7 błędów w fotografii miejskiej, których należy unikać

Fotografia miejska to jeden z najbardziej ekscytujących gatunków, który pozwala uchwycić ze znaczną szczegółowością miejsca, w których mieszkasz lub które kochasz. Jednakże łatwo jest pozwolić, aby złe nawyki się utrwaliły – i niestety wiele osób powstrzymuje się od tego, nie myśląc dokładniej o swoich zastrzykach.

Dzisiaj omówimy kilka typowych błędów w fotografii miejskiej, które możesz popełniać. Dowiesz się o różnych ustawieniach aparatu, które możesz zmieniać, a także o tym, co możesz robić poza domem.

1. Korzystanie z niewłaściwej przysłony w aparacie

Użycie niewłaściwej przysłony w zależności od rodzaju wykonywanego zdjęcia to jeden z najczęstszych błędów w fotografii miejskiej. Na przykład robiłem wiele zdjęć panoram z przysłoną f/5,6, co ostatecznie skutkowało nieostrością zbyt dużej części zdjęcia. Ważne jest również, aby wziąć pod uwagę warunki, w których robisz zdjęcia, ponieważ może być konieczne odpowiednie dostosowanie przysłony.

Ogólna zasada jest taka, że ​​do zdjęć panoram warto używać węższej przysłony. W ten sposób uzyskasz większą ostrość ujęcia. Zdjęcia uliczne zależą od tego, czy chcesz czegoś bardziej przypominającego portret, czy też chcesz, aby w centrum uwagi była także otaczająca architektura.

Jeśli nie masz pewności, od czego zacząć przysłonę, zapoznaj się z naszym kompletnym przewodnikiem dla początkujących po przysłonie w fotografii.

2. Fotografuj tylko miejsca, które znasz

Istoty ludzkie lubią znajomości i fotografowie nie różnią się od siebie. Zbyt łatwo jest znaleźć jedną skuteczną formułę i nie próbować niczego innego. Nie ma nic złego w trzymaniu się czegoś, co lubisz, ale nie pozwól, aby ograniczało to Twoją kreatywność. Może to zrobić tylko fotografowanie miejsc, które znasz.

Prawdopodobnie masz swoje ulubione i najmniej ulubione miejsca do robienia zdjęć w swoim rodzinnym mieście. Ale to tylko jeden wymiar, dlatego warto poznać inne dzielnice. Oczywiście powinieneś zachować rozsądek i nie udawać się w żadne niebezpieczne miejsce, ale spróbuj rzucić sobie wyzwanie i eksplorować różne miejsca.

3. Nieużywanie obiektywu zmiennoogniskowego

Do fotografii miejskiej nie jest konieczne używanie obiektywu zmiennoogniskowego, ale posiadanie go jest korzystne dla wielu fotografów. Ponieważ będziesz rejestrować szeroką gamę scenariuszy, użycie obiektywu zmiennoogniskowego zapewni Ci elastyczność niezbędną do wykonania właśnie tego.

Jeśli dopiero zaczynasz fotografować, używanie obiektywu kitowego ma kilka zalet. Zawsze możesz jednak przejrzeć asortyment oferowany przez konkretnego producenta aparatu. Pamiętaj, że wiele obiektywów zmiennoogniskowych nie ma tak szerokich przysłon jak obiektywy stałoogniskowe, więc musisz się zastanowić, czy jest to kompromis, na który jesteś gotowy.

Zobacz ten przewodnik po obiektywach zmiennoogniskowych i obiektywach stałoogniskowych, aby dowiedzieć się więcej o różnicach między nimi.

4. Nie fotografuj zarówno w pomieszczeniach, jak i na zewnątrz

Życie toczy się zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, a nigdzie nie jest to tak widoczne jak w dużych miastach. Zatem wielkim błędem fotografów miejskich jest trzymanie się tylko jednego.

Fotografując wnętrze, możesz wypróbować kilka scenariuszy. Możesz na przykład pójść do swojej ulubionej kawiarni lub odwiedzić kilka fajnych niezależnych sklepów. Możesz także robić zdjęcia jedzenia, które jesz we wszystkich odwiedzanych restauracjach.

Fotografia w pomieszczeniach i na zewnątrz to dwie bardzo różne umiejętności i należy wziąć pod uwagę wiele aspektów. Na przykład warunki oświetleniowe zwykle nie są takie same, a w pomieszczeniu może nie być zbyt dużo miejsca do poruszania się.

5. Fotografowanie tylko w trybie ręcznym

Źródło obrazu: plik404/Shutterstock

W wielu obszarach miejskich panuje szybkie tempo życia, co może skutkować wieloma wspaniałymi okazjami do robienia zdjęć. Jednak szybkość życia może również oznaczać, że przegapisz świetne zdjęcia, ponieważ jesteś zbyt zajęty dostosowywaniem ustawień aparatu.

Tryb ręczny ma kilka zalet i zdecydowanie powinieneś nauczyć się z niego korzystać. Ale jednocześnie należy wziąć pod uwagę dodatkowy czas potrzebny na zmianę czasu otwarcia migawki, przysłony i czułości ISO. Może to być w porządku podczas robienia zdjęć obiektów statycznych, ale nie zadziała, jeśli będziesz bliżej poziomu ulicy.

W dynamicznych sytuacjach wypróbuj tryb priorytetu przysłony. Priorytet migawki to kolejna świetna opcja.

6. Ignorowanie miernika oświetlenia aparatu

Miernik oświetlenia w aparacie to mały wykres przedstawiający zakres od -3 do +3. Przekroczenie wartości powyżej zera może spowodować prześwietlenie obrazu, a sytuacja odwrotna nastąpi, jeśli wartość będzie bliższa -3. Twój miernik oświetlenia jest szczególnie ważny w sytuacjach związanych z fotografią miejską.

Ogólnie rzecz biorąc, jeśli musisz wybierać pomiędzy jednym, a drugim, powinieneś robić zdjęcia niedoświetlone. Zwykle dzieje się tak w warunkach słabego oświetlenia, na przykład w pochmurne dni. Jednak nadal powinieneś starać się nie schodzić poniżej -1.

Jeśli korzystasz z priorytetu przysłony lub priorytetu migawki, możesz łatwo upewnić się, że ustawienia aparatu nie przekraczają żądanego ustawienia; zwykle wystarczy przekręcić pokrętło.

7. Trzymanie się jednego punktu widzenia

Kolejnym ogromnym błędem fotografii miejskiej jest trzymanie się tylko jednego punktu obserwacyjnego. Możesz na przykład zdecydować się po prostu na robienie zdjęć z poziomu ulicy. Powtórzę: nie ma nic złego w tym, że masz swoje preferencje, ale pamiętaj, że życie w mieście toczy się na wielu poziomach.

Nawet jeśli przykucniesz podczas robienia niektórych zdjęć, będziesz w stanie zrobić kilka interesujących zdjęć. Powinieneś jednak spróbować także innych rzeczy, na przykład złapać prom, aby zobaczyć swoje miasto z wody.

Kiedy już zrobisz szerszą gamę zdjęć, będziesz mieć większe portfolio, z którego będziesz mógł sprzedać swoje prace (jeśli tego właśnie chcesz). Zobacz nasz przewodnik po rozmiarach papieru fotograficznego do drukowania zdjęć.

  • Użycie niewłaściwej przysłony może spowodować, że zdjęcia będą nieostre. Rozważ użycie węższych przysłon do zdjęć panoram i szerszych przysłon do zdjęć ulic.
  • Nie ograniczaj się do znanych miejsc. Przeglądaj różne dzielnice, aby rozwinąć swoją kreatywność.
  • Posiadanie obiektywu zmiennoogniskowego może zapewnić elastyczność w rejestrowaniu różnych scenariuszy w fotografii miejskiej. Wybierając obiektyw, rozważ kompromis między przysłoną a zakresem ogniskowych.

Rób zdjęcia miejskie jak profesjonalista

Fotografia miejska jest trudniejsza, niż się wydaje, a miasto można uchwycić na tysiące sposobów. Zbyt łatwo jest wpaść w pułapkę rutyny, ale może to utrudnić Twoją kreatywność. W rezultacie musisz dokładnie przemyśleć, w jaki sposób możesz ulepszyć swoje zdjęcia miejskie, ponieważ możesz robić zarówno rzeczy związane z aparatem, jak i niezwiązane z aparatem.

Od użycia odpowiedniego obiektywu po odpowiednią regulację przysłony – czasami najprostsze zmiany mogą zrobić największą różnicę.