Fotografia miejska to fascynujący obszar, pozwalający na szczegółowe przedstawienie przestrzeni, które są nam bliskie. Niestety, łatwo jest ulec złym nawykom, które hamują rozwój i sprawiają, że zdjęcia nie osiągają pełnego potencjału.
W tym artykule przyjrzymy się typowym błędom, jakie można popełnić w fotografii miejskiej. Omówimy ustawienia aparatu, które warto dostosować, oraz aspekty, na które należy zwrócić uwagę podczas fotografowania w terenie.
1. Nieodpowiedni dobór przysłony aparatu
Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest stosowanie niewłaściwej przysłony do danego rodzaju zdjęcia. Przykładowo, wykonywanie zdjęć panoramicznych z przysłoną f/5.6 może skutkować nieostrością znacznej części kadru. Kluczowe jest uwzględnienie warunków, w których robimy zdjęcia i odpowiednie dostosowanie ustawień przysłony.
Generalnie, do fotografowania panoram zaleca się używanie mniejszej przysłony, co zapewnia większą głębię ostrości. W przypadku zdjęć ulicznych, wybór przysłony zależy od tego, czy chcemy skupić się na portrecie, czy też na otaczającej architekturze.
Jeśli nie jesteś pewien, jakiej przysłony użyć, zapoznaj się z naszym przewodnikiem dla początkujących dotyczącym przysłony w fotografii.
2. Fotografowanie tylko znanych miejsc
Ludzie z natury lubią to, co znane, i fotografowie nie są wyjątkiem. Często popadamy w rutynę, trzymając się sprawdzonych schematów. Nie ma nic złego w preferowaniu określonego stylu, ale nie pozwól, aby ograniczało to Twoją kreatywność. Fotografowanie wyłącznie znanych miejsc może prowadzić do stagnacji.
Zapewne masz ulubione i mniej ulubione lokalizacje w swoim mieście. Warto jednak odkryć również inne dzielnice, aby poszerzyć horyzonty. Oczywiście, należy zachować ostrożność i unikać niebezpiecznych miejsc, ale warto podjąć wyzwanie eksploracji nieznanych zakątków.
3. Pomijanie obiektywu zmiennoogniskowego
Obiektyw zmiennoogniskowy nie jest niezbędny do fotografii miejskiej, ale dla wielu fotografów jest bardzo przydatny. Ze względu na różnorodność scen, jakie można spotkać w mieście, obiektyw zmiennoogniskowy zapewnia elastyczność niezbędną do uchwycenia ich wszystkich.
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z fotografią, obiektyw kitowy może być dobrym punktem wyjścia. Zawsze warto jednak zapoznać się z ofertą obiektywów danego producenta. Należy pamiętać, że wiele obiektywów zmiennoogniskowych ma mniejszą maksymalną przysłonę niż obiektywy stałoogniskowe, więc należy rozważyć, czy jest to kompromis, na który jesteśmy gotowi.
Zachęcamy do zapoznania się z naszym przewodnikiem po obiektywach zmiennoogniskowych i stałoogniskowych, aby poznać różnice między nimi.
4. Zaniedbywanie fotografii w pomieszczeniach
Życie toczy się zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków, co szczególnie widać w dużych aglomeracjach. Błędem jest więc ograniczanie się tylko do jednego z tych środowisk.
Fotografując w pomieszczeniach, można eksperymentować z różnymi scenariuszami. Możesz odwiedzić ulubioną kawiarnię, ciekawe sklepy, a nawet fotografować posiłki w restauracjach.
Fotografia w pomieszczeniach i na zewnątrz to dwie odmienne dziedziny, które wymagają uwzględnienia różnych czynników. Przykładowo, warunki oświetleniowe zazwyczaj nie są takie same, a w pomieszczeniach może być ograniczona przestrzeń do manewrowania.
5. Używanie wyłącznie trybu manualnego
Źródło obrazu: plik404/Shutterstock
W miastach życie toczy się bardzo szybko, co stwarza wiele doskonałych okazji do fotografowania. Szybkie tempo może jednak sprawić, że przegapimy ciekawe ujęcia, jeśli będziemy zbyt mocno skupieni na ustawieniach aparatu.
Tryb manualny ma swoje zalety i warto nauczyć się go obsługiwać. Należy jednak wziąć pod uwagę dodatkowy czas potrzebny na regulację parametrów, takich jak czas otwarcia migawki, przysłona i czułość ISO. Może to być odpowiednie w przypadku obiektów statycznych, ale nie sprawdzi się w dynamicznych sytuacjach na ulicy.
W dynamicznych warunkach warto wypróbować tryb priorytetu przysłony lub tryb priorytetu migawki.
6. Ignorowanie światłomierza aparatu
Światłomierz w aparacie to mały wykres, który wskazuje zakres od -3 do +3. Przekroczenie wartości 0 prowadzi do prześwietlenia zdjęcia, a zbyt niska wartość powoduje niedoświetlenie. Światłomierz jest szczególnie ważny w fotografii miejskiej, ze względu na zróżnicowane warunki oświetleniowe.
Ogólnie rzecz biorąc, lepiej jest wykonać zdjęcie niedoświetlone niż prześwietlone, szczególnie w pochmurne dni. Należy jednak dążyć do tego, aby wartość nie schodziła poniżej -1.
Korzystając z trybu priorytetu przysłony lub migawki, można łatwo kontrolować ustawienia aparatu, aby nie przekroczyły pożądanej wartości. Zazwyczaj wystarczy w tym celu obrócić pokrętło.
7. Utrzymywanie jednego punktu widzenia
Kolejnym częstym błędem w fotografii miejskiej jest fotografowanie tylko z jednego punktu widzenia, np. wyłącznie z poziomu ulicy. Nie ma nic złego w posiadaniu preferencji, ale należy pamiętać, że życie w mieście toczy się na różnych płaszczyznach.
Nawet przykucnięcie podczas robienia zdjęć może zaowocować ciekawymi ujęciami. Warto jednak spróbować różnych perspektyw, np. popłynąć promem, aby spojrzeć na miasto z wody.
Posiadanie zróżnicowanego portfolio, w tym zdjęć z różnych perspektyw, zwiększa szanse na sprzedaż prac (jeśli taki jest cel). Zachęcamy do zapoznania się z naszym przewodnikiem po rozmiarach papieru fotograficznego do drukowania zdjęć.
Najważniejsze wnioski
- Nieodpowiedni dobór przysłony może powodować nieostrość zdjęć. Używaj węższych przysłon do panoram, a szerszych do zdjęć ulicznych.
- Nie ograniczaj się tylko do znanych miejsc. Odkrywaj różne dzielnice, aby rozwijać swoją kreatywność.
- Obiektyw zmiennoogniskowy zapewnia elastyczność w fotografii miejskiej. Wybierając obiektyw, rozważ kompromis pomiędzy przysłoną a zakresem ogniskowych.
Fotografuj miasto jak profesjonalista
Fotografia miejska jest bardziej wymagająca niż się wydaje, a miasto można interpretować na nieskończoną ilość sposobów. Łatwo wpaść w rutynę, która ogranicza kreatywność. Dlatego warto zastanowić się, jak ulepszyć swoje zdjęcia, zarówno pod względem ustawień aparatu, jak i innych aspektów.
Od wyboru odpowiedniego obiektywu po precyzyjne ustawienie przysłony – czasami najdrobniejsze zmiany mogą mieć największe znaczenie.