Od pomysłowej asertywności do mistrzowskiej adaptacji

Poznaj różne rodzaje stylów komunikacji, aby znacznie poprawić swoje zawodowe i osobiste interakcje z innymi.

Umiejętność komunikacji to niezbędna cecha, którą musisz rozwijać. Jest to szczególnie ważne, jeśli chcesz stawiać się na pozycji lidera, jak lider zespołu, menedżer itp.

Aby przystosować się do umiejętnej komunikacji, musisz najpierw poznać wszystkie rodzaje stylów komunikacji i ich cechy charakterystyczne. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć, aby zostać mistrzem komunikacji w biurze lub poza nim.

Co to jest styl komunikacji?

Styl komunikacji odnosi się do unikalnego sposobu, w jaki ludzie wyrażają siebie, przekazują informacje i wchodzą w interakcje z innymi. Składa się z różnych metod, wzorców, preferencji i języka ciała, których ludzie używają podczas komunikowania się. Wybrany styl komunikacji kontroluje sposób wysyłania i odbierania wiadomości.

Style komunikacji mogą się znacznie różnić w zależności od osoby. Różnisz się od swojego kolegi lub przyjaciela wieloma czynnikami, takimi jak wychowanie, pochodzenie kulturowe, cechy osobowości i doświadczenia życiowe. W związku z tym opracowujesz standard komunikacji i wprowadzasz go w miejscu pracy lub w innych miejscach publicznych.

Dlaczego ważne jest, aby nauczyć się stylów komunikacji?

Głównym powodem, dla którego warto poznać kilka stylów komunikacji i jak je ćwiczyć, jest poprawa umiejętności komunikacyjnych. Jeśli przygotowujesz się do zawodu, musisz nauczyć się różnych sposobów przekazywania tej samej opinii.

Załóżmy, że jesteś ze znajomymi i chcesz, aby zgodzili się na jedną z twoich propozycji na nadchodzący wyjazd na kemping. Tutaj możesz mówić głośno, ponieważ sytuacja jest nieformalna, a Twoi znajomi wiedzą, że nie chcesz zrobić krzywdy.

Teraz przejdź do oficjalnej konfiguracji, takiej jak spotkanie biznesowe. Chcesz, aby inni interesariusze zespołu sprzedaży i marketingu rozważyli Twoją sugestię promowania produktu. Tutaj nie powinieneś stać się najgłośniejszym głosem. Aby dowiedzieć się, jak zachować się w takiej sytuacji, dowiedz się więcej z poniższej sekcji dotyczącej wariantów stylu komunikacji.

Rodzaje stylów komunikacji

Przeprowadzono wiele badań w tej dziedzinie, aby zrozumieć, sklasyfikować i uporządkować sposób, w jaki ludzie się komunikują. Być może najpopularniejszym modelem stylów komunikowania się terapeutów i trenerów biznesu jest ten, który wyjaśnił amerykański badacz lęku Edmund Bourne w swojej książce The Anxiety and Phobia Workbook. Została opublikowana w 1990 roku i od tego czasu okazała się złotym standardem pomiaru modeli komunikacji w miejscu pracy lub innych miejscach zawodowych.

Poniżej znajdziesz pięć różnych sposobów komunikowania się:

Stanowczy

Asertywny styl komunikacji nalega, abyś był bezpośredni, ale nie był niegrzeczny w rozmowach. Zaufanie odgrywa kluczową rolę w takim trybie komunikacji. Powinieneś jasno wyrażać swoje myśli i wymagania, słuchając innych. Chodzi o wyważenie kompromisów i porozumień.

Jeśli praktykujesz asertywną komunikację, nie możesz pozwolić, aby emocje wpływały na sposób, w jaki się komunikujesz. Pozostaniesz optymistą, pozytywnie nastawiony, spokojny i skupiony na szukaniu rozwiązań, a nie sporów. Co więcej, słuchasz punktu widzenia wszystkich, ale także traktujesz priorytetowo swoją opinię i pragnienia.

Charakterystyka

  • Osiągaj cele bez ranienia innych
  • Szanuj prawa innych
  • Otwarty na opinie i komplementy
  • Umiarkowany kontakt wzrokowy
  • Powinieneś być w zrelaksowanej, wysokiej i symetrycznie zrównoważonej postawie

Przykład

Przesłałeś zadanie dawno temu, ale osoba zatwierdzająca nie działa na nim, a ty mówisz:

„Czy zechciałby pan sprawdzić moje zgłoszenie? Staram się trzymać harmonogramu”.

Uległy lub pasywny

Uległy styl komunikacji to sposób na dostosowanie się do osądów innych lub zaprzeczenie własnego i umieszczenie swoich myśli w ostatnim rzędzie. Kiedy komunikujesz się pasywnie, masz tendencję do pozwalania bardziej asertywnym lub agresywnym osobom przejąć kontrolę.

Ponieważ możesz nie lubić konfliktów, staraj się unikać debaty, raniąc w ten sposób uczucia innych do ciebie. Agresywni i pasywno-agresywni komunikatorzy uzupełnią Twój styl rozmowy. Jednak ludzie przeoczą twoją opinię i wymagania, jeśli nie wyrazisz ich głośno. Możesz także odczuwać urazę z powodu wahania w wyrażaniu własnych myśli, upodobań, antypatii i pragnień.

Charakterystyka

  • Czujesz się zawstydzony lub przepraszasz, gdy pytasz, co się należy
  • Nie chcesz żadnej konfrontacji
  • Dyskontowanie własnych pomysłów, sugestii, pragnień i preferencji
  • Miękki głos
  • Twoja postawa jest albo skręcona, albo wijąca się
  • Unikasz kontaktu wzrokowego
  • Często staraj się wyglądać na mniejszego od innych, ściskając się

Przykład

Twój lider zespołu omawia z tobą projekt produktu i dzieli się swoim pomysłem. W tym scenariuszu mówisz tak:

„Twój pomysł jest świetny! Wszystko mi pasuje”.

Agresywny

Kiedy w rozmowie występują następujące tony lub słowa, które oznaczają te same rzeczy, Twój styl komunikacji jest agresywny:

  • Kłótnie z drugą stroną
  • Próba zastraszenia
  • Zachowuje się wrogo

Kiedy komunikujesz się w tym trybie, bardziej cenisz swoją opinię i pomysły niż wszyscy w pokoju. Ponadto twoim zamiarem jest wygranie każdej sytuacji. W większości przypadków możesz nie szanować praw innych osób w kwestii, nad którą debatujesz.

Agresywni komunikatorzy lekceważą opinie innych. Natychmiast zlikwidują każdego, kto spróbuje mieć niezależną opinię w tej sprawie. W ten sposób inni czują się nieważni, zastraszani i ignorowani, gdy w pokoju pojawia się agresywny mówca.

Charakterystyka

  • Ton rozmowy jest głośny, groźny i wrogi
  • Zawsze chcę wygrać
  • Pozuj wyższy lub większy niż inni w pokoju
  • Pomarszczone czoła i brwi często są ze sobą połączone
  • Nieprzewidywalne zachowanie, głównie zastraszanie
  • Wyzywanie

Przykład

Agresywny komunikator opracowuje z tobą kod programu. Próbowałeś nad nimi improwizować, a oni mówią:

„Spójrz, co zrobiłeś. Zepsułeś program! Cały czas miałem rację.

Pasywna agresja

Pasywno-agresywny styl komunikacji łączy aspekty bierności i agresywności w rozmowie. Ludzie używający tego stylu mogą wydawać się cisi i chłodni na pierwszy rzut oka, ale pod spodem są naprawdę sfrustrowani. Wyrażają taką frustrację, rozpowszechniając plotki, sarkastycznie, plotkując i próbując pokazać wyższość.

Zamiast otwarcie wyrażać swoją niechęć, pasywno-agresywni komunikatorzy działają w ukryciu. Mogą próbować sabotować twoją pracę w trybie ukrycia lub rozpowszechniać wśród zespołu pogłoski, że twój pomysł się nie powiódł. Jeśli zespół odkryje takie działania, nikt nie będzie chciał pracować w zespole, chyba że tacy aktorzy wypadną z gry.

Charakterystyka

  • Agresywność jest cicha
  • Często narzekanie innym na swoją pracę lub pomysł
  • Zachowuj się grzecznie przed sobą
  • Robi bezproduktywną krytykę pod twoją nieobecność
  • Ton jest słodki i spokojny
  • Wyraz twarzy jest naiwny

Przykład

Twój lider zespołu zaakceptował Twój pomysł na projekt produktu. Pod twoją nieobecność komunikator pasywno-agresywny może powiedzieć liderowi zespołu coś takiego:

Pomysł Jerry’ego nie jest wyjątkowy. Widziałem, że skopiował to od naszego konkurenta. Nie zarzucaj mi, że nie dałem ci napiwku przed wdrożeniem tego projektu.

Manipulacja

Ukryjesz swoje intencje w rozmowie, jeśli zastosujesz manipulacyjny styl komunikacji. Wyraźnie wiesz, czego potrzebujesz, a także potrafisz sobie poradzić. Ale będziesz próbował oszukać innych, aby ich zawiedli, zwłaszcza jeśli ich cel jest taki sam jak twój. Co więcej, będziesz również wolał wpływać na innych, aby działali w określony sposób, który pomaga osiągnąć cel. Wreszcie, będziesz prosić o przysługę lub rzeczy pośrednio.

Charakterystyka

  • Intencje nie są jasne, rzadko wyrażają prawdziwe intencje
  • Ton mógł być zarówno zazdrosny, jak i protekcjonalny
  • Często wyrażają pokonane uczucie lub bezradność

Przykład

Twój kolega był na szkoleniu, ale zapomniałeś. Kiedy zapytałeś, dlaczego ci nie przypomnieli, powiedzieliby tak:

Myślałem, że nie jesteś zainteresowany tematem. Ponadto trener nie radził sobie dobrze w wyjaśnianiu tematu.

Znaczenie zrozumienia stylów komunikacji w miejscu pracy

Zrozumienie różnych sposobów komunikowania się ludzi w pracy może przynieść wiele korzyści. Umożliwia Tobie i Twojemu zespołowi efektywną współpracę dzięki wykorzystaniu zrozumiałych dla wszystkich metod komunikacji. Posiadając wiedzę i dostosowując się do różnych stylów komunikacji, możesz zapobiegać nieporozumieniom, budować silniejsze relacje i wspólnie osiągać więcej.

Na dłuższą metę opanowanie stylu komunikacji ma dużą wartość dla rozwoju kariery. Zwiększa twoją widoczność, wiarygodność i pozytywny wpływ. Posiadanie jasnego i skutecznego stylu komunikacji daje Ci pewność wyrażania swoich myśli i osiągnięć, umożliwiając wyróżnianie się i zdobywanie uznania wśród współpracowników, menedżerów i decydentów.

Jak style komunikacji wpływają na kulturę miejsca pracy

Różne metody komunikacji wpływają na miejsce pracy na różne sposoby, a są one następujące:

Braki komunikacyjne

Pasywny styl komunikacji spowoduje zamieszanie i spowoduje utratę godzin pracy. Twoi podwładni nie będą jasno zgłaszać problemów i wolą je ukrywać, dopóki nie zbadasz sprawy. Alternatywnie, jako członek zespołu, możesz nie otrzymać odpowiedniego wsparcia od swojego lidera zespołu, dopóki oboje nie staniecie się asertywni.

Niewygodne mówienie

Jeśli ktoś w miejscu pracy jest zbyt agresywny w komunikacji, inni czuliby się niekomfortowo w jego towarzystwie. Jednak liderzy zespołów i menedżerowie mogą wykazać się pewną agresywnością, zwracając się do zespołu produkcyjnego, operacyjnego lub sprzedaży i marketingu, który potrzebuje motywacji.

Rozwiązanie konfliktu

Podczas mediacji w rozwiązywaniu konfliktów między pracownikami lub członkami zespołu ważne jest wykazanie się umiejętnościami rozwiązywania problemów, empatią i asertywnością. Unikaj używania agresywnych, pasywnych lub pasywno-agresywnych trybów komunikacji podczas konfliktów. Zamiast tego staraj się być asertywny i taktowny, znajdując równowagę, która pozwala na skuteczne rozwiązanie problemu przy zachowaniu pełnej szacunku komunikacji.

Przejrzysta komunikacja

Kiedy organizacja biznesowa stosuje asertywny styl komunikacji, poczujesz, że wiesz to, co powinieneś wiedzieć. To pomaga w pozytywnym nastawieniu do firmy i dostarczaniu najlepszych.

Tworzenie włączającego środowiska pracy

Jeśli promujesz otwartość i szacunek w miejscu pracy, Twój styl komunikacji będzie mówił sam za siebie. Kiedy aktywnie słuchasz, okazujesz empatię i cenisz różne punkty widzenia, ułatwia to integracyjną kulturę miejsca pracy. Traktując innych z szacunkiem, bez względu na ich stanowisko lub pochodzenie, przyczyniasz się do silnej pracy zespołowej.

Strategie poprawy Twojego stylu komunikacji

Poprawa stylu komunikacji oznacza stanie się asertywnym w miejscu pracy lub innych miejscach publicznych. Musisz także upewnić się, że nie lekceważysz swoich zainteresowań w rozmowie. Poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych strategii, które możesz ćwiczyć, aby stać się skutecznym komunikatorem:

# 1. Stań się samoświadomy

Rozwijaj zrozumienie własnych potrzeb, emocji i wzorców komunikacji. Rozpoznaj wszelkie tendencje do bierności lub agresji i staraj się kultywować asertywność.

#2. Przyjdź szybko do punktu

Ćwicz wyrażanie swoich myśli, opinii i potrzeb w sposób bezpośredni i pełen szacunku. Używaj jasnego i zwięzłego języka, skupiając się na konkretnej wiadomości, którą chcesz przekazać.

#3. Słuchaj innych, kiedy mówią

Poświęć całą swoją uwagę mówcy, okazując empatię i zrozumienie. Słuchaj aktywnie, nie przerywając i okazuj szczere zainteresowanie ich perspektywą.

#4. Często zaczynaj zdania od „ja”.

Formułuj swoje wypowiedzi, używając „ja”, aby przejąć kontrolę nad swoimi uczuciami i opiniami. Na przykład powiedz „czuję” lub „myślę”, zamiast wygłaszać oskarżycielskie lub uogólniające stwierdzenia.

#5. Zdefiniuj granice

Jasno zdefiniuj i komunikuj swoje granice i oczekiwania. Bądź asertywny w mówieniu „nie”, gdy jest to konieczne, szanując potrzeby innych.

#6. Pamiętaj o komunikacji niewerbalnej

Uważnie monitoruj swój język ciała, ton i mimikę podczas komunikacji. Te muszą być grzeczne za wszelką cenę. Ponadto utrzymuj dobry kontakt wzrokowy, używaj pewnego tonu i pokazuj elastyczną mowę ciała.

#7. Rozwiązuj problemy lub promuj to samo

Mistrz i pomysłowy komunikator nigdy nie zagłębi się w obwinianie. Zamiast tego będziesz szukać wspólnych podstaw w debacie i chętnie przyjmiesz sugestie rozwiązania problemu.

Nie ma możliwości cofnięcia, gdy ktoś wyrządzi szkodę firmie. Najlepsze, co możesz zrobić, to wybrać odpowiednią strategię, aby zminimalizować szkody i przywrócić wyniki biznesowe.

Podsumowanie

Teraz, gdy znasz pięć podstawowych stylów komunikacji, niezwykle ważne jest rozwinięcie samoświadomości. Musisz także odkryć swoje wzorce zachowań i indywidualne wymagania przed rozpoczęciem komunikacji z kimś.

Następnie wypróbuj asertywną technikę komunikacji, aby śmiało wyrazić swoje myśli i wymagania drugiej strony.

Niezależnie od tego, czy Twoim celem jest rozwój zawodowy, dobre samopoczucie, opieka nad rodziną czy zarządzanie finansami, skuteczna komunikacja jest kluczem do tego wszystkiego.

Skuteczna komunikacja nie oznacza mówienia najgłośniej, ostatniego słowa czy unikania konfliktów. Ostatnim słowem jest osiągnięcie dialogu z drugą stroną i sfinalizowanie transakcji – czy to na spotkaniu biznesowym, czy na przyjęciu domowym!

Sprawdź także te platformy komunikacji z pracownikami dla swojej firmy lub zespołu.

x