Jak tworzyć unikalne dźwięki za pomocą syntezatora Sculpture w Logic Pro

Podczas gdy wiele syntezatorów specjalizuje się w emulacjach instrumentów syntetycznych, syntezator Sculpture w Logic Pro przyjmuje unikalne podejście do modelowania instrumentów.

Możesz wybrać materiał struny, miejsce i sposób jej szarpania oraz zmienić wiele jej parametrów. Nauka jego szerokiego zakresu funkcji może być zniechęcająca; ale pokażemy Ci, jak działa każda sekcja, abyś mógł eksperymentować i tworzyć oryginalne i żywe partie syntezatora.

Materiał sznurkowy

W centralnym panelu Materiał kliknij i przeciągnij szarą kropkę, aby wymieszać cztery typy materiałów strunowych: Nylon, Drewno, Stal i Szkło. Zmienia to sztywność i charakterystykę tłumienia.

Dźwięk każdego rodzaju strun będzie się różnić w zależności od tego, jak Obiekt 1, 2 i 3 uderza w strunę. Możesz także użyć wbudowanych punktów/padów morph lub skorzystać z automatyzacji w swoim DAW, aby zmienić typ struny w czasie rzeczywistym. Może to pomóc ożywić Twój syntezator.

Oto parametry w tej sekcji:

  • Media Loss: Określa, jak bardzo otoczenie struny tłumi jej dźwięk (np. powietrze lub woda).
  • Rozdzielczość: kontroluje maksymalną ilość harmonicznych w dźwięku w środkowym zakresie C.
  • Modulacja napięcia: Kontroluje wielkość tymczasowego odstrojenia wokół środkowego C.
  • Ukryj, Skala kluczowania i Zwolnij: Ukrywa lub pokazuje dodatkowe elementy sterujące suwakiem.

Efekt wszystkich tych suwaków będzie się różnić w zależności od gry poniżej i poza środkowym C. Aby uzyskać więcej świetnych syntezatorów Logic, sprawdź, jak używać syntezatora Retro i jak używać syntezatora ES2.

Koperta wzmacniacza

Po prawej stronie podkładki Material widać dedykowaną obwiednię wzmacniacza. Demonstruje standardowe sterowanie ADSR (atak, rozpad, podtrzymanie, zwolnienie). Przyjrzyj się różnym typom syntezy, aby odświeżyć temat. Pamiętaj, że na czasy uwalniania i zanikania mogą mieć wpływ parametry wybrane w sekcji ciągów, takie jak utrata multimediów.

Przyciski Key i Pickup Spread po prawej stronie pełnią oddzielną funkcję. Kliknij i przeciągnij pionowo przycisk Key, aby określić panoramę na podstawie wysokości nut MIDI. Zrób to samo w opcji Pickup, aby poszerzyć pozycję stereo dwóch przetworników.

Globalne sterowanie i opóźnienie

W górnej części interfejsu znajdują się globalne elementy sterujące, takie jak trzy tryby klawiatury: poli (można grać do 16 nut jednocześnie); mono (można grać jedną nutę na raz); legato (płynne przejście między nutami, gdy pierwszy jest wciśnięty przed następnym).

Inne parametry globalne obejmują:

  • Głosy: skonfiguruj do 16 głosów dla swojego syntezatora.
  • Transpozycja: Zmień strój w górę lub w dół o dwie oktawy.
  • Tune: Zmień wysokość swojego syntezatora w centach.
  • Poślizg: Określ, ile czasu zajmuje przejście jednej nuty do następnej.
  • Ciepło: Nieznacznie odstraja każdy głos, aby dodać mu grubości i ciepła.

Po prawej stronie padu Material znajdziesz wbudowany efekt Delay. Unikalną cechą jest podkładka Spread and Groove, z którą warto poeksperymentować.

Kształtownik fal

Waveshaper znajduje się bezpośrednio nad podkładką Material i umożliwia dodatkową regulację kształtu fali. Użyj menu Type, aby wybrać jedną z czterech krzywych kształtowania fali (Soft Saturation, Vari Drive, Tube-like Distortion i Scream).

Skala wejściowa umożliwia wzmocnienie lub obcięcie zawartości harmonicznych i sygnału wejściowego. Pokrętło Variation zmienia równowagę mokro/sucho, gdy wybrano VariDrv, i zmienia symetrię krzywej kształtowania, gdy aktywne są inne opcje.

Obiekty

Aby pobudzić, zakłócić lub wytłumić wybrany rodzaj strun, potrzebny jest co najmniej jeden lub maksymalnie trzy obiekty. Wyzwanie polega na tym, aby dowiedzieć się, jak efekty każdego obiektu oddziałują na siebie. Naciśnij numer obok każdego obiektu, aby je włączyć/wyłączyć.

Obróć centralne pokrętło, aby zmienić siłę i przesuń lewy suwak, aby zmienić barwę (kolor tonalny). Suwak VeloSens (Velocity Sensitivity) zmienia czułość MIDI na prędkość każdej nuty. Suwak Wariacja zmienia i dodaje elementy tonalne. Efekt każdego z tych suwaków zmienia się w zależności od typu obiektu.

Przyciski trybu bramy (KeyOn, Always i KeyOff) pozwalają kontrolować, kiedy obiekt działa. Użyj wyskakującego menu Typ, aby wybrać sposób oddziaływania na strunę, np. Uderzenie, Łuk, Szarpanie i inne.

Przetworniki

Sekcja Pickup po lewej stronie zapewnia inny wymiar kontroli nad tym, jak i gdzie uderzana jest struna. Pomyśl o tym jak o kostce do gitary elektrycznej. Grubość poziomej zielonej linii odzwierciedla sztywność struny. Naciśnij Ctrl i kliknij > Włącz animację strun, aby zobaczyć, jak wibruje struna.

Kliknij i przeciągnij suwaki o numerach 1, 2 i 3, aby przesunąć położenie każdego z obiektów. Przeciągnij suwaki Pickup A i B, aby je przesunąć; te dwa przetworniki są pokazane na wyświetlaczu jako przezroczyste krzywe dzwonkowe. Użyj przycisku Odwróć na dole, aby odwrócić fazę przetwornika B; efekt będzie się różnić w zależności od położenia przetworników.

Filtry

Sekcja filtrów zawiera pięć przycisków typu filtr (HiPass, LoPass, Peak, BndPass i Notch). Kliknij przycisk Filtr, aby go włączyć/wyłączyć.

Parametry w tej sekcji obejmują:

  • Klawisz: Określa efekt częstotliwości odcięcia w oparciu o to, jak wysoko lub nisko grasz.
  • Cutoff: Określa częstotliwość filtra centralnego (odcięcia).
  • Rezonans: Określa wartość rezonansu (wzmocnienie przy częstotliwości środkowej lub w jej pobliżu).
  • VeloSens: Określa intensywność efektu filtra w oparciu o wartości dynamiki nut.

Korekcja ciała

Body EQ działa zarówno jako podstawowy korektor, jak i symulator reakcji ciała. Wybierz opcję Lo Mid Hi z listy Model, aby użyć standardowego korektora. Przesuń pokrętła, aby zwiększyć lub obciąć każdą sekcję częstotliwości.

Wybierz inne tryby symulacji EQ ciała. Parametry różnią się od elementów sterujących EQ i mogą generować różnorodne efekty.

LFO i koperty

Rzeźba posiada dwa LFO i koperty. Odpowiednio po prawej i lewej stronie możesz ustawić cel modulacji (np. odcięcie) i dostosować intensywność za pomocą dolnego suwaka. Użyj opcji via, aby kontrolować intensywność modulacji poprzez sterowanie prędkością lub MIDI. Aktywuj/dezaktywuj dowolne ze źródeł modulacji, naciskając na ich ikony numeryczne.

Parametry LFO obejmują:

  • Waveform: Wybierz kształt fali dla LFO.
  • Krzywa: Zmień kształt fali (jak widać na wyświetlaczu).
  • Szybkość: Określa prędkość modulacji.
  • Sync/Free: Zsynchronizuj częstotliwość modulacji z podziałami BPM i długością nut w projekcie; wybierz dowolną częstotliwość w Hz.
  • Envelope: Określa czas potrzebny do zanikania/zanikania modulacji LFO.
  • Faza: Wybierz lub wymieszaj monofoniczną (modulację synchronizowaną) lub polifoniczną (losową) modulację LFO.
  • RateMod: Określa intensywność modulacji szybkości LFO
  • Menu źródła RateMod: Wybierz źródło modulacji dla suwaka RateMod.

Możesz włączyć Jitter (efekt jąkania), Vibrato (modulacja wysokości tonu), Velocity/Note on Rnd (modulacja losowa) i Ctrl A Ctrl B (modulacja sterowana przez MIDI) za pomocą zakładek u dołu tej sekcji. Parametry działają podobnie jak w LFO.

Możesz ustawić każdą fazę ADSR w sekcji obwiedni, zsynchronizować taktowanie z milisekundami lub BPM projektu i dostosować skalę czasu w prawym górnym rogu. Suwak VariMod określa intensywność zmienności modulacji.

Morph Pad i punkty

Funkcja Morph w Sculpture umożliwia łatwe dostosowanie wielu parametrów w celu wygenerowania dynamicznego i ewoluującego dźwięku. Możesz rysować i nakreślać punkty przemiany oraz ścieżkę pomiędzy nimi.

Pięć punktów składa się z czterech rogów i środka. Czerwona kula reprezentuje aktualną pozycję punktu. Przycisk Autoselect wybiera najbliższy punkt zmiany. Przycisk Rnd losuje wszystkie parametry wybranych punktów przemiany. Suwak Int kontroluje intensywność randomizacji.

Morph Envelope umożliwia dostosowanie czasu kreślonych punktów w trybie synchronizacji lub ms (milisekunda). Upewnij się, że Env jest włączone, aby zobaczyć swoje punkty w padzie. Naciśnij Ctrl i kliknij > Wyczyść obwiednię przemiany, aby wyczyścić punkty przemiany.

Rzeźbij unikalne dźwięki za pomocą rzeźby

Po wybraniu trybu klawiatury i podstawowego brzmienia strun, kontroluj sposób jej wibracji za pomocą obiektów i przetworników. Rzeźbij elementy tonalne za pomocą sekcji Waveshaper, Body EQ i Filter. Następnie dodaj trochę urozmaicenia za pomocą opóźnienia, LFO, obwiedni i innych elementów sterujących modulacją.

Dodaj punkty morph, a Twoje syntezatory zyskają dynamikę i witalność.