Jakie są różne „poziomy” autonomii samochodów autonomicznych?

Samojeżdżące samochody wydają się obietnicą, która jest tutaj, prawie tutaj i która nie nadchodzi przez lata w tym samym czasie. Wszystkie te stwierdzenia są prawdziwe, ponieważ istnieją różne „poziomy” autonomii. Oto, co oznaczają te poziomy.

NHTSA stworzyła poziomy dla przejrzystości

Jeśli wydaje się, że powiedziano ci, że samochody mogą już prowadzić samodzielnie, a samochody nie mogą samodzielnie jeździć, słyszałeś, że w zasadzie w obie strony. US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) definiuje sześć poziomów autonomii samochodu. Wydali te wytyczne, aby przyspieszyć i ujednolicić testy pojazdów autonomicznych.

Samojezdne samochody mogą potencjalnie uratować wiele istnień, ale brak wspólnego celu i uzgodnionych zasad, na podstawie których można je testować, może zniweczyć wszelkie potencjalne korzyści. Podobnie jak łatwiej jest wiedzieć, czego się spodziewać, gdy w końcu kupisz router zgodny ze standardem Wi-Fi 6, łatwiej jest wiedzieć, czego się spodziewać, gdy pewnego dnia kupisz samochód, który spełnia poziom autonomicznej jazdy.

NHTSA dzieli samochody samojezdne na sześć kategorii, zaczynając od poziomu 0.

wykres przedstawiający poziomy automatyzacji

Poziom 0: brak automatyzacji

1976 Chevrolet ChevetteChevrolet Chevette z 1976 roku nie zawiera żadnej technologii automatyzacji.

Samochód poziomu 0 w ogóle nie ma możliwości samodzielnej jazdy. Cały czas kieruje człowiek. Zasadniczo samochód poziomu 0 w ogóle nie jeździ samodzielnie. Modele T były samochodami poziomu 0, jeśli urodziłeś się w latach 80. najprawdopodobniej tak samo jak Twój pierwszy samochód. Realistycznie, do niedawna większość pojazdów miała poziom 0.

Większość używanych pojazdów na rynku nadal ma poziom 0, od Forda Focusa z 2007 roku do Toyoty Prius z 2010 roku.

Poziom 1: Asysta kierowcy

2014 Chevy ImpalaChevy Impala 2014 zawiera adaptacyjny tempomat.

Pojazd poziomu 1 może wspomagać kierowanie lub hamowanie, ale nie obie te czynności jednocześnie. Adaptacyjny tempomat (ACC) należy do tej kategorii, ponieważ obsługuje tylko hamowanie (aby zachować określoną odległość od samochodu przed Tobą), ale nie kierowanie.

Sporo samochodów ma już tę technologię. Plik Jeep Cherokee 2011 miał ACC, wprowadzono Chevroleta kilka modeli w 2015 roku, a Ford zadebiutował pierwszym pickupem (F150), aby uwzględnić ACC zaledwie kilka lat temu.

Poziom 2: Częściowa automatyzacja

Tesla Model S.Tesla Model S ma zarówno zautomatyzowane sterowanie, jak i technologię hamowania.

Pojazd poziomu 2 może jednocześnie wspomagać kierowanie i hamowanie. Nadal wymagają pełnej uwagi kierowcy i zawsze musisz być gotowy do przejęcia. Jeśli połączysz adaptacyjny tempomat z naszego wyjaśnienia samochodów poziomu 1 z wyśrodkowaniem pasa ruchu (które kieruje samochód na środek pasa), to spełniasz definicję poziomu 2.

GM Super rejs jest doskonałym przykładem poziomu 2. W samochodzie obsługującym Super Cruise możesz zdjąć ręce z kierownicy. Ale kamery są skierowane w twoje oczy i jeśli wykryjesz, że nie patrzysz na drogę, system wyłączy się. Autopilot Tesli funkcja, jak widać w Modelach S, X i 3 (kiedy płacisz za dodatek), należy obecnie do kategorii Poziomu 2.

Poziom 3: Automatyzacja warunkowa

Audi A8Audi A8 ma możliwości na poziomie 3, ale nie w USA

Na poziomie 3 możesz oderwać wzrok od drogi. Chociaż kierowca nadal musi znajdować się w samochodzie, nie oczekuje się od niego, że będzie przez cały czas świadomy wszystkiego, tak jak w przypadku automatyzacji poziomu 2 i 1. Być może będziesz musiał przejąć prowadzenie w jednej chwili, a to stwarza pewne trudności. Jeśli problemem jest zbliżający się wrak, z którym samochód nie może sobie poradzić, kierowca może nie mieć wystarczająco dużo czasu, aby w pełni ocenić sytuację.

Audi planowało wypuścić A8 z funkcją o nazwie Traffic Jam Pilot, ale anulowało te plany w Stanach Zjednoczonych ze względu na skomplikowane ramy prawne w całym kraju. Jak sama nazwa wskazuje, Audi ograniczyło tę funkcję do małych prędkości (najlepiej zatrzymuj i ruszaj w ruchu, ale do 37 mil na godzinę) i tylko w miejscach, w których fizyczna bariera oddziela nadjeżdżające pojazdy.

Poziom 4: Wysoka automatyzacja

WaymoWaymo jest jednym z pierwszych samochodów poziomu 4, którymi możesz teraz jeździć.

Samochód z możliwością poziomu 4 może wykonać całą jazdę, ale tylko w określonych okolicznościach. W przeciwieństwie do poziomu 3 nie będziesz musiał przejąć kontroli, gdy wszystkie warunki będą odpowiednie. Ale jeśli pada deszcz lub śnieg, pojazd może nie pozwalać na samodzielną jazdę.

Honda ogłosiła, że ​​pracuje nad pojazdem poziomu 4 do 2026 roku. Lyft, Uber, Google i nie tylko od dłuższego czasu pracują nad pojazdami poziomu 4, ale w rzeczywistości wszystkie ich samochody wymagają kierowców bezpieczeństwa i testują na poziomie między 2 a 3. Jedynym wyjątkiem jest Waymo, które testuje na warunkach poziomu 4 w Program wczesnego dostępu. Kiedy jeździsz pojazdem Waymo, nie ma kierowcy bezpieczeństwa (jednak są wyjątki od tej reguły). Ograniczają jednak warunki, w jakich pojazdy mogą jeździć, częściowo poprzez testy w Arizonie, wykorzystując typową suchą pogodę jako zaletę.

Poziom 5: Pełna automatyzacja

NumoNumo to pojazd poziomu 5 bez miejsca dla kierowcy.

Pełna automatyzacja to wzniosły cel, w którym nie jest potrzebny żaden ludzki kierowca. Możesz być wyłącznie pasażerem i nie oczekuje się od Ciebie prowadzenia samochodu. Jeśli poziom 0 to samochód, którym jeździsz, to poziom 5 to samochód, który Cię prowadzi. Najwcześniejszy pojazd poziomu 5 jest już w drodze. Ale nie zobaczysz, jak wozi ludzi – zamiast tego noszą artykuły spożywcze.

Nuro współpracuje z Krogers przy testowaniu małych samochodów przewożących artykuły spożywcze na krótkie odległości. Opuszczają sklep i docierają do twojego domu. Wyciągasz swoje artykuły spożywcze. Odjeżdża.

Żaden człowiek nie obsługuje samochodu, nie ma nawet kierownicy. Ograniczając odległość i prędkość pojazdu, zredukowali zmienne, aby szybciej osiągnąć pełną autonomię. Ale samochody, które jeżdżą z dużą prędkością z pasażerami, są daleko.

Technologia nie jest jedyną komplikacją

Technologia to nie jedyny problem, który producenci samochodów będą musieli rozwiązać w przyszłości. Przepisy muszą zostać w pełni ujednolicone i musimy ułożyć odpowiedzi na kilka ważnych pytań. Na przykład, jeśli w pełni autonomiczny pojazd uderzy w inny samochód, kto ponosi winę? Pasażer, który nie prowadził? Producent za błędny kod? Jakie ubezpieczenie wypłaca odszkodowanie?

Producenci samochodów będą również musieli przekonać ludzi, aby zrezygnowali z kontroli i zaufali komputerowi, który kontroluje bardzo delikatną ścieżkę poruszania się po naszych drogach. większości Amerykanów brakuje tego zaufania.

Jest prawdopodobne, że w pełni autonomiczne pojazdy są oddalone o wiele lat, a nawet wtedy zostaną zdegradowane do samochodów luksusowych. Upłynie jeszcze więcej czasu, zanim technologia dotrze do zwykłych nabywców. Lyft, Uber, Waymo i inni pracują nad autonomicznymi taksówkami, aw niektórych miejscach można już nimi jeździć. Dla niektórych może to nawet całkowicie zastąpić potrzebę posiadania samochodu, ponieważ w razie potrzeby możesz zadzwonić do samochodu, aby przyjechał do Ciebie za pośrednictwem aplikacji.

Kto wie? Pewnego dnia nasze dzieci lub wnuki mogą spojrzeć na nas z szokiem, gdy uznają nasze niebezpieczne ludzkie nawyki związane z prowadzeniem pojazdu, które do tego czasu stały się przestarzałe przez komputery.