Valhalla Supermassive to niezwykły plugin, który otwiera przed tobą wrota do odległych, fascynujących przestrzeni dźwiękowych. Jego eksperymentalny charakter i rozbudowane możliwości sprawiają, że wyróżnia się na tle innych wtyczek pogłosowych, stając się niezbędnym narzędziem dla twórców dźwięku i pasjonatów ambientowych brzmień.
Co istotne, Supermassive jest dostępny całkowicie bezpłatnie, a jego możliwości dorównują, a nawet przewyższają płatne odpowiedniki. W tym artykule zagłębimy się w każdy z jego parametrów i trybów, abyś mógł w pełni wykorzystać jego imponujący potencjał brzmieniowy.
Dlaczego warto sięgnąć po Supermassive?
Dla osób, które aspirują do profesjonalnego poziomu produkcji audio, darmowe oprogramowanie może budzić pewne obawy. Supermassive jest jednak wyjątkiem potwierdzającym regułę. Istnieje wiele argumentów przemawiających za tym, aby dać mu szansę.
ValhallaDSP to uznana marka w branży, znana z wysokiej jakości efektów pogłosowych i opóźniających. Supermassive to kolejny produkt tej firmy, który oferuje nieskazitelną jakość dźwięku, niezależnie od tego, czy używasz go subtelnie, czy w bardziej intensywny sposób, wykorzystując różne tryby i ustawienia.
W przeciwieństwie do wielu bezpłatnych wtyczek, Supermassive doskonale sprawdza się w różnorodnych zastosowaniach. Bez względu na to, czy potrzebujesz delikatnego echa, czy narastającej lawiny kosmicznych pogłosów, Supermassive dostarczy ci zarówno jedno, jak i drugie, oraz wszystko, co pomiędzy. Innymi słowy, niezależnie od twoich preferencji gatunkowych i stylu, z pewnością znajdziesz w nim coś, co wzbogaci twoje kompozycje.
Dodatkowym atutem jest przejrzysty interfejs Supermassive, który oferuje tylko kilka najważniejszych parametrów i potencjometrów. Dzięki temu wtyczka ta jest idealna zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych użytkowników.
Nie bez znaczenia jest także łatwość, z jaką można pobrać Supermassive i zacząć z niego korzystać. To dodatkowy argument, aby przekonać się samemu o jego unikalnym brzmieniu, pogłosie i efektach opóźnienia.
Parametry Supermassive – szczegółowe omówienie
Jak w przypadku większości wtyczek, zarówno darmowych, jak i płatnych, aby w pełni wykorzystać ich potencjał, trzeba poznać szczegóły dotyczące parametrów i elementów sterujących. Dzięki temu możesz precyzyjnie kształtować brzmienie i uzyskiwać pożądane efekty. Przyjrzyjmy się, jak działają poszczególne regulatory w Supermassive, abyś mógł swobodnie eksplorować jego bogatą paletę dźwięków.
- Mix: Ustawia proporcje między sygnałem oryginalnym (suchym) a przetworzonym (mokrym) pogłosem. Pozwala kontrolować intensywność efektu.
- Blokada miksu: Kliknij etykietę „Mix” w interfejsie, aby zablokować lub odblokować potencjometr miksu.
- Szerokość: Reguluje szerokość stereofoniczną pogłosu. Wysokie wartości poszerzają i pogłębiają stereofonię, wartość zero powoduje przejście do sygnału monofonicznego, natomiast wartości ujemne zamieniają kanały lewy i prawy.
- Opóźnienie: Określa długość najdłuższej linii opóźnienia. Efekt echa zależy od ustawień trybu i parametru Warp.
- Menu Delay Sync: Kliknij „Msec”, aby wybrać jednostkę miary dla pokrętła Delay: milisekundy (ms) lub podział nuty (nuta, kropka, triola) zgodny z tempem projektu.
- Warp: Rozciąga w czasie linie opóźnienia w sieci sprzężenia zwrotnego, w oparciu o wybraną wartość opóźnienia. Wyższe wartości powodują bardziej rozmyte i pogłosowe efekty opóźnienia.
- Sprzężenie zwrotne: Kontroluje liczbę powtórzeń opóźnienia. Wyższe wartości wydłużają czas wybrzmiewania. W niektórych trybach sprzężenie zwrotne może wpływać na początkowy czas ataku.
- Gęstość: Określa gęstość echa lub postrzeganą liczbę ech. Wysokie wartości prowadzą do bardziej typowego, pełnego i bujnego pogłosu.
- Mod Rate: Określa prędkość modulacji opóźnienia (w Hz). Wykorzystuje wielofazowy oscylator sinusoidalny do generowania efektów chorus i ensemble.
- Mod Depth: Ustawia głębokość modulacji opóźnienia. Niskie wartości prowadzą do bardziej „suchego” brzmienia i mogą być wykorzystane do korekcji rozstrojenia spowodowanego zbyt szybką modulacją.
- EQ High: Ustawia częstotliwość odcięcia wbudowanego filtra dolnoprzepustowego (przepuszcza niskie częstotliwości, obcina wysokie).
- EQ Low: Ustawia częstotliwość odcięcia wbudowanego filtra górnoprzepustowego (przepuszcza wysokie częstotliwości, obcina niskie).
Regulatory EQ są przydatne do usuwania niepożądanych wysokich i niskich tonów, które często kumulują się w miksie. Warto zgłębić wiedzę na temat korekcji, aby w pełni wykorzystać potencjał tych filtrów. Jeśli korzystasz z Logic Pro, sprawdź także, jak działają poszczególne wtyczki opóźniające, aby w pełni wykorzystać ich możliwości.
Tryby pogłosu
Chociaż parametry są kluczowe dla działania Supermassive, to jednak wybór trybu ma największy wpływ na ostateczne brzmienie. Spójrzmy, co oferuje każdy z nich:
Bliźnięta
Tryb Bliźnięta charakteryzuje się krótkim czasem ataku i wykładniczym zanikiem. Przy podniesionej gęstości i umiarkowanym ustawieniu Warp możesz uzyskać gładki pogłos. Zmniejszenie gęstości powoduje zmniejszenie gęstości pogłosu.
Hydra
Hydra oferuje szybki czas ataku i wyjątkowo bujny, długi wykładniczy zanik. W tym trybie zachęcamy do eksperymentowania z potencjometrami Density i Modulation.
Centaur
Tryb Centaur ma stosunkowo krótki czas wybrzmiewania, trwały pogłos i powolny czas ataku. Wysokie wartości sprzężenia zwrotnego przyspieszają czas ataku, a parametr Warp należy stosować z umiarem, aby subtelnie modelować efekt pogłosu.
Strzelec
Strzelec ma bardzo powolny czas ataku, który można jednak regulować za pomocą pokrętła sprzężenia zwrotnego. Niskie wartości sprzężenia zwrotnego powodują bardzo wolne zanikanie i pojawianie się sygnału pogłosu, co jest idealne do kreowania dużych przestrzeni.
Wielki Niszczyciel
Wielki Niszczyciel charakteryzuje się bardzo długim czasem zaniku i powolnym czasem ataku. Jego właściwości są zbliżone do trybu Centaur, ale ma bardziej ekspansywny charakter. Wybierz ten tryb, aby uzyskać długi, bujny i iskrzący pogłos.
Andromeda
Ten tryb oferuje niesamowicie długi czas zaniku i bardzo powolny czas ataku. Jest to bardziej rozbudowana wersja trybu Strzelec.
Wielki Obłok Magellana
Wielki Obłok Magellana ma umiarkowany czas ataku z bardzo długim czasem echa i zaniku. Eksperymentuj ze wszystkimi potencjometrami, aby w pełni wykorzystać ten tryb.
Trójkąt
Trójkąt ma powolny czas ataku, długi czas zaniku i wyjątkowo długi czas echa. W tym trybie warto podkręcić pokrętło gęstości, aby skorzystać z pełni jego możliwości.
Lira
Lira oferuje szybki czas ataku, bardzo niską gęstość echa i długi czas zaniku. Ten tryb działa bardziej jako efekt opóźnienia niż bujny pogłos.
Koziorożec
Koziorożec to bardziej rozbudowana wersja trybu Lira z umiarkowaną gęstością echa. Sprawdza się w przypadku pojedynczych ech i generowania efektów chóralnych.
Cirrus Major i Minor
Cirrus Major ma umiarkowaną gęstość echa z długim opóźnieniem wstępnym i długim, unikalnym wzorem echa. Z kolei Cirrus Minor ma niską gęstość echa i krótszy wzór echa.
Ustawienia wstępne – Twój przewodnik po Supermassive
Valhalla Supermassive oferuje pokaźną listę ustawień wstępnych. Można je otworzyć, klikając przycisk „Domyślne” obok opcji „Ustawienia wstępne” w prawym dolnym rogu. Poszczególne kategorie (Echoes, Mod, Reverb, SFX) dają wyobrażenie o szerokim spektrum zastosowań Supermassive.
Korzystanie z gotowych ustawień ma dwie zasadnicze zalety. Po pierwsze, szybko przybliża cię do pożądanego brzmienia, które możesz następnie dostosować do swoich potrzeb. Po drugie, pokazują one, jak uzyskać określone efekty za pomocą konkretnych ustawień parametrów.
Dzięki temu możesz jeszcze szybciej wykorzystać pełnię możliwości Supermassive, korzystając z dostępnych ustawień. Z czasem będziesz w stanie wyjść poza gotowe presety i opracować własne, unikalne brzmienia i efekty. Jeśli szukasz innych inspirujących pogłosów, sprawdź najlepsze wtyczki pogłosowe VST.
Twórz nieziemskie pogłosy z Supermassive
Valhalla Supermassive to znakomita wtyczka pogłosowa, która wyznacza nowe standardy dla darmowego oprogramowania. Jej prosty interfejs kryje rozbudowane możliwości, pozwalające generować różnorodne efekty dźwiękowe, pogłosy i opóźnienia.
Gdy już opanujesz działanie parametrów i trybów, świat (i nie tylko!) dźwięków stanie przed tobą otworem, a ty będziesz mógł swobodnie eksperymentować, integrując go ze swoimi muzycznymi dziełami.
newsblog.pl