Jak korzystać z ogromnej wtyczki Native Instruments

Massive firmy Native Instruments to jeden z najbardziej znanych i popularnych syntezatorów do produkcji niezapomnianych partii syntezatorowych. Podobnie jak w przypadku większości syntezatorów, ilość i różnorodność elementów sterujących może być przytłaczająca. Omówimy, jak działają jego parametry, aby pomóc Ci efektywnie tworzyć i eksperymentować.

Ustawienia wstępne i system Windows

Aby rozpocząć, możesz pobierz tutaj Massive autorstwa Native Instruments.

W górnej części interfejsu znajdują się różne funkcje, takie jak lista ustawień wstępnych i różne tryby przeglądania — Synth, Attributes i Browser. Dwa ostatnie okna pomogą Ci dostosować wybór ustawień wstępnych.

Wybierz opcję Plik > Nowy dźwięk, aby utworzyć dźwięk od podstaw. Każdą sekcję parametrów można włączyć/wyłączyć naciskając niebieską kropkę w lewym górnym rogu.

Oscylatory

Trzy oscylatory (Osc) przedstawiają listę tablic falowych (stos przebiegów) po prawej stronie przycisku włączania/wyłączania. Następnie możesz wybrać jeden z pięciu różnych trybów wavetable.

Parametry oscylatora obejmują:

  • Wysokość dźwięku: przeciągnij w pionie, aby zmienić wysokość dźwięku w półtonach lub centach.
  • Pozycja Wt: Przesuwa położenie fali, np. z fali sinusoidalnej na falę prostokątną.
  • Intensywność: kontroluje intensywność połączenia dwóch fal.
  • Wzmacniacz: Określa głośność.
  • Suwak F1-F2: kontroluje, czy sygnał oscylatora jest kierowany do Filtra 1, Filtra 2, czy obu.

Modulacja Os

Sekcja Modulation Osc umożliwia wybór trybów modulacji w celu modulowania zwykłych oscylatorów. Każdy tryb może wpływać tylko na jeden oscylator na raz. Użyj pokrętła, aby zwiększyć intensywność efektu modulacji.

Hałas i sprzężenie zwrotne

Generator szumu w lewym dolnym rogu pozwala wybierać spośród różnych dźwięków, takich jak biały szum. Zmień kolor dźwięku za pomocą pokrętła Color i głośność za pomocą pokrętła Amp.

Pokrętło Feedback Amp pozwala kontrolować stopień skierowania sygnału wyjściowego z powrotem do niego samego.

Inserty, Master FX i EQ

Inserty 1 i Insert 2 umożliwiają wstawianie efektów, takich jak Hardclipper. Możesz zmienić ich położenie w łańcuchu sygnałów/efektów w zakładce Routing.

Dwa główne gniazda FX są pozycjonowane w łańcuchu sygnałowym i oferują różne efekty; pokrętła parametrów zmieniają się dla każdego efektu. Użyj gniazda EQ po prawej stronie, aby wyregulować określone częstotliwości. Sprawdź, jak używać korektorów, aby w pełni wykorzystać tę funkcję.

Wzmacniacz, obejście i sterowanie główne

Zmień panoramę sygnału syntezatora za pomocą pokrętła Pan w sekcji Amp i użyj pokrętła Master, aby określić poziom wyjściowy.

Podnieś suwak Bypass i wciśnij przycisk B obok oscylatorów lub generatora szumu w zakładce Routing, aby wysłać je bezpośrednio na wyjście główne.

Filtry

Wybierz filtr z listy u góry, to określi parametry. Suwak F2 po lewej stronie określa ścieżkę sygnału: w górę umożliwia przetwarzanie szeregowe (sygnał przechodzi przez F1, a następnie F2), a w dół umożliwia przetwarzanie równoległe (przetwarzana jest mieszanka obu filtrów).

Suwak Mix po prawej stronie umożliwia przesłanie sygnału do jednego lub obu filtrów.

Modulacja

Aby modulować dźwięk syntezatora w Massive, wykonaj następujące czynności:

  • Kliknij i przeciągnij ikony z czterema strzałkami, takie jak te obok LFO, i przesuń je do pola poniżej parametru, który chcesz modulować.
  • Przeciągnij pionowo w polu, aby zmieniać intensywność efektu modulacji.
  • Koperty

    Kliknij cztery niebieskie pola kopert, aby zmienić ich ustawienia. Lista ustawień wstępnych znajduje się w lewym górnym rogu.

    Po podkręceniu suwaka Vel (Velocity) możesz kontrolować stopień modulacji w oparciu o siłę naciśnięcia klawisza. Suwak KTR (Key Tracking) po podkręceniu określa stopień modulacji w zależności od oktawy nuty; niskie oktawy są modulowane, a wysokie nie.

    Teraz omówimy niektóre unikalne elementy sterujące. Być może warto przyjrzeć się różnym typom syntezy, aby odświeżyć wiedzę na temat elementów sterujących ADSR.

    • Opóźnienie: Opóźnia początek fazy ataku.
    • Zanik: Czas potrzebny do osiągnięcia fazy podtrzymania.
    • Poziom (obok Decay): odzwierciedla fazę podtrzymania.
    • S Loop: Określa długość pętli (Morph).
    • Lista zmian: wybierz dwa przebiegi.
    • Pętla: włącz tę opcję, aby ustawić liczbę powtórzeń wzoru pętli.
    • Pokrętło Morph: połączenie dwóch przebiegów Morph.
    • Trg Zero Reset: Włącz, aby zrestartować kopertę dla każdej nuty.
    • Liniowy: umożliwia zmianę linii zakrzywionych na liniowe.
    • Brama: Każda nuta przechodzi przez kopertę i pozostaje podtrzymana do momentu wypuszczenia nuty, co z kolei uruchamia fazę uwalniania.
    • Jeden strzał: niezależnie od tego, jak długo trzymasz notatkę, przejdzie ona przez kopertę tylko raz.
    • Hold: Utrzymuje nutę w fazie podtrzymania.

    LFO

    LFO pozwalają wybierać spośród standardowych i niestandardowych przebiegów, które są dwubiegunowe (dwukierunkowe). Przyjrzyjmy się ich parametrom:

    • Szybkość: Określa, jak szybko lub wolno porusza się LFO.
    • Synchronizacja: synchronizacja tempa z podziałami długości uderzeń.
    • Poz: Włącz dla nagłych zmian podczas zmiany przełożenia; wyłącz, aby uzyskać płynniejsze przejścia.
    • Uruchom ponownie: umożliwia ponowne uruchomienie każdego cyklu od początku fali; wyłącz, aby generować losowe punkty początkowe.
    • Amp: Określa poziom modulacji.
    • Krzywa XFade: Wybierz pomiędzy lub połącz dwa różne kształty fal.
    • Mono: Włącz, aby nowe nuty były wyrównane fazowo; wyłącz dla każdej nuty, aby po naciśnięciu uruchamiał LFO.

    Kliknij i przeciągnij przebiegi poziomo, aby zmienić punkt początkowy każdego przebiegu.

    Wykonawca

    Perf (Performer) umożliwia zmianę kształtu fali i poziomu w 16 krokach modulacji. Przeciągnij poziomo u góry, aby zmienić liczbę kroków.

    Jego unikalne elementy sterujące obejmują:

    • Load Curve: Wyświetla wybór przebiegów do zastosowania.
    • Rndm: Wybierz opcję z menu rozwijanego, aby dokonać losowania.
    • Amp Mod: Kontroluj poziom sygnału modulacji.
    • XFade Seq: Kontroluj miks pomiędzy pierwszym i drugim rzędem przebiegów.

    Naciśnij rząd przycisków na dole, aby zastosować odwrotną pozycję suwaków Amp Mod lub XFade Seq.

    Sekwenser kroków

    Step Sequencer działa podobnie do Performera; jego efekt jest najbardziej oczywisty w przypadku modulowania wysokości tonu.

    Unikalne elementy sterujące obejmują:

    • Glide Mod: Kontroluj, jak bardzo jedna nuta przesuwa się do następnej.
    • Przyciągaj do siatki: Włącz, aby ustawić wartości całkowite.

    Sterowanie zakładką

    Zakładki na środku interfejsu użytkownika umożliwiają dalsze udoskonalanie właściwości dźwięku.

    Osc

    Pokrętło Glide Time kontroluje czas trwania przejścia od jednej nuty do drugiej. Przycisk Równy ustawia równy czas poślizgu bez względu na odległość między nutami. A Rate opiera czas poślizgu na odległości nuty.

    Naciśnij przycisk Restart via Gate, aby dźwięk wyjściowy oscylatora był jednolity przy każdym odtwarzaniu.

    Udźwięcznienie

    Możesz zmienić liczbę głosów w polu Max i liczbę głosów nałożonych na siebie w polu Unisono.

    Możesz wybrać następujące tryby klawiatury:

    • Polifoniczny
    • Monofoniczny
    • Monorotate (usuwa trzaski pomiędzy nutami)
    • Legato (płynne przejścia nut, gdy przytrzymana jest poprzednia nuta)
    • Legato Triller (powraca do wcześniej trzymanej nuty, gdy zwolnione zostaną inne nuty)

    Aby uzyskać efekt poszerzenia, włącz i użyj suwaka Pitch Cutoff, aby zmienić harmoniczne każdego głosu. Wybierz opcję Centered, aby uzyskać symetryczny rozkład harmonicznych, oraz opcję Chord, aby uzyskać zmiany wysokich i niskich tonów.

    Suwak Wavetable Position umożliwia zmianę pozycji wavetable każdego głosu, a suwak Pan Position zmienia szerokość stereo pomiędzy głosami.

    Światowy

    Na karcie Globalne możesz zmniejszyć ustawienia jakości, aby zmniejszyć obciążenie procesora. Można także losować różne parametry i ustawić procent intensywności randomizacji. Włącz opcję Keep OSC Pitch, aby uniknąć nadmiernej losowości wysokości tonu.

    Za pomocą tej sekcji można następnie skopiować i wkleić dowolny dźwięk lub efekty, które Ci się podobają, do innych ustawień wstępnych.

    Makro i inne elementy sterujące

    Użyj ośmiu kontrolek makro, aby łatwo kontrolować modulację wielu parametrów jednocześnie.

    Można zastosować modulację KTr (Key Tracking), AT (Aftertouch), TrR (Trigger Random) i Vel (Velocity). AT jest przeznaczony dla MIDI z funkcją Aftertouch, a TrR można umieścić poniżej danego parametru, aby dodać losową modulację.

    Kliknij prawym przyciskiem myszy dowolny parametr i wybierz Learn MIDI, aby przypisać go do kontrolki MIDI, a następnie wybierz Save MIDI Int w prawym dolnym rogu, aby zapisać konfigurację MIDI.

    Więcej silników syntezatorów znajdziesz w tych świetnych darmowych i płatnych syntezatorach VST.

    Wydaj potężne dźwięki

    Odblokuj pełny potencjał wtyczki Massive firmy Native Instruments, aby tworzyć głębokie krajobrazy dźwiękowe. Elementy sterujące, które tutaj omówiliśmy, zaledwie zarysowują powierzchnię, ale jest to dobry punkt wyjścia do rozpoczęcia tworzenia świetnych dźwięków syntezatorowych.