Tworzenie poziomów to kluczowy aspekt projektowania gry, który może znacznie poprawić ogólną atrakcyjność gry. Poziomy zapewniają strukturę i wyzwania, które utrzymują zaangażowanie graczy i motywację do robienia postępów w grze.
Starannie opracowując dobrze zaprojektowane poziomy, możesz stworzyć bardziej wciągające i przyjemniejsze wrażenia dla swoich graczy. Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym, czy doświadczonym twórcą gier, Godot ułatwia tworzenie urzekających poziomów, które sprawią, że gracze będą wracać po więcej.
Spis treści:
Przygotowanie gry Godot
Zanim zaczniesz tworzyć poziomy, konieczne jest skonfigurowanie projektu gry 2D w Godot Game Engine.
Kod użyty w tym artykule jest dostępny w this Repozytorium GitHub i jest darmowy do użytku na licencji MIT.
Utwórz nową scenę i dodaj węzeł Node2D jako węzeł główny. Będzie to służyć jako kontener dla wszystkich innych węzłów w twojej scenie. Teraz, gdy twój projekt jest skonfigurowany, nadszedł czas, aby dodać postać gracza do sceny.
Utwórz nową scenę, klikając prawym przyciskiem myszy panel Scena i wybierając opcję Nowa scena. Dodaj węzeł CharacterBody2D, aby reprezentować postać gracza. Węzeł CharacterBody2D zapewnia wbudowane funkcje wykrywania ruchu i kolizji dla znaków 2D.
W węźle CharacterBody2D dodaj węzeł CollisionShape2D o kształcie prostokąta i węzeł Sprite reprezentujący wygląd gracza.
Po skonfigurowaniu postaci gracza i jej grafiki możesz teraz skupić się na tworzeniu pierwszego poziomu.
Utwórz dwa poziomy
Aby utworzyć poziomy w Godot, możesz użyć plików scen (.tscn) do osobnego przedstawienia każdego poziomu. Dzięki dwóm poziomom możesz zaimplementować unikalne układy i ruchome platformy.
Kod gracza
Skrypt CharacterBody2D jest odpowiedzialny za obsługę ruchu gracza na podstawie danych wprowadzonych przez użytkownika. W dostarczonym GDScript możesz obliczyć kierunek ruchu na podstawie naciśnięć klawiszy i odpowiednio ustawić prędkość gracza.
Szybkość gracza określa, jak szybko się porusza, a funkcja move_and_collide zajmuje się wykrywaniem kolizji.
extends CharacterBody2Dvar speed = 300
func _physics_process(delta):
var input_dir = Vector2.ZEROif Input.is_action_pressed("ui_left"):
input_dir.x -= 1if Input.is_action_pressed("ui_right"):
input_dir.x += 1if Input.is_action_pressed("ui_up"):
input_dir.y -= 1if Input.is_action_pressed("ui_down"):
input_dir.y += 1velocity = input_dir.normalized() * speed
move_and_collide(velocity * delta)
Kod platformy
Skrypt platformy rozszerza StaticBody2D, co oznacza, że platforma nie poruszy się, dopóki nie zastosujesz do niej ruchu. W takim przypadku możesz użyć zmiennej move_speed, aby kontrolować szybkość poruszania się platformy.
Platforma porusza się poziomo w przód iw tył w określonym zakresie (w tym przykładzie od 100 do 400 jednostek). Po dotarciu do krawędzi odwraca kierunek ruchu.
extends StaticBody2Dconst move_speed = 100
var move_direction = Vector2(1, 0)func _physics_process(delta):
var platform_movement = move_direction * move_speed * delta
translate(platform_movement)
if position.x > 400 or position.x < 100:
move_direction *= -1
Korzystając z tych skryptów, możesz tworzyć ciekawe wzorce ruchu dla platform i projektować wciągającą rozgrywkę w grach platformowych.
Łączenie poziomów
W typowej grze chcesz, aby gracze płynnie przechodzili z jednego poziomu na drugi. Aby to zrobić, zaimplementuj skrypt Menedżera poziomów, który obsługuje przełączanie poziomów, gdy gracz przekracza granicę ekranu.
Skrypt Menedżera poziomów śledzi bieżący numer poziomu i rozmiar ekranu. Ładuje poziom początkowy (poziom 1) podczas _ready(). Funkcja load_level pobiera numer poziomu jako dane wejściowe, tworzy ścieżkę do odpowiedniego pliku sceny i tworzy instancję sceny poziomu.
Dodaj nowy poziom jako element potomny Menedżera poziomów; spowoduje to skuteczną zmianę bieżącego poziomu.
extends Node2Dvar level_number = 1
var screen_size = Vector2()
var is_switching_level = falsefunc _ready():
screen_size = get_viewport_rect().size
load_level(level_number)func load_level(level):
var level_path = "res://Level" + str(level) + ".tscn"
var level_scene = load(level_path)
var level_instance = level_scene.instantiate()
add_child(level_instance)
is_switching_level = falsefunc switch_level():
if is_switching_level:
returnis_switching_level = true
level_number += 1if level_number > 2:
level_number = 1
var player = get_node("Node2D/Player")if player:
var player_position = player.positionif player_position.x < 0:
player.position.x = screen_size.x
elif player_position.x > screen_size.x:
player.position.x = 0
elif player_position.y < 0:
player.position.y = screen_size.y
elif player_position.y > screen_size.y:
player.position.y = 0get_node("Node2D").queue_free()
load_level(level_number)func _process(delta):
var player = get_node("Node2D/Player")if player:
var player_position = player.position
var condition1 = player_position.x < 0
var condition2 = player_position.x > screen_size.x
var condition3 = player_position.y < 0
var condition4 = player_position.y > screen_size.yif condition1 or condition2 or condition3 or condition4 :
switch_level()
Wdrażając Menedżera poziomów, możesz płynnie przechodzić między poziomami i przechowywać dane graczy na różnych poziomach, zapewniając płynną rozgrywkę.
W tym dodatkowe funkcje
Tworzenie poziomów pozwala dodawać różne funkcje do gry, czyniąc ją bardziej wciągającą i ekscytującą dla graczy.
Artykuły kolekcjonerskie
Dodaj przedmioty kolekcjonerskie, takie jak monety, gwiazdki lub klucze, które gracze mogą zebrać, aby odblokować nowe obszary lub otrzymać nagrody. Przedmioty kolekcjonerskie zachęcają do eksploracji i dodają poziom wyzwań do rozgrywki.
Wrogowie
Wprowadź wrogów o różnych zachowaniach i wzorcach poruszania się. Wrogowie tworzą przeszkody, które gracz musi pokonać, dodając strategię i ekscytację do gry.
Dopalacze
Dołącz ulepszenia, które tymczasowo zwiększają umiejętności gracza, takie jak zwiększona prędkość, niezwyciężoność lub ulepszone ataki. Wzmocnienia zapewniają chwile wzmocnienia i mogą pomóc graczom pokonać trudne sekcje.
Puzzle
Zaprojektuj elementy puzzli, które gracze muszą rozwiązać, aby przejść przez poziom. Łamigłówki dodają mózgowego aspektu rozgrywce i mogą sprawić, że gracze poczują się spełnieni, gdy je rozgryzą.
Włączając te dodatkowe funkcje do swoich poziomów, możesz stworzyć bogatą i zróżnicowaną rozgrywkę, która zniewoli graczy i pozwoli im zanurzyć się w świecie gry.
Najlepsze praktyki tworzenia poziomów
Podczas tworzenia poziomów pamiętanie o pewnych najlepszych praktykach może zapewnić graczom dobrze przygotowane i przyjemne wrażenia:
Trudność równowagi
Zachowaj płynną krzywą trudności na wszystkich poziomach. Stopniowo zwiększaj wyzwania, aby utrzymać zaangażowanie graczy bez ich przytłaczania. Stopniowo wprowadzaj nowe mechaniki i wyzwania, pozwalając graczom na dostosowanie się i naukę.
Zachęcaj do eksploracji
Projektuj poziomy z ukrytymi ścieżkami, sekretami i opcjonalnymi obszarami do eksploracji przez graczy. Eksploracja nagradza graczy bonusami, przedmiotami kolekcjonerskimi lub skrótami, dodając głębi rozgrywce.
Testowanie i iteracja
Przetestuj swoje poziomy w dużym stopniu, aby zidentyfikować wszelkie problemy, błędy lub brak równowagi. Powtarzaj projekt poziomów w oparciu o opinie graczy, aby poprawić ogólne wrażenia.
Wizualne i dźwiękowe
Zwróć uwagę na wizualne i dźwiękowe aspekty swoich poziomów. Wciągająca grafika i wolne od praw autorskich efekty dźwiękowe mogą znacząco przyczynić się do atmosfery i immersji w Twojej grze.
Przepływ poziomu
Upewnij się, że przepływ poziomu jest płynny i logiczny. Prowadź graczy przez poziom za pomocą wyraźnych wskazówek wizualnych i unikaj ślepych zaułków lub mylących układów.
Stosując się do tych najlepszych praktyk, możesz tworzyć poziomy, które są nie tylko przyjemne w grze, ale także dobrze zaprojektowane i spójne w kontekście twojej gry.
Poziomy Spraw, aby Twoje gry Godot były bardziej wciągające
Poziomy odgrywają kluczową rolę w tworzeniu gier Godot bardziej wciągających dla graczy. Dobrze zaprojektowane poziomy zapewniają poczucie postępu, osiągnięć i eksploracji, zachęcając graczy do kontynuowania gry.
Dzięki zrozumieniu zasad projektowania poziomów, wykorzystaniu możliwości Godota i wdrożeniu dodatkowych funkcji, możesz tworzyć poziomy, które zniewolą graczy i wyniosą Twoją grę na nowy poziom.