Jak napisać propozycję biznesową w programie Microsoft Word

​​​​​​Jako nowy właściciel firmy prawdopodobnie szukasz sposobów na rozwój swojej firmy i przyciągnięcie nowych klientów. Jednym z najlepszych sposobów, aby to zrobić, jest napisanie propozycji biznesowej.

W tym przewodniku przeprowadzimy Cię przez kolejne etapy pisania propozycji biznesowej w programie Microsoft Word, nawet jeśli jesteś początkujący. Omówimy wszystko, od stworzenia profesjonalnej strony tytułowej, przez formatowanie treści, po napisanie przekonującego wniosku.

Co to jest propozycja biznesowa?

Propozycja biznesowa to formalny dokument wysyłany do inwestorów w celu uzyskania finansowania, interesariuszy w celu uzyskania zgody na nowy projekt lub klientów w celu przekonania ich do zakupu Twoich produktów lub usług.

Za jego pośrednictwem proponujesz zainteresowanym stronom swój pomysł na biznes, podając szczegóły, takie jak opis firmy, produkty i usługi, struktura cen, referencje i osiągnięcia oraz warunki umowy.

Propozycje biznesowe mogą być zamówione lub niezamówione; to drugie jest bardziej powszechne wśród start-upów, które chcą zabezpieczyć finansowanie od aniołów biznesu i inwestorów kapitału wysokiego ryzyka.

Jak napisać propozycję biznesową w programie Microsoft Word

Pisanie propozycji biznesowej w programie Microsoft Word jest naprawdę łatwe, a jeśli piszesz ją po raz pierwszy, warto zachować prostotę i nie komplikować zbytnio sprawy.

Zanim zaczniemy, zdecydowanie zalecamy zapoznanie się z prostymi zasadami projektowania programu Microsoft Word, aby mieć pewność, że Twoja propozycja będzie wyglądać profesjonalnie. Gdy już to sprawdzisz, wykonaj poniższe kroki, aby napisać propozycję biznesową dla swojej firmy:

1. Zaprojektuj swoją stronę tytułową

Strona tytułowa (inaczej strona tytułowa) propozycji biznesowej wita czytelnika i zawiera szczegóły identyfikujące Twoją firmę i klienta. Obejmuje to nazwy, logo, adresy i dane kontaktowe obu stron. Zaleca się, aby ta strona była atrakcyjna wizualnie.

Jeśli potrzebujesz pomocy, możesz dowiedzieć się, jak utworzyć niestandardową stronę tytułową w programie Microsoft Word.

2. Dodaj spis treści

Gdy skończysz pracę nad stroną tytułową, następnym krokiem jest dodanie spisu treści, który pomoże czytelnikowi przejść do określonych sekcji propozycji biznesowej, które są dla niego najbardziej odpowiednie. Inwestorzy często nie mają zbyt wiele czasu i prawdopodobnie będą chcieli pominąć kilka sekcji i przeczytać najważniejsze fragmenty.

Bez spisu treści mogą uznać Twoją propozycję za zbyt irytującą, aby się nią poruszać, zwłaszcza jeśli jest obszerna. Możesz utworzyć spis treści w programie Word, przechodząc do Odnośniki > Spis treści > Automatyczna tabela 1.

Ponieważ nie dodałeś jeszcze żadnej treści, spis treści będzie pusty. Nie martw się, po napisaniu propozycji wystarczy kliknąć opcję Aktualizuj tabelę, aby wypełnić spis treści odpowiednimi nagłówkami.

3. Napisz swoje streszczenie

Streszczenie służy czytelnikowi jako wprowadzenie i szeroki przegląd Twojej firmy; to miejsce, w którym zapisujesz swoją misję, wizję i wartości.

W tym miejscu wspominasz także o wielkości firmy, modelu biznesowym, unikalnej propozycji sprzedaży (USP) swoich produktów, wszelkich znaczących kamieniach milowych, planach na przyszłość i sposobie wykorzystania inwestycji.

Pomaga to w kompleksowym określeniu sposobu wykorzystania inwestycji; inwestorzy chętniej zaakceptują Twoją propozycję, jeśli będą dokładnie wiedzieć, na co zostaną wydane ich pieniądze i jaki potencjał tych wydatków zostanie odblokowany.

Pamiętaj, aby zastosować styl „Nagłówek 1” do podsumowania i innych nagłówków z galerii stylów. W przypadku podpozycji należy użyć odpowiednio „Nagłówka 2” i „Nagłówka 3”. Niezastosowanie stylów nagłówków oznacza, że ​​spis treści nie będzie w stanie ich zidentyfikować.

4. Zdefiniuj opis problemu i proponowane rozwiązanie

Kolejnym krokiem jest zdefiniowanie problemu, z jakim boryka się Klient; Pomaga to wykazać się kompetencjami i przekazać, że Twoja oferta jest dostosowana do ich potrzeb, a nie ogólna. Zaleca się, aby w tym stwierdzeniu nadać poczucie pilności.

Gdy już zauważysz problem, proponowane rozwiązanie powinno opisywać, w jaki sposób Twoje produkty mogą pomóc w jego rozwiązaniu. Nie wystarczy po prostu zaoferować swoje rozwiązania; musisz także wspomnieć, dlaczego są lepsi od konkurencji.

5. Przedstaw swoje kwalifikacje i osiągnięcia

Posiadanie świetnych pomysłów to dobry początek, ale musisz także wiedzieć, jak je wdrożyć. Dlatego klient – ​​jeśli będzie zainteresowany Twoimi rozwiązaniami – będzie chciał wiedzieć, czy masz odpowiednie umiejętności i doświadczenie, aby podjąć się tego projektu.

W tym miejscu podajesz kwalifikacje, osiągnięcia, referencje klientów i studia przypadków. Pamiętaj, aby dodać do tej sekcji statystyki dotyczące swoich poprzednich udanych projektów; samymi słowami nie zdobędzie się funduszy.

6. Ustaw budżet, harmonogram i elementy dostarczane

Po przedstawieniu proponowanego rozwiązania przejdź do szczegółów umowy. Obejmuje to produkty, które zamierzasz wyprodukować, zakres projektu, jego koszt i harmonogram jego zakończenia.

Ważne jest, aby w tej sekcji zachować dokładność, realizm i profesjonalizm. Prawdopodobne jest, że klient poprosi o wprowadzenie pewnych zmian, dlatego w razie potrzeby bądź gotowy na zweryfikowanie szczegółów projektu.

7. Podsumuj i zakończ swoją propozycję

To ostatnia część Twojej propozycji biznesowej, dlatego musi zakończyć się mocnym wezwaniem do działania, zachęcającym klienta do skontaktowania się z Tobą. Podaj swoje dane kontaktowe i stronę internetową, na której mogą dowiedzieć się więcej o Twoich usługach.

Możesz także utworzyć załącznik zawierający odniesienia, definicje, metodologię i inne ważne szczegóły, o których chcesz, aby klient był świadomy.

8. Sprawdź, sprawdź i sfinalizuj propozycję

Ostatnim krokiem jest sprawdzenie i zweryfikowanie propozycji, aby wykryć i naprawić wszelkie błędy, które mogłeś popełnić po drodze. Obejmuje to błędy gramatyczne, fakty i liczby, twierdzenia dotyczące Twoich osiągnięć i nie tylko.

Zwróć szczególną uwagę na finanse; dodanie nieprawdziwych informacji finansowych jest natychmiastową sygnałem ostrzegawczym dla inwestorów. Kiedy już upewnisz się, że wszystko jest dokładne, istotne oraz odpowiednio napisane i sformatowane, czas sfinalizować swoją propozycję i wysłać ją do zainteresowanych stron.

Niezbędne wskazówki dotyczące pisania propozycji biznesowej

Oto kilka wskazówek i rzeczy, o których należy pamiętać podczas pisania propozycji biznesowej, które mogą zwiększyć Twoje szanse na sukces:

  • Dostosuj propozycję do czytelnika: wyszukaj inwestora lub firmę, do której wysyłasz dokument, i odpowiednio dostosuj swoją propozycję. Zwiększy to Twoje szanse na zabezpieczenie finansowania.
  • Użyj elementów wizualnych: wykresy, wykresy, tabele i inne elementy wizualne mogą pomóc w podzieleniu tekstu i uczynieniu propozycji bardziej wciągającą. Dostęp do wykresów w programie Word można uzyskać, przechodząc do Wstaw > Wykres.
  • Podkreśl swoje USP: oferta powinna nie tylko informować, dlaczego inwestor powinien zainwestować w Twoją firmę, ale także dlaczego najlepiej odpowiadasz jego potrzebom — lepiej niż Twoja konkurencja. Możesz to zrobić, podkreślając swoje mocne strony i wspominając o USP, których twoi rywale nie są w stanie powtórzyć.
  • Bądź zwięzły: żaden inwestor nie ma czasu na czytanie długich ścian tekstu. Bądź zwięzły, ale spójny.

Spełnij swoje cele biznesowe

Napisanie propozycji biznesowej może być trudnym zadaniem, ale jest niezbędne dla każdej firmy, która chce się rozwijać i odnosić sukcesy. Postępując zgodnie z krokami i wskazówkami opisanymi w tym przewodniku, możesz napisać propozycję biznesową, która będzie jasna, zwięzła i przekonująca.