Jak to pomaga w rozwoju pracowników i biznesu

Ocena wyników lub przegląd wyników to systematyczna metoda oceny i dokumentowania wyników pracownika. Jest to subiektywna metoda poznania mocnych i słabych stron pracowników, a także ich zachowań i nastawienia do przyczyniania się do realizacji celów organizacji.

Generalnie oceny wyników dokonują menedżerowie lub bezpośredni menedżerowie, a raport przekazywany jest dyrektorom generalnym firmy, aby mogli oni podejmować decyzje na korzyść organizacji.

Przy ocenie należy ustalić specyficzne kryterium, ponieważ każdy pracownik nie jest taki sam, dlatego w tym artykule omówimy, jak przeprowadzić najlepszą ocenę pracowniczą oraz jakie narzędzia pomogą w całym procesie.

Znaczenie oceny wyników

Przestrzeganie najlepszych praktyk w zakresie oceny wyników w organizacji tworzy zdrowe relacje między pracownikami a firmą. Pomaga im zrozumieć, w jaki sposób radzą sobie z oczekiwaniami i celami biznesowymi oraz w jaki sposób ich wyniki przyczyniają się do sukcesu organizacji.

Najlepsze oceny wyników zachęcają pracowników do ustalania priorytetów i terminowego wykonywania pracy. Przynosi korzyści organizacjom i pracownikom poprzez poprawę relacji między kierownictwem a pracownikami. Zwiększa satysfakcję z pracy, lojalność wobec pracodawcy i morale pracowników, zwiększając tym samym produktywność.

Najlepsze praktyki dotyczące skutecznej oceny wyników

Skuteczna ocena wyników ma kluczowe znaczenie dla sukcesu pracowników i organizacji. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zastosować się do najlepszych praktyk w zakresie oceny trwałości:

  • Stwórz skuteczny system zarządzania ocenami wyników, począwszy od rozmów z potencjalnymi pracownikami po doradztwo, szkolenia i identyfikację najlepszych pracowników.
  • Szkoluj menedżerów w zakresie oceny wydajności pracowników w oparciu o różne czynniki i regularnie przekazuj im cenne informacje zwrotne.
  • Motywuj pracowników do aktywnego udziału w całym procesie oceny wyników. Zachęć ich do otrzymywania i przekazywania informacji zwrotnych, zadawania pytań, rzucania wyzwań, omawiania celów itp.
  • Menedżerowie powinni zostać przeszkoleni w zakresie przekazywania konstruktywnej i prawidłowej informacji zwrotnej. Błędne informacje zwrotne mogą powodować zamieszanie i stronniczość. Powinni rozważyć, w jaki sposób pracownicy mogą interpretować ich opinie.
  • Zamiast kierować się kryteriami oceny wyników wszystkich pracowników, oceniaj ich na podstawie zajmowanych przez nich stanowisk. Ułatwi to menedżerom przekazywanie konkretnych i znaczących informacji zwrotnych.
  • Menedżerowie stworzyliby bezpieczne miejsce dla pracowników, zapewniając im komfort i słuchając ich.

Metody oceny wyników

Oto niektóre z metod oceny wyników:

# 1. Ocena 360 stopni

Ocena 360 stopni to jedna z metod oceny wyników, dzięki której pracownicy poznają swoje mocne i słabe strony. Metoda ta polega na wypełnianiu ankiet od współpracowników lub klientów pracowników.

Najlepszą częścią tej metody jest to, że nazwa sekretu jest zakodowana, dzięki czemu menedżerowie mogą anonimowo uzyskać wszystkie informacje zwrotne od swoich pracowników na temat ich osobowości, zachowania itp.

Korzyści:

  • Pracownicy dowiadują się, co myślą o nich współpracownicy (nie znając ich imion) i jak ich zachowanie wpływa na innych.
  • Wzbudza zaufanie pracowników, ponieważ informacje zwrotne wyjaśniają relacje między nimi.
  • Metoda ta zapewnia anonimowość, co pozwala pracownikom swobodnie dzielić się opiniami.

#2. Zarządzanie według celu

Jest to nowoczesna metoda oceny wyników pracy, w której pracownik i przełożony wspólnie wyznaczają cele i osiągają je w określonym czasie. Korzystne jest, gdy pracownicy angażują się w wyznaczanie celów, ponieważ mają większe szanse na ich osiągnięcie.

Pracownicy są oceniani na podstawie wyników osiąganych na koniec okresu, a ich sukces nagradzany jest awansem lub podwyżką. Ten proces oceny pomaga organizacji osiągnąć swój cel i proces oceny.

Korzyści:

  • Metoda ta zwiększa zaangażowanie i zaangażowanie pracownika, zwiększając tym samym jego pewność siebie w pracy.
  • Pracownicy mogą wykorzystać swoje wykształcenie, umiejętności i doświadczenie dla celów organizacji.
  • Kierownictwo regularnie przekazuje pracownikowi informację zwrotną i obiektywne uznanie, podnosząc jego morale i dając poczucie obecności w firmie.
  • Menedżerowie mogą bezpośrednio komunikować się ze swoimi pracownikami i przekazywać im swoje oczekiwania.
  • Pracownicy mogą także dzielić się swoimi problemami związanymi z pracą i innowacyjnymi pomysłami.

#3. Ocena fykologiczna

Ta metoda oceny wyników pracy pozwala określić ukryte talenty pracownika. Oznacza to, że organizacja koncentruje się na przyszłych wynikach, a nie na wynikach przeszłych. Organizacje mogą wyznaczać swoje cele analizując potencjał swoich pracowników.

Metoda ta gromadzi informacje poprzez pogłębione wywiady, oceny psychologiczne i inne techniki gromadzenia informacji, aby dokładnie zrozumieć cechy emocjonalne, intelektualne i społeczne pracownika.

Głównymi składnikami analizy są umiejętności interpersonalne, zdolności poznawcze, cechy intelektualne, umiejętności przywódcze, cechy osobowości, iloraz emocjonalny i inne powiązane umiejętności.

Korzyści:

  • Zapewnia cenny wgląd w pracownika, który odzwierciedla jego potencjał do przyszłej pracy.
  • Pracownicy mogą dzielić się swoimi obecnymi problemami, co może prowadzić do poważniejszych problemów w przyszłości.
  • Uzyskując wgląd w perspektywy i wyniki, organizacje mogą stworzyć pozytywne i produktywne miejsce pracy dla swoich pracowników.

#4. Skala ocen zakotwiczonych behawioralnie (BARS)

Metoda skali ocen zakotwiczonych behawioralnie zapewnia jakościowe i ilościowe korzyści w ocenie wyników. Metoda ta porównuje wydajność pracowników z konkretnymi przykładami, a następnie ocenia ich zachowanie na skali.

Każdy poziom skali ocen składa się z kilku stwierdzeń, które pracownicy formułują w trakcie swojej pracy. Porównuje wyniki danej osoby z ogólnym poziomem standardu, aby określić, czy pracownicy są kompetentni.

Korzyści:

  • Menedżerowie mogą przydzielać zadania pracownikom, przeglądając ich oceny w BARS.
  • Zapewnia dokładną informację zwrotną, a nie tylko analizę wypowiedzi innych osób.
  • Organizacje mogą zobaczyć potencjał pracowników porównując ich ze standardowym poziomem. Pomaga im to ustalić, czy pracownik jest zdolny do pełnienia tej roli.

#5. Metoda rachunkowości zasobów ludzkich

Metoda rachunkowości zasobów ludzkich to metoda oceny wyników, która koncentruje się na kosztach organizacji. Mierzy i analizuje korzyści pieniężne, jakie pracownik generuje ze swojej pracy dla firmy.

Organizacja porównuje to ze świadczeniami finansowymi oferowanymi pracownikowi, aby upewnić się, czy jest to korzystne dla organizacji. Analizując wyniki kosztowe pracownika, bierze się pod uwagę średnią cenę usługi w ujęciu jednostkowym, jakość, koszty ogólne, relacje międzyludzkie i wiele innych czynników.

Korzyść:

  • Mierzy koszt i wartość w kategoriach pieniężnych, które pracownicy przekazują organizacjom.
  • Metoda ta buduje pewność siebie pracowników, którzy uznają swoją wartość dla organizacji.
  • Daje organizacji najdokładniejsze, wartościowe i wiarygodne informacje finansowe. Dowiadują się, co poprawić, aby zwiększyć płynność finansową firmy.
  • Kiedy organizacje są w pełni świadome wartości swoich pracowników, mogą wykorzystać swoje zasoby ludzkie w najlepszy możliwy sposób.

#6. Metoda porównania w parach

Metoda porównań parach jest złożoną, ale tradycyjną metodą oceny wyników. Organizacje porównują swoich pracowników ze sobą w zespole.

Organizacja określa, który pracownik radzi sobie najlepiej, a który najgorzej w zespole. Wszyscy pracownicy porównują się i oceniają nawzajem, aż do wyjścia ostatniej osoby. Metoda ta może jednak zniechęcić część pracowników.

Korzyści:

  • Metoda ta mierzy zdolności, umiejętności, doświadczenie i zdolność pracownika do pracy zespołowej.
  • Jest to korzystne dla instytutu, w którym liczba pracowników przekracza liczbę stanowisk.
  • Metoda porównań parach pozwala menedżerom przydzielać zadania zgodnie z możliwościami pracownika, jak pokazano w rankingu.

Korzyści z oceny wyników

Organizacje przeprowadzają oceny wyników na korzyść swoich pracowników i organizacji; pomaga im lepiej poznać swoich pracowników. Przełożeni odkrywają mocne i słabe strony swoich pracowników poprzez różne metody oceny.

Korzyści z oceny okresowej dla pracowników

  • Ocena wyników pomaga pracownikom rozwijać się, gdy dowiadują się o swoich mocnych i słabych stronach. Mogą pracować nad swoimi słabymi stronami, umożliwiając pracownikom poprawę efektywności i produktywności.
  • Metoda oceny zapewnia pracownikowi odpowiednią informację zwrotną, która motywuje go do lepszej pracy niż poprzednio. Pracownicy otrzymują motywację za swoje wyniki w oparciu o ocenę wyników, ponieważ pokazuje, który pracownik pracuje dokładnie i szybko, aby osiągnąć swój cel.
  • Regularne oceny wyników zwiększają zaangażowanie pracowników, co prowadzi do pozytywnego nastawienia pracowników.

Korzyści z oceny wyników dla organizacji

  • Oceny wyników pomagają organizacjom określić, który pracownik potrzebuje szkolenia w zakresie swojego zadania. Na przykład, jeśli ich pracownicy nie osiągną celu, opracują program szkoleniowy pod kątem ich efektywności.
  • Ocena wyników organizacji pomaga menedżerowi ustalić granicę oczekiwań wobec pracowników, ponieważ pokazuje to możliwości jednostki. Menedżerowie mogą przydzielać pracownikom codzienne obowiązki i zadania zgodnie z ich poprzednimi wynikami.
  • Oceny wyników pomagają ustalić cele organizacji na przyszłość, dzięki czemu menedżerowie mogą przeanalizować poprzednie wyniki i zrozumieć, jak radzi sobie obecna firma.
  • Pomaga także menedżerom przydzielać zadania najbardziej odpowiednim pracownikom w oparciu o ich wiedzę, zdolności i umiejętności. Wszystkie te cechy wynikają z oceny wyników.

Oprogramowanie do przeglądu wydajności

Oto niektóre narzędzia, które pomogą Ci w procesie oceny wyników:

# 1. Skaczący

Leapsome to scentralizowana platforma do zarządzania wydajnością i rozwoju. Pomaga pracownikom się rozwijać, a menedżerom pozwala stać się lepszymi liderami. Firmy mogą stworzyć świetne miejsce do pracy za pośrednictwem tej platformy wspierającej ludzi.

Cechy:

  • Zapewnia wyniki i oceny 360° w celu oceny kompetencji i śledzenia rozwoju prowadzącego do sukcesu.
  • Umożliwia wyznaczanie celów poprzez zapewnienie spójności i odpowiedzialności w całej organizacji.
  • Mierzy kulturę firmy za pomocą ankiet zaangażowania pracowników, aby uzyskać przydatne informacje.
  • Zawiera konfigurowalne ścieżki edukacyjne dotyczące wdrażania i rozwoju, aby utrzymać konkurencyjność Twojej firmy.
  • Zwiększa retencję pracowników dzięki usprawnionym procesom wynagradzania i awansów.

Ceny Leapsome zaczynają się od 8 USD miesięcznie na użytkownika, gdzie otrzymasz wielojęzyczną platformę (ponad 13 języków), certyfikat ISO 27001 i zgodność z RODO, logowanie jednokrotne i szyfrowanie, dedykowaną obsługę klienta i bezproblemową integrację.

#2. Ludzie Zoho

Ludzie Zoho ma na celu poprawę wydajności pracowników, zapewnienie usprawnienia procesów HR i poprawę retencji. Zoho umożliwia użytkownikom śledzenie i organizowanie obecności, ocen wyników i danych pracowników, dzięki czemu menedżerowie mogą zarządzać swoimi pracownikami z dowolnego miejsca. Platforma jest zbudowana w oparciu o infrastrukturę chmurową z monitorowaniem 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i czasem sprawności na poziomie 99,9%.

Cechy

  • Platforma posiada system zarządzania bazą danych pracowników, który pozwala menadżerom przechowywać dokumentację wszystkich pracowników w jednym miejscu.
  • Zoho posiada wszystkie skuteczne narzędzia do zarządzania zasobami ludzkimi, które zapewniają pracownikom aktualność i produktywność, takie jak wdrażanie, śledzenie obecności, śledzenie urlopów, śledzenie czasu i obsługa harmonogramów zmian.
  • Zapewnia Korporacyjny System Zarządzania Nauczaniem (CLMS), który pomaga menedżerom w łatwym tworzeniu programów szkoleniowych organizacji i zarządzaniu nimi w celu tworzenia kursów, śledzenia postępów pracowników i wspierania ich zespołu w opanowywaniu nowych umiejętności.
  • Platforma oferuje system zarządzania sprawami, dzięki któremu pracownicy mogą sprawnie kontaktować się z działem HR. Mogą inicjować zapytania, a dział HR może zawsze szybko sortować, śledzić i rozwiązywać problemy.
  • Pomaga firmom wyeliminować pośredników dzięki swojej funkcji, w której pracownicy mogą prowadzić swoją dokumentację, wypełniać swoje dane, ubiegać się o urlop i przesyłać zgody.

Platforma oferuje pięć planów z 30-dniowym bezpłatnym okresem próbnym: plan Essential HR (0,72 USD miesięcznie), plan profesjonalny (1,44 USD miesięcznie), plan premium (2,16 USD miesięcznie), plan dla przedsiębiorstw (2,88 USD miesięcznie), osób plus (5,41 USD miesięcznie).

#3. Paykor

Paycor to platforma do zarządzania zasobami ludzkimi, która unowocześnia zarządzanie ludźmi, od rekrutacji, wdrażania i płac, po rozwój kariery i utrzymanie. Platforma ta wdraża plany, które pomagają rozwijać ludzi, pomagając im osiągnąć swój potencjał i podejmować kolejne kroki w swojej karierze.

Cechy

  • Działy kadr mogą w jednym miejscu uzyskiwać dostęp, edytować i aktualizować wszystkie informacje o pracownikach, w tym karty czasu pracy, stawki wynagrodzeń, dane kontaktowe i inne.
  • Mogą automatycznie zapisywać opinie po rozmowie kwalifikacyjnej dzięki łatwej w użyciu funkcji punktacji.
  • Działy HR mogą uzyskać dostęp do danych i analiz niezbędnych do zbudowania i utrzymania kultury zaufania, która bezpośrednio wpływa na wyniki.
  • Mogą planować wynagrodzenia, ponieważ niezawodne narzędzia analityczne pomagają im monitorować równość wynagrodzeń podczas analizy trendów wynagrodzeń.
  • Dyrektorzy finansowi mogą tworzyć konkurencyjne praktyki płacowe, które zwiększają szanse na znalezienie świetnych kandydatów i zmotywowanie najlepszych pracowników.

Paycor umożliwia liderom finansowym analizowanie zatrudnienia, monitorowanie obrotów i odkrywanie, jakie czynniki powodują zmiany wśród ich pracowników.

Wniosek

Proces oceny organizacji prowadzi do lepszego zarządzania pracownikami. Poznają mocne i słabe strony swojego pracownika, a także mogą zorganizować program szkoleń podnoszący jego efektywność.

Niezbędne narzędzie organizacji ocenia wydajność zespołu i zaangażowanie w realizację celu. Ta krótkoterminowa ocena prowadzi do sukcesu w przyszłych celach i daje menedżerom solidną podstawę do przemyślenia swoich możliwości, co wyznacza cele dla organizacji.

Możesz także zapoznać się z najlepszym oprogramowaniem do monitorowania pracowników, aby zwiększyć produktywność pracy.