możesz przekształcić te sprzeczne relacje w ekscytującą informację. Mógłbyś nawet cofnąć się i przeprowadzić dogłębne badanie, kto sporządził relacje naocznych świadków i jak ukształtowali opinię publiczną na temat zatonięcia Titanica. To może być inspiracją do napisania książki.
Kredyty graficzne: 13_Phunkod/ Shutterstock, fizkes/ Shutterstock
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.