6 przypadków użycia wirtualnej rzeczywistości, które każda firma powinna znać

Czy pamiętasz fenomen, jakim było Pokémon Go?

Ta aplikacja, wykorzystująca rozszerzoną rzeczywistość, nakładała wirtualne stworki na obraz świata realnego, wykorzystując dane GPS. W ten sposób smartfony zamieniały się w swoiste wykrywacze Pokémonów. Od czasu swojego debiutu w 2016 roku, aplikacja została pobrana ponad miliard razy, co jest imponującym osiągnięciem.

A teraz wyobraź sobie, że zamiast patrzeć na ekran telefonu, możesz łapać te potwory, nosząc specjalne okulary, wygodnie siedząc na kanapie w swoim salonie?

Te wirtualne istoty nadal będą współistnieć z Twoim postrzeganiem otoczenia, ale tym razem doświadczysz pełnego zanurzenia. To właśnie jest wirtualna rzeczywistość (VR) w pełnej krasie!

Zacznijmy od podstaw: Co to jest VR?

VR, skrót od Virtual Reality, czyli wirtualna rzeczywistość, to zaawansowana technologia, która zdobywa coraz większą popularność w świecie marketingu. Umożliwia klientom niezwykłe doświadczenia, dając im możliwość zapoznania się z produktem w interaktywnym, niemal namacalnym środowisku.

VR korzysta z interaktywnego oprogramowania, które generuje trójwymiarowe, wirtualne otoczenie dla użytkownika. Do pełnego wykorzystania tej technologii niezbędne są specjalne gogle, które pozwalają użytkownikowi widzieć i słyszeć, symulując w ten sposób całkowicie immersyjne środowisko generowane przez komputer.

Szacuje się, że do końca bieżącego roku, ekonomiczny wpływ VR i AR osiągnie wartość 29,5 miliarda dolarów. Z kolei badanie Statista wskazuje, że w roku 2020 sprzedano 82 miliony gogli VR, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu konsumentów tą technologią.

W jaki sposób zatem przedsiębiorstwa mogą w pełni wykorzystać potencjał VR?

Czy VR jest przeznaczone tylko dla wybranych sektorów?

Przekonajmy się.

VR w marketingu

Wiele osób może postrzegać VR jako domenę gier, jak w przypadku wspomnianego Pokémon Go. Nic bardziej mylnego. W roku 2016 marka Oreo zrealizowała zabawną kampanię marketingową VR, która przeniosła odbiorców do magicznej krainy mlecznych rzek i ciastek Oreo o smaku Nadziewanych Babeczek – nowości w ofercie.

W ramach kampanii udostępniono interaktywny portal 360 stopni, w formie ciasteczka Oreo naturalnej wielkości. Odbiorcy mogli skorzystać ze specjalnych kartonowych gogli Google, aby obejrzeć film, który był pierwszym krokiem Oreo w świat VR.

Do końca 2017 roku świadomość istnienia urządzeń VR wzrosła do 51%. Marki takie jak Facebook i Rainforest Wielkiego Niedźwiedzia zaczęły wykorzystywać tę technologię w swoich działaniach marketingowych, w celu zwiększenia zaangażowania odbiorców.

Jeśli planujesz wykorzystać VR w swoich kampaniach marketingowych, przedstawiamy kilka przykładów zastosowania tej technologii:

#1. Leczenie specyficznych schorzeń

Sektor ochrony zdrowia coraz częściej korzysta z technologii VR i AR. W szczególności VR znajduje zastosowanie w terapii, wspomagając leczenie pacjentów z fobiami i lękami.

Terapeuci mogą lepiej zrozumieć reakcje pacjentów na stresujące sytuacje, analizując ich fizjologiczne reakcje (potliwość, tętno) w symulowanym, ale bezpiecznym środowisku. VR jest także wykorzystywana w terapii autyzmu, pomagając pacjentom rozwijać umiejętności komunikacyjne i społeczne. Ponadto, technologia ta jest używana w diagnostyce osób z zaburzeniami wzroku lub funkcji poznawczych, poprzez analizę ruchów gałek ocznych.

Powstały również aplikacje, które wykorzystują AR i VR w opiece zdrowotnej. Przykładem jest aplikacja VeinSeek Pro, służąca do lokalizowania żył u pacjentów podczas wstrzykiwania.

#2. Wirtualne wycieczki i prezentacje produktów w czasie rzeczywistym

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na przekonanie klienta do zakupu produktu jest umożliwienie mu interakcji z nim w czasie rzeczywistym, aby mógł przekonać się jak on wygląda i jak działa.

Firmy z różnych branż, od produkcji i pakowania po projektowanie wnętrz, mogą korzystać z VR, aby zaprezentować konsumentom swój produkt i proces jego powstawania.

Przykładem może być sklep budowlany Lowe’s, który oferuje klientom wirtualną rzeczywistość, pozwalającą zobaczyć, jak będą wyglądały ich domy po remoncie.

Za pomocą Holoroom, narzędzia do wizualizacji Lowe’s, klienci mogą wybierać elementy wystroju, blaty, urządzenia, szafki i układy pomieszczeń, aby zobaczyć ostateczny efekt.

Podobnie, IKEA udostępnia swoim klientom aplikację VR, w której mogą wstawiać meble z asortymentu sklepu w różne miejsca w swoich domach, by sprawdzić, czy będą dobrze wyglądać. To pozwala na pełne zanurzenie i wyobrażenie sobie aranżacji wymarzonego wnętrza.

Ponadto, klienci mogą testować różne tkaniny, zmieniać kolory ścian, a nawet porę dnia, aby zobaczyć, jak wizualizowany projekt domu będzie prezentował się w różnych warunkach oświetleniowych!

#3. Grywalizacja doświadczeń

Grywalizacja to proces dodawania elementów typowych dla gier do zadań, aby zachęcić do uczestnictwa i zwiększyć zaangażowanie. Wraz ze wzrostem interakcji klientów z elementami AR i VR, grywalizacja otwiera nowe możliwości dla firm.

Klasycznym przykładem jest inicjatywa Happy Goggles od McDonald’s, która wprowadziła uproszczone doświadczenie VR dla najmłodszych klientów. Marka stworzyła pudełko Happy Meal, które można było złożyć w gogle VR.

Dzieci mogły rozłożyć pudełko, wybić elementy, zmienić kształt i wsunąć soczewki, które znajdowały się w Happy Meal. McDonald’s udostępnił również grę narciarską, przeznaczoną do użycia z tymi goglami.

Koncepcja grywalizacji może być również wdrożona, aby zaangażować klientów i pracowników w inspirowanie, współpracę i interakcję.

Przykładowo, może być wykorzystana w bankowości, oferując lojalnym klientom pewne korzyści lub nagrody. Bank Widiba z Mediolanu stworzył wirtualny system bankowy, który umożliwia klientom poruszanie się po wirtualnym banku za pomocą okularów VR. Mogą oni wchodzić w interakcję z konsultantami, sprawdzać stan konta i dokonywać transakcji.

Z kolei firma odzieżowa może wykorzystać VR i grywalizację, aby klienci mogli oglądać stroje z nowej kolekcji z różnych perspektyw, bez konieczności fizycznego przymierzania ubrań.

#4. Zwiększanie świadomości

Każda firma działa w oparciu o pewną misję, którą chce realizować, tworząc produkty lub oferując usługi. Dzięki technologii VR, firmy mogą sprawić, że klienci staną się częścią tej misji, promując markę i zwiększając świadomość.

Kilka lat temu Toms Shoes zorganizowało kampanię „kup jeden, podaruj jeden”, wzbogaconą o element VR. Klienci, którzy odwiedzili sklep, mogli przenieść się w wirtualną podróż do Kolumbii, gdzie mieli możliwość zobaczyć moment przekazania butów dziecku, któremu bezpośrednio pomógł zakup.

Kampania spotkała się z pozytywnym odzewem, nie tylko za sprawą interaktywnego doświadczenia, ale także za zwrócenie uwagi na problem z dostępnością obuwia w rozwijających się krajach, takich jak Kolumbia.

Tego typu marketing VR pomógł klientom lepiej zrozumieć produkt i przekazał im przesłanie, które niesie za sobą dana firma.

#5. Doświadczenie produktu

Być może najbardziej innowacyjnym zastosowaniem VR jest umożliwienie klientom bliższego zapoznania się z konkretnym produktem, podkreślając jego unikalne cechy i umożliwiając pełne doświadczenie jego użytkowania.

Volvo wykorzystało technologię VR, aby umożliwić klientom, którzy nie mieli łatwego dostępu do salonów, odbycie wirtualnej jazdy próbnej. W tym celu wykorzystano gogle Google Cardboard.

W podobnym duchu, marka obuwia turystycznego Merrell stworzyła niezwykle immersyjne doświadczenie dla klientów w ramach kampanii marketingowej, promującej nowe buty trekkingowe.

Firma wykorzystała TrailScape – wielozmysłową wyprawę w 4D oraz technologię VR o nazwie Oculus Rift, aby stworzyć doświadczenie dla klientów, którzy mogli spacerować po różnych nawierzchniach i pokonywać przeszkody, takie jak wspinanie się na strome zbocze.

#6. Pokazy efektów i budowanie marki

Firmy mogą również wykorzystać VR, aby pokazać potencjalnym klientom rezultaty korzystania z produktu lub usługi.

Na przykład Limbic Life, producent fotela Limbic Chair, współpracował z badaczami z VITALICS.

W połączeniu ze specjalnym fotelem i goglami Gear VR, użytkownik mógł intuicyjnie poruszać się w wirtualnej przestrzeni, wykorzystując ergonomiczną konstrukcję krzesła, opartą na badaniach neuronaukowych. W ten sposób mógł wirtualnie doświadczać codziennych czynności za pomocą nóg i rąk.

Kampania miała na celu pokazanie użytkownikom efektów użytkowania fotela, czyli poprawę samopoczucia i zwiększenie aktywności. Technologia VR to umożliwiła.

Podobnie, w 2016 roku, The New York Times i Google zorganizowały masową akcję rozdawania „Google Cardboard”, gogli VR z nową aplikacją NYT VR. Zestawy gogli z filmami dokumentalnymi, takimi jak „Displaced” i „Seeking Pluto’s Frigid Heart” były oferowane najbardziej lojalnym prenumeratorom „The New York Timesa” jako nagroda.

Ta strategia marketingowa pomogła budować lojalność wobec marki The New York Times, Google Cardboard oraz wspomnianych filmów, a także zapewniła cenną bazę subskrybentów.

Podsumowanie: teraźniejszość i przyszłość VR

Jednym z głównych wyzwań, z którymi mierzyła się VR w przeszłości, były duże rozmiary zestawów gogli. Ograniczało to w pewnym stopniu doświadczenie użytkownika, dlatego firmy zaczęły przestawiać się na bardziej mobilne i kompaktowe urządzenia.

Obecnie powstają urządzenia VR z coraz mocniejszymi procesorami, takie jak Oculus Quest Facebooka oraz zapowiadane gogle 8K VR/AR firmy Apple. Można śmiało stwierdzić, że VR przebyła długą drogę w ostatnich latach. Wraz ze wzrostem łatwości obsługi i możliwości wykorzystania na wielu platformach, konsumenci oczekują, że firmy będą wykorzystywać tę technologię do tworzenia intuicyjnych i angażujących środowisk.

Jeśli jesteś programistą, który chce nauczyć się tworzenia aplikacji VR, sprawdź ten kurs na platformie Coursera.