Etapy, strategie, zarządzanie i nie tylko

Cykl życia produktu może być potężnym narzędziem dla marketerów i decydentów firmy, pozwalającym ulepszyć strategie marketingowe, plany i lojalność klientów, zoptymalizować koszty i uzyskać lepsze marże zysku.

Każdy produkt ma cykl życia, niezależnie od tego, czy jest to samochód, sprzęt medyczny, kosmetyki, smartfony czy cokolwiek innego.

Wiedza o tym, kiedy wprowadzić produkt na rynek, wprowadzić niezbędne ulepszenia, usunąć go z rynku lub stworzyć nowy, jest niezbędna, aby pozostać konkurencyjnym na rynku i osiągać zyski.

W tym artykule omówię cykl życia produktu, jego etapy, strategie dla każdego etapu, przykłady i korzyści.

Co rozumiesz przez cykl życia produktu?

Całkowity czas życia produktu od momentu rozpoczęcia prac rozwojowych do wycofania go z rynku nazywany jest cyklem życia produktu. Obejmuje różne etapy:

  • Rozwój produktu przy użyciu odpowiednich umiejętności, narzędzi, technik i procesów
  • Wprowadzenie na rynek dla docelowych użytkowników
  • Wzrost, gdy wzrasta popyt, sprzedaż i popularność produktu
  • Dojrzałość, gdy produkt osiągnął maksymalny sukces i zaczął wykazywać pewien spadek
  • Spadek ma miejsce wtedy, gdy popularność i sprzedaż produktu gwałtownie spada, w związku z czym produkt zostaje usunięty z rynku.

Cykl życia produktu jest użytecznym narzędziem dla marketerów, menedżerów produktu i innych ważnych interesariuszy firmy. Pomaga im określić najbardziej odpowiedni moment na wprowadzenie produktu lub usługi na rynek, rozpoczęcie jego rozwoju i projektowania, opracowanie strategii marketingowych, obniżenie lub podniesienie cen, zaoferowanie rabatów w odpowiednim czasie, rozszerzenie zasięgu na nowe kraje lub rynki lub zaprzestanie produkcji jego produkcja.

Przykład cyklu życia produktu (studium przypadku)

Weźmy na przykład iPhone’y. iPhone’y są wysokiej jakości, niezależnie od tego, czy mówisz o ich jakości, funkcjach czy bezpieczeństwie, a to zasługa zespołu programistów i kluczowych decydentów.

Źródło: Jabłko

Po zakończeniu produkcji są one wprowadzane na niektóre rynki, na których istnieje popyt. Utrzymują wysokie ceny, aby przyciągnąć głównie klientów premium. Na tym etapie utrzymują również wysokie koszty sprzedaży i marketingu. Jego popyt zaczyna rosnąć w miarę zbliżania się do fazy wzrostu. Aby dotrzeć do większej liczby odbiorców, prowadzi się więcej działań marketingowych, a sprzedaż gwałtownie rośnie.

Na etapie dojrzałości sprzedaż może spaść wraz ze wzrostem konkurencji. Dzieje się tak do momentu, gdy wartość sake zacznie spadać, gdy zostaną wprowadzone lepsze produkty z zaawansowaną technologią i funkcjami.

Jak działa cykl życia produktu?

Czy cykl życia produktu nie wydaje się analogiczny do życia człowieka?

Myślę, że tak.

Życie człowieka zaczyna się w łonie matki, gdzie zaczyna się rozwijać do dziewięciu miesięcy. Następnie na świat przychodzi dziecko. Następnie zaczynają rosnąć pod względem intelektu, wzrostu, masy ciała itp. aż do pewnego wieku. Studiują, wybierają zawód, budują sobie życie i są u szczytu zdrowia i kariery.

Następnie dojrzewają, a ich zdrowie i źródła dochodów zaczynają wykazywać początkowy spadek. Umierają w wyniku choroby, wypadku lub po prostu zestarzenia się i odchodzą od świata fizycznego. Oznacza to koniec cyklu życia człowieka.

Podobnie cykl życia produktu zaczyna się w głowach zespołów produktowych, decydentów i interesariuszy. Zaczynają opracowywać produkt od każdej jego części lub funkcji. Po zakończeniu prac nad produktem firma wprowadza go na rynek.

Następnie produkt zaczyna z czasem osiągać wzrost dzięki odpowiednim strategiom marketingowym. Na tym etapie produkt zapewnia firmie większą sprzedaż, przychody i sławę. Następnie przychodzi moment, w którym produkt staje w obliczu dużej konkurencji i nasycenia rynku, co ostatecznie zaczyna spadać jego sprzedaż i popularność.

Wraz z gwałtownym upadkiem firma ostatecznie wycofała produkt z rynku. Oznacza to koniec cyklu życia produktu.

Teraz już wiesz jak bardzo są podobni 😊

Etapy cyklu życia produktu

#1. Stadium rozwoju

W zależności od rodzaju Twojej firmy będziesz planować rozwój produktu. To inicjuje cykl życia produktu, w którym należy określić typ produktu, który ma zostać opracowany. Na przykład, jeśli prowadzisz firmę produkującą urządzenia mobilne, możesz chcieć stworzyć nowy smartfon z unikalnymi funkcjami i wyglądem, który może przyciągnąć docelowych klientów.

Wymaga to wielu sesji dyskusyjnych z zespołem ds. produktu, inwestorami i innymi zainteresowanymi stronami. Będziesz musiał przeprowadzić burzę mózgów na temat wielu aspektów produktu przez cały jego cykl życia. Musisz zaplanować każdy krok i stworzyć solidne strategie podejścia do każdego kroku.

Obejmuje dokładne badania rynku, ocenę problemów klientów, badania konkurencji, możliwości Twojej firmy w zakresie rozwiązania tych problemów za pomocą rozwiązania i nie tylko.

Po zakończeniu możesz rozpocząć opracowywanie produktu, wykorzystując swoje zasoby, wiedzę zespołu i inne czynniki. Chcesz zacząć od prototypu i przetestować go, aby ocenić jego funkcjonalność. Jeśli zauważysz problemy, rozwiąż je natychmiast. Następnie możesz wyprodukować pełnowartościowe produkty i wprowadzić je na rynek docelowy.

#2. Etap wprowadzający

Następny etap to wprowadzenie, podczas którego wprowadzasz produkt na rynek. Wskazane jest wprowadzenie partii produktu na mniejszy region, aby ocenić jego działanie. Na tym etapie będziesz musiał stworzyć skuteczne strategie marketingowe dla produktu, aby wypromować go przed grupą docelową.

W tym celu musisz określić, gdzie odbiorcy z większym prawdopodobieństwem zauważą produkt. Mogą to być kanały w mediach społecznościowych, YouTube, telewizja, billboardy itp. Na tej podstawie stwórz przekaz swojej marki i produktu oraz dostosuj reklamy. Pokaż swoje USP, unikalne funkcje i inne korzyści, z których klienci mogą skorzystać dzięki produktowi.

W rezultacie możesz być świadkiem początkowej sprzedaży, która z czasem będzie rosła powoli, biorąc pod uwagę potencjał produktu. Na tym etapie rozważ zebranie opinii klientów od tych, którzy korzystali z produktu.

Dane te pomogą Ci wykryć problemy w produkcie, dzięki czemu będziesz mógł je rozwiązać i wprowadzić na rynek więcej produktów z ulepszonymi wersjami. Powtarzaj i ulepszaj produkt, aby spełniać potrzeby klientów i zwiększać sprzedaż.

#3. Etap wzrostu

W cyklu życia produktu etap wzrostu to moment, w którym Twój produkt zyskał popularność na rynku i konsekwentnie zapewnia sprzedaż i przychody. Tutaj popyt na produkty stale rośnie. Oznacza to, że wzrośnie także konkurencja na rynku. Inne marki mogą chcieć sabotować Twoje strategie lub je powielać.

Dlatego musisz starać się pokonać konkurencję, oceniając i ulepszając swoje metody i strategie. Na tym etapie istotne jest także dotrzymanie kroku oczekiwaniom klienta poprzez utrzymanie jakości produktu. Możesz nawet poprawić jakość i użytkowanie, wprowadzając do niego więcej funkcji.

Zbieraj opinie klientów różnymi kanałami i aktywnie rozwiązuj problemy, aby sprawiać wrażenie, że naprawdę troszczysz się o klientów. Co więcej, możesz teraz zaplanować rozszerzenie zasięgu swoich produktów na inne regiony, jeśli ma to zastosowanie. W tym celu należy dokładnie poznać nową dynamikę rynku, wyzwania i konkurentów oraz znaleźć sposoby radzenia sobie z nimi.

Gdy już to zrobisz, wprowadź go na rynek i prowadź jeszcze lepsze strategie marketingowe na szerszą skalę. Stworzy to lepsze możliwości generowania wyższej sprzedaży, przychodów i zwrotu z inwestycji (ROI). Zyski możesz wykorzystać na inwestycje w tworzenie większej liczby produktów, utrzymanie działalności i rozwój firmy.

#4. Stopień dorosłości

Po fazie wzrostu produkt nadal cieszy się popularnością i przyciąga sprzedaż. Można powiedzieć, że rynek na produkt się nasycił. Na rynku nie widać ani wzrostu, ani znaczącego spadku. Tutaj konkurencja jest większa niż kiedykolwiek, a na rynku dostępnych jest wiele podobnych produktów różnych marek.

Na tym etapie będziesz musiał utrzymać klientów, stosując różne strategie, takie jak budowanie silniejszych relacji, praca nad informacją zwrotną itp.

Jednak żaden produkt nie pozostanie na rynku, niezależnie od tego, jak dobry jest, ponieważ zmieniają się technologie, techniki i wymagania klientów. W tym miejscu zauważysz, że Twoja sprzedaż zaczęła spadać. Nawet jeśli liczba ta nie spadnie gwałtownie, sprzedaż nie będzie rosła tak szybko. Jest to etap dojrzałości cyklu życia produktu.

Na tym etapie można również obniżyć koszty marketingu i produkcji. Jeśli więc nadal chcesz osiągać zyski, zapewnij klientom więcej korzyści, takich jak większe rabaty, atrakcyjne oferty itp., aby kupowali od Ciebie więcej.

#5. Etap spadku

Sprzedaż produktu i udział w rynku zaczynają gwałtownie spadać, niezależnie od tego, ile wysiłku włożysz, gdy produkt wejdzie w fazę spadku. Może się tak zdarzyć z wielu powodów – przestarzałej technologii, konkurencji, preferencji klientów i tak dalej.

Ludzie zawsze szukają lepszych produktów, które są zaawansowane, przyjazne dla użytkownika, bogate w funkcje, a jednocześnie przystępne dla nich. Gdy znajdą coś lepszego, przerzucą się na to.

Jeśli więc Twój produkt wejdzie w ten etap, sugeruję zaprzestanie jego produkcji lub promowania i zaoszczędzenie kosztów. Jeśli to możliwe, możesz wprowadzić innowacje i ponownie uruchomić produkt w ulepszonych wersjach.

Wiele marek rozpoczyna również sprzedaż tego samego produktu na inne rynki lub kraje, gdzie nadal istnieje popyt. Alternatywnie możesz stworzyć nowy, zaawansowany produkt, który będzie w stanie sprostać współczesnym wymaganiom.

Dlaczego warto dbać o cykl życia produktu?

  • Efektywne zarządzanie produktem: cykl życia produktu pozwala marketerom i decydentom zorientować się, na jakim etapie znajduje się obecnie ich produkt. W ten sposób łatwiej jest zarządzać produktem, np. jego kosztem, funkcjami i innymi aspektami.
  • Ulepszone strategie: w oparciu o etap produktu możesz opracować odpowiednie strategie marketingowe, dystrybucję zasobów oraz stosowanie odpowiednich umiejętności i metod. Pomoże to opóźnić utratę produktu i wydłużyć jego cykl życia.
  • Lepsze podejmowanie decyzji: niezależnie od tego, czy wprowadzasz produkt na rynek, czy usuwasz go z półek, możesz podejmować lepsze decyzje dotyczące swojego produktu we właściwym czasie.
  • Wzrost ROI: Dzięki ulepszonym strategiom i decyzjom cykl życia produktu może zapewnić lepszy zwrot z inwestycji. Możesz czerpać maksymalne korzyści ze swoich działań marketingowych, oszczędzać koszty i optymalizować operacje.
  • Zwiększ lojalność klientów: ulepszając produkt i obsługę klienta na różnych etapach, możesz zaobserwować większą lojalność i satysfakcję klientów.
  • Dostosuj się do zmian: wiedza, kiedy ulepszyć produkt, zaprzestać jego produkcji lub wprowadzić na rynek nowy, ułatwia dostosowanie się do zmian i utrzymanie pozycji na rynku.

Strategie zarządzania cyklem życia produktu

Zarządzanie cyklem życia produktu (PLM) odnosi się do procesu zarządzania danym produktem na każdym etapie jego cyklu życia, od rozwoju i wprowadzenia, po wzrost, dojrzałość i upadek, poprzez różne strategie zarządzania.

#1. Strategie dla etapu rozwoju

Etap rozwoju wymaga współpracy różnych działów firmy w celu stworzenia produktu wysokiej jakości, który rozwiąże problemy klientów. Aktywny udział musi mieć nie tylko zespół zajmujący się rozwojem produktu, ale także decydenci, zespół marketingowy i inni interesariusze.

Możesz omówić swój plan ze swoim zespołem, wysłuchać opinii wszystkich i wybrać najlepszy plan dotyczący podejścia do rozwoju produktu i innych etapów. To określi przebieg jego cyklu życia.

Wybierz odpowiednie umiejętności i talenty w zespole programistów i zgromadź wystarczające środki, aby utrzymać produkcję, marketing i inne koszty. Musisz także wyposażyć swoich pracowników w zaawansowane narzędzia i techniki przyspieszające produkcję.

#2. Strategie na etapie wprowadzenia

Wprowadzając produkt na rynek, możesz początkowo chcieć to zrobić na małym obszarze. Oceń, jak sobie radzi, biorąc pod uwagę wyniki sprzedaży i opinie klientów. Pomoże Ci to zrozumieć podstawowe problemy, z którymi borykają się klienci. Rozwiąż je natychmiast i wystrzel na większym obszarze.

Na tym etapie musisz dążyć do wzbudzenia zainteresowania swoim produktem w oczach docelowych klientów. Wymaga to świadomości, skutecznego marketingu i wyróżnienia się na tle innych marek i ich produktów. Możesz to zrobić za pomocą PR, influencer marketingu, mediów społecznościowych itp., aby ludzie zaczęli mówić o produkcie.

Ponadto staraj się utrzymywać konkurencyjne ceny w swoim segmencie biznesowym. Możesz także zaoferować bezpłatne próbki lub wersje próbne produktu, specjalne ceny na premierę itp.

#3. Strategie dla etapu wzrostu

Marketing powinien znajdować się w centrum uwagi firm, gdy produkt znajduje się w fazie wzrostu. To wtedy, gdy Twój produkt jest popularny, a sprzedaż i przychody znacząco rosną.

Twórz silniejsze komunikaty marketingowe i spraw, aby docierały do ​​odbiorców różnymi kanałami, w których docelowi odbiorcy mogą je zobaczyć. Mogą to być reklamy telewizyjne, reklamy na YouTube, reklamy w mediach społecznościowych itp.

Kontynuuj powracanie do odbiorców, aby za każdym razem wybierali Ciebie. Przed wejściem na nowy rynek przeprowadź odpowiednie badania rynku i konsumentów i strategicznie ustal ceny.

Co więcej, możesz dodać więcej funkcji do swojego produktu lub wydać aktualizacje, aby dostosować się do rozwijających się technologii i zaspokoić potrzeby odbiorców. Możesz także pracować nad innymi obszarami swojej firmy, takimi jak ulepszanie obsługi klienta i rozwiązywanie problemów wynikających z opinii.

#4. Strategie dla etapu dojrzałości

Wraz ze znacznym wzrostem konkurencji i nasyceniem rynku sprzedaż i wzrost spowalniają, gdy Twój produkt osiągnie tę fazę. Dlatego musisz stworzyć strategie wydłużające cykl życia produktu, aby utrzymać udział w rynku i jak najdłużej generować zyski.

W tym celu ulepsz produkt, pracując nad jego podstawowymi problemami i dodając cenne funkcje. Możesz zmienić markę i opakowanie, aby przyciągnąć konsumentów. Rozważ ponowną ocenę swoich strategii marketingowych i ulepszenie ich. Ponadto możesz dostosować ceny, aby zwiększyć sprzedaż i jednocześnie osiągać zyski. Zapewniaj atrakcyjne rabaty i oferty oraz poprawiaj jakość obsługi klientów.

#5. Strategie na fazę upadku

Ponieważ sprzedaż i wzrost produktu spadają, firma musi zoptymalizować dystrybucję produktów i kanały sprzedaży, jednocześnie minimalizując straty. Powinieneś także usprawnić swoje operacje i obsługę klienta, aby mieć pewność, że klienci otrzymają od Ciebie wyłącznie najlepsze produkty i usługi.

Ponadto możesz chcieć obniżyć koszty lub zapewnić więcej rabatów i ofert, aby zwiększyć sprzedaż. Jeśli mnie pytasz, firmie nie wolno udostępniać odmian produktów na tym etapie. Zamiast tego możesz spróbować zmniejszyć obszar zasięgu, koncentrując się tylko na obszarach dochodowych. Zadbaj bardziej o swoich lojalnych klientów i daj im powody, aby Ci zaufali.

Jeżeli jednak produkt przestanie być opłacalny na rynku docelowym, można go całkowicie zaprzestać. Możesz też przenieść go na inny rynek, na którym istnieje popyt na Twój produkt.

Wniosek

Mam nadzieję, że ten artykuł da Ci pewne pojęcie o cyklu życia produktu i jego etapach, dzięki czemu będziesz mógł opracować odpowiednie strategie dla swoich produktów. Pomoże Ci to poprawić sprzedaż, przychody i lojalność klientów.

Następnie możesz także zapoznać się z najlepszym oprogramowaniem PIM do skutecznego zarządzania danymi produktów.